Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6

Vernieuwde Model Y tegen de Chinese concurrent

dubbeltest Tesla Model Y vs XPeng G6
AutoWeek 24 2025
AutoWeek 24 2025

Je leest het in AutoWeek 24 2025

Tesla heeft de Model Y een ingrijpende update gegeven en hoopt daarmee de concurrentie weer even op gepaste afstand te houden. Maar nieuwkomers, zoals Xpeng met zijn G6, leren snel en naderen met rasse schreden. We onderzoeken of de Model Y na zijn make-over overeind blijft als het ijkpunt voor de rest.

De Model Y die in deze test meedoet is een Long Range AWD Launch Series met een vermogen van 514 pk die voor € 61.990 in de prijslijst stond. Inderdaad: stond. Deze versie is heel kort leverbaar geweest maar technisch vrijwel gelijk aan de Model Y Long Range AWD die € 53.990 kost . XPeng stelt daar een G6 Performance tegenover. Die elektrische cross-over levert 476 pk en kost € 51.990.dubbeltest Tesla Model Y vs XPeng G6

Tesla heeft de Model Y een bovengemiddeld flinke update gegeven. Alles is tegen het licht gehouden en waar nodig aangepast, zelfs het uiterlijk heeft voor Tesla-doen een flinke make-over gekregen. Maar of dat ook genoeg is om de concurrentie op afstand te houden? We zoeken het uit met de XPeng G6, een prima representant van die concurrentie.

De eerst beschikbare variant van de vernieuwde Model Y is de vierwielaangedreven Long Range AWD Launch Series. Dit is een introductieversie die tijdelijk verkrijgbaar was en gebaseerd is op de reguliere Long Range AWD met extra’s als 20-inch wielen, speciale Launch Series-logo’s en een softwareaanpassing (Acceleration Boost) waardoor hij sneller vanuit stilstand naar 100 km/h sprint (volgens opgave 4,3 in plaats van de standaard 4,8 seconden). Het maximale vermogen (514 pk) en koppel (493 Nm) blijven echter ongewijzigd, wel neemt de WLTP-actieradius af van 586 naar 568 km. De XPeng die hier het meest bij in de pas loopt, is de G6 Performance met 476 pk en 660 Nm. Deze sprint volgens opgave van nul naar 100 km/h in 4,1 seconde en moet op een volle accu 550 km ver kunnen komen. En ook qua prijs ontloopt de XPeng de Tesla niet veel. De G6 Performance staat voor € 51.990 in de prijslijst, terwijl voor de Model Y Long Range AWD twee mille meer gevraagd wordt. De Launch Series moest met zijn rijkere uitrusting overigens € 61.990 opbrengen, een stevig prijsverschil.

Let goed op stroomverbruikers

Hoewel Tesla aangeeft dat de aandrijflijn bij de facelift vrijwel ongemoeid is gelaten, komt de vernieuwde Model Y Long Range AWD dus wel vlotter van zijn plek. En dat blijkt ook in de praktijk, al weet de XPeng goed bij te blijven. In het dagelijks gebruik doen ze weinig voor elkaar onder. Wel heeft de XPeng meer energie nodig dan de zuiniger geworden Tesla. Tijdens onze test verbruikt de Tesla aan de laadpaal gemiddeld 18,6 kWh/100 km, terwijl de XPeng 20,8 kWh/100 km nodig heeft. Hierbij dient opgemerkt dat het kwik tijdens onze testperiode overdag rond de 13 °C schommelt, maar dat het in de ochtend (wanneer we met onze ritten beginnen) net iets boven het vriespunt is en er dan de nodige energie verloren gaat aan het opwarmen van het interieur. Doordat de XPeng een iets grotere accucapaciteit heeft dan de Tesla, komen we met de G6 Performance ondanks zijn iets hogere verbruik op een volle accu verder dan met de Tesla. Als het je om verbruik en actieradius gaat, doe je er bij de Model Y goed aan de Sentry Mode (de schildwachtfunctie waarbij de auto continu alles en iedereen in de gaten houdt) uit te schakelen. Volgens de boordcomputer verliezen we na anderhalve dag parkeergarage met ingeschakeld systeem 11 procentpunt acculading en 51 km actieradius. Onze verbruiksmeting hebben we uiteraard met uitgeschakeld systeem uitgevoerd.

