BMW 130i High Executive (2006) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 130i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 233.000 km |
Snel meer
- 230.000 km
De auto is pas net aangeschaft maar spoedig zal ik hier de bevindingen plaatsen van dit leuke bommetje.
De lange weg naar de voordeur
- 230.000 km
De 130i, wat een wagen. Van te voren werd er gevreesd dat de auto té stug zou zijn. Tijdens de proefrit bleek de auto inderdaad stug maar zeker niet oncomfortabel. Zelfs met de runflat banden eronder viel het ons mee. De auto zit ook degelijk in elkaar, geen rammeltjes en kraakjes. Wel is het materiaal niet altijd even mooi. De 'koepel' over de tellers bijvoorbeeld is echt plastic van het goedkoopste soort. Dat is in de oudere E39 wel anders. Overigens, ook in de E60 valt mij het interieur op dat gebied tegen, het lijkt dus meer een 'generatie-issue' dan een 'klasse-issue' te zijn. Blij verrast waren we ook met enkele opties die niet genoemd waren in de advertentie, zoals het lichtpakket (verlichtte deurgrepen bij ontgrendelen en uitschakelen van de auto). Het nut heb ik zo nog mijn twijfels over. Zelf heb ik nog nooit op de tast naar een deurgreep hoeven zoeken. Twijfel of mensen die dat wel moeten doen, wel daadwerkelijk achter het stuur van een auto moeten stappen. Maar het ziet er wel leuk uit. De elektrische en verwarmde sportstoelen zitten prettig. In de E87 zit je lekker laag. Binnenruimte achter de voorstoelen is eerder B-segment formaat. De oude iets kleinere Golf IV is echt een pak ruimer. Voor ons niet zo'n probleem, mijn vriend en ik zijn beiden nog geen 1,75m lang. Mijn vriend heeft een actieve houding waardoor hij redelijk ver naar voren en recht zit waardoor er voor passagiers achter in ons geval genoeg ruimte is. Bij langere bestuurders kan je achter echt je benen niet kwijt. Kofferbak is ook niet de grootste maar opzich ruim genoeg. Daarnaast; we hebben de E39 nog. De eerste indruk van de 130i was dus goed.
Ik denk dat wij zo ongeveer de enige zijn die de 130i met een wat meer rationele benadering hebben gekocht en de hoofdreden was dus enigzins anders dan bij de gebruikelijke 130i rijder. Mijn vriend is fan van de 1-serie en had een 118i ook prima gevonden. De 4 cilinders staan echter niet al te goed bekend. Ik adviseerde dus om meer uit te geven aan een 6 cilinder. of hetzelfde bedrag maar dan aan een ouder exemplaar met meer ervaring. De keuze bij een 130i is echter beperkt. De favoriete kleur Marrakech brown van de Lifestyle Edition moest hij opgeven. Aangezien ik al langer wist dat hij dat de ultieme E87 vind (Marrakech brown 5 deurs handbak) had ik al zeker 3 jaar een zoektocht open staan op MP, Mobile.de en Ebay kleinanzeigen. Nóóit een 130i in die kleur gezien. De 130i verbruikt meer maar gezien de betrouwbare motor verwacht ik net wat minder onderhoud aan onvoorziene gebreken. Het preventieve onderhoud zal echter weer duurder uitvallen. Afschrijving zal minder zijn. Het plezier veel groter.
Goed, Ruim 3 weken terug kwam er op Facebook, in één van de vele BMW groepen waarin ik zit, een advertentie voorbij met een handgeschakelde Japanrot 130i 5-deurs. Ik reageerde direct dat ik het jammer vond dat de auto niet een paar weken later te koop kwam omdat ik de auto erg interessant vond. Naar mijn vriend doorgestuurd die de auto ook interessant vond maar eigenlijk toch nog twijfelde om de diesel Golf niet wéér een jaar langer aan te houden. Een 'nieuwe' auto was eigenlijk een week eerder ter sprake gekomen, zoals al 3 jaar lang rond deze periode voor de APK. De kleur beviel hem wel maar hij wilde perse eerst de Golf nog door de APK halen. Ik, liefhebber, wetende dat voor dit geld dit echt wel een buitenkansje was heb een paar nerveuze weken doorlopen want ik was wél op slag verliefd. Meerdere proefritten gemaakt maar niet met een E87. Na een proefrit met een E90 vielen eigenlijk alle andere auto's af en was dat de auto die hij wilde. Ironisch, want eerst wilde hij die auto juist niet maar had ik hem overgehaald om toch een proefrit ermee te maken. Ik bleef echter ook aandringen om vóór aanschaf toch een proefrit met de 130i te maken. Met enige tegenzin (hij bleef die avond liever achter de buis) een proefrit gemaakt met een andere interessante 130i in de buurt. Hij is mij nog steeds dankbaar dat ik hem mee heb gesleept.
