BMW 116i (2005)

Lifestyle-accessoire

BMW 116i
De BMW 1 koop je met het hart, niet met het verstand.Wie 25 mille te besteden heeft, kan veel meer lekkers kopen, groter gemotoriseerd vooral. Met de BMW 116i is het qua vermogen erg behelpen. Maar je kunt wél zeggen dat je BMW rijdt.

Je vindt de 1-serie mooi of lelijk, hij maakt wel iets los. Opvallend veel mensen vinden de auto lijken op de Z3 Coupé. Vooral de rechte C-stijl roept herinneringen op aan de weinig succesvolle dichte versie van de roadster. En profil vertoont de 1-serie overeenkomsten met de Z4. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vouw in de portieren. En dan de neus, iedereen ziet meteen dat je met een product uit München te maken hebt. Of de auto mooi is? In elk geval tonen de Beiers op designgebied karakter.


Niet thuis
Wat we ook proberen, de 116i sprint niet sneller dan in 11,9 seconden van 0 naar 100 km/h. En op de tussensprints laat de 116i BMW-onwaardige tijden zijn. Als je in vijf bij 80 km/h gas geeft, duurt het 16,8 seconden eer de snelheidsmeter de 120 passeert. Voor de metingen bekroop ons al het gevoel dat de 116i niet de vlotste is. De motor houdt niet van hoge toeren, onderin geeft 'ie evenmin thuis. Toch heeft de BMW een sportieve inborst. Gelukkig stuurt de 116i wel zoals een BMW dat behoort te doen. Direct, een tikkeltje zwaar en uiterst gevoelig. Een BMW trek je aan, dat betekent dat de bestuurder zich één voelt met de techniek. Dat geldt bijvoorbeeld voor de exacte schakeling; via de pookknop onderhoud je een innig contact met het tandwielstelsel van de vijfbak. Het bedienen van de pedalen vraagt meer kracht dan normaal, maar ook dat waarderen BMW-rijders.

De 116i heeft een zeer stevige demping. Het gedrag in bochten is voorbeeldig. De BMW blijft onverstoorbaar, hoe hard het ook gaat. Uiteraard heeft de 116i achterwielaandrijving, maar driftpartijen kun je met deze versie vergeten. Onderstuur kent de 116i niet. Je merkt dat BMW veel tijd in het onderstel heeft gestopt.


Zakelijk interieur
In de 116i gaat het er zakelijk aan toe. BMW gebruikt zachte materialen, op de overkapping voor de tellers na. Op de portieren zit een steun waar je elleboog heerlijk op kan rusten. Het aantal knoppen op het dashboard is tot een minimum beperkt, deze testauto is voorzien van i-Drive. Bovenop het dashboard staat een scherm waarop de functies van een uitgebreid menu afleesbaar zijn. Je bedient het systeem met de muisknop tussen de voorstoelen.
De perfecte zitpositie in de BMW 116i is mede te danken aan het kleine, lekker dikke stuur. Dat ligt gewoon fijn in de hand. De bestuurdersstoel kun je in een bijzondere lage zitpositie stellen. De BMW heeft vrij korte zittingen en de stoelen zijn ook vrij hard. De flinke randen geven je veel zijdelingse ondersteuning. Je kunt je afvragen hoe belangrijk de ruimte achterin is, maar de 1-serie is eigenlijk een vierzitter. Vanwege de achterwielaandrijving heeft 'ie een hoge bult in de vloer. En als achterpassagier moet je de ramen met de hand open slingeren! Dat het nog bestaat!
Instappen in de 1-serie betekent een overschrijving van 24.950 euro naar de BMW-dealer. Dat zal voor velen niet relevant zijn, want het overgrote deel van de BMW's 116i zal geleased worden. Maar dat je dan niet eens elektrische ramen achterin hebt, is natuurlijk schandalig. Hij is wel voorzien van airbags, zij-airbags en hoofdairbags. Verder zijn er maar weinig zaken aan boord van de 116i, hij is op de handbediende airco na gewoon kaal.

Signalement

Merk Bmw
Model 116i
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 25.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 150 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.227 mm / 1.751 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 635 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,4 s / 9,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,1 s / 16,8 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.