De Proefrit;
Qua model vind hij de E87 sowieso leuker dan een E90. En daar stond ie dan, een mooie grijze 130i. M-pakket erop, eveneens goed in de opties en bij een specialist. Stukje duurder maar als voordeel een half jaar garantie, lagere kmstand, origineel NL. De auto wordt gestart en direct valt mij op dat de N52B30 motor een veel zwaarder en voller geluid heeft dan mijn M54B30. Klinkt echt goed! Vooral vanaf 4500rpm komt er een heerlijk geluid vrij. Ook de versnellingsbak voelt beter dan de bakken die achter het M54 blok hangen. Trefzeker en zwaar. Het sturen gaat direct en de auto geeft al snel veel vertrouwen. De auto is redelijk stug maar het valt ons mee. Tijdens de proefrit komt mijn vriend niet boven de 4500rpm uit, pakt wel wat steviger een bocht maar, zoals altijd, blijft hij rustig. Een scheurneus is hij niet en hij voelt direct dat er voor hem power genoeg is. Ik trek hem wél een keer verder door om te weten wat het doet. Ik grijns, mijn vriend vind het wel welletjes. Power zat, zo'n 130i. Met recht een hothatch. We rijden rustig terug en eigenlijk is het wel duidelijk dat de E90 weer van de kaart is. Nachtje slapen dan maar. De volgende ochtend krijg ik groen licht om contact op te nemen met de eigenaar van het rode exemplaar. Overigens, daar had ik al die tijd al contact mee, als liefhebbers onderling klikte het namelijk wel. Ook bleek een vriend van mij zijn oud collega en die vriend had al tegen mij gezegd dat we dat exemplaar moesten kopen omdat de eigenaar erg goed voor zijn BMW's zorgt. De 130i zou bij diegene ook niet weg zijn gegaan als hij niet recent vader was geworden. De 1-serie werd te klein voor ze en dus hadden ze een E90 330i touring gekocht. We spreken dezelfde dag nog af. Aangekomen blijkt de auto erg netjes, rijdt gewoon bijzonder goed en alle boekjes en facturen geven een mooie geschiedenis weer. Daarbij zijn 2 bekende kwalen al aangepakt, waterpomp, dubbelmassa vliegwiel. Prijs waren we al overeengekomen dus het was de boel regelen en mee nemen naar huis die 130i. Mijn vriend blij met zijn auto, ik blij dat we nu 2 van deze bijzondere liefhebbers-auto's voor de deur hebben staan. Twee tegenpolen die tegelijkertijd een hele grote overeenkomst hebben. Het voornaamste doel van de wagens blijkt inderdaad te zijn: Freude am fahren.
Eerste upgrade en complete omslag bij vriend.
- 233.000 km
De 130i lijkt tot dusver de beste koop die we tot nu toe gedaan hebben. Na aanschaf worden onze auto's altijd direct naar onze eigen garage gebracht voor een complete controle. Hier komt eigenlijk altijd wel voor zo'n €1500,- aan onderhoud, slijtage of gebreken uit. De E87 niet. De auto was gewoon perfect op de bestuurdersstoel na die enkel te verstellen was door de accu even los te koppelen en weer aan te sluiten. Inmiddels is dat probleem verholpen en is er tegelijkertijd een nieuw Android-systeem geplaatst. Mijn vriend heeft alle opties van dat ding aangevinkt waardoor we, inclusief inbouw van alles al snel zo'n €1500,- verder waren. Daarbij kwamen we er ook achter dat onze 130i affabriek al van een Hifi audio systeem is voorzien. Kon het bij de opties niet vinden maar vond het geluid al merkwaardig goed voor een basis-systeem. Klopt dus, want het is dus geen basis-systeem. Met de nieuwe head-unit klinkt het nu zelfs nog beter.
De auto bevalt dus goed. En blijkbaar maakt een BMW wat los in mensen want ineens zie ik m'n vriend YouTube filmpjes kijken over diverse upgrades, wil hij een M-pakket en vind ie een beetje small-talk over onze BMW's leuk terwijl hij er eerst niets mee had. Dat M-pakket wordt dan ook de volgende upgrade, bumpers en skirts worden vervangen door een OEM M-pakket en ook de achterlichten worden vervangen door de facelift Achterlichten van een exemplaar met M-pakket (wat donkerder). De witte accenten in de huidige Achterlichten zijn nogal nadrukkelijk aanwezig dus snap die wens wel. Ook een zwarte grille wilde hij erop want de chromen grille (130i heeft een compleet chrome grille zoals toen gebruikelijk bij de topversies van BMW) vond ie niet mooi. Begreep ik ook nog wel, al heb ik mijn E39 juist voorzien van OEM-chroom (V8) nieren. Omdat hij niet zo thuis is in auto's en duidelijk nog niet zo door heeft wat 'goed' en 'fout' is heb ik afgelopen kerst wel ingegrepen. Hij stond op het punt de afzichtelijke dubbelspaaks zwarte grille te bestellen en heb dus als extra kerstcadeau een originele zwarte grille besteld. Hij zag het verschil niet zo, maar ik heb een alibaba downgrade daarmee voorkomen. Win-win. Originele delen bewaren we wel zodat terug zetten bij verkoop mogelijk is.
De 130i blijft een fijne wagen, doet het goed en heeft hier voor milde passie bij m'n vriend gezorgd wat mij als auto-liefhebber zéér gelukkig maakt. Er is tot nu toe dus niets spannends te melden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