Meer op comfort gericht

Het onderstel van de Model Y is verder verfijnd, met name comfortabeler gemaakt. Zonder dat het nu meteen te soft wordt, voelen de veren soepeler aan en is de auto op korte hobbels minder stoterig. De besturing voelt tegelijkertijd juist iets communicatiever, waardoor de auto zich beter laat controleren dan voorheen en ook net iets strakker de bocht omgaat dan de XPeng. Hoewel de G6 de toevoeging Performance achter zijn modelnaam draagt en daarmee een sportieve associatie oproept, is de G6-stuurinrichting duidelijk de afstandelijkere van de twee. Dat sluit keurig aan bij de onderstelafstemming die weliswaar stevig is, maar lijkt nog net iets meer dan bij de Tesla uitgelegd op comfort. Voor dagelijkse inzet is de XPeng in elk geval een lekker voorspelbare reisgezel. Bij Tesla hebben ze met resultaat hun best gedaan de rijgeluiden verder terug te dringen, en dat niet alleen in het onderstel. In de Model Y hoor je ook de langsstromende lucht en het afrollen van de banden op het asfalt minder dan in de XPeng. Het zorgt voor extra rust.

Tesla Model Y (2025)

Tesla Model Y

XPeng G6 Performance

XPeng G6

Tesla Model Y: streng assistentiesysteem

Tesla bevindt zich in de absolute voorhoede op weg naar de zelfrijdende auto. Toch geven we als het om assistentiesystemen gaat de voorkeur aan de ADAS-hulpjes van XPeng. Die zijn wat vergevingsgezinder, alsof ze begrijpen dat je als bestuurder ook maar een mens bent en daarmee niet helemaal feilloos in je reacties en interventies. De Tesla is op dit vlak wat strenger.

Tesla Model Y (2025)

Tesla Model Y

XPeng G6 Performance

XPeng G6

Fijne vijfzitters

In beide auto’s heb je als bestuurder en bijrijder meer dan genoeg plek op prima zittende stoelen. Achterin is er wel verschil: op de achterbank van de Tesla zit je zeker niet krap, maar achter in de XPeng heb je nog meer beenruimte en dankzij een iets hoger naar achter doorlopende daklijn trouwens ook meer hoofdruimte. Groter zijn de verschillen in bagagevolume. Behalve een achterbak van 705 liter heeft de Tesla aan de voorkant ook nog een 117 liter metende frunk. In de XPeng kun je alleen aan de achterkant bagage kwijt, maximaal 571 liter. De laadkabel past bij de XPeng onder de vloer van de kofferbak. Bij de Model Y kun je onder de vloer van de kofferbak meer kwijt, desgewenst ook de bagage-afdekrolhoes.

Tesla Model Y (2025)

Tesla Model Y

XPeng G6 Performance

XPeng G6

Tesla heeft de afwerking van het Model Y-interieur naar een hoger plan gebracht, wat afstraalt op de algehele beleving in de auto. Aan de opzet van het dashboard is echter niets veranderd: minimalisme in de overtreffende trap. Voor vrijwel alles ben je aangewezen op het grote multimediascherm. De schier oneindige hoeveelheid instellings- en aanpassingsmogelijkheden maken het onmogelijk om alles met knoppen en schakelaars te regelen. Even waren we bang dat je net als bij andere recent vernieuwde Tesla’s de richtingaanwijzers voortaan met de knopjes op het stuur moet bedienen. Gelukkig is de richtingaanwijzingshendel aan de linkerkant van de stuurkolom gebleven. Wel is de hendel voor de versnellingskeuze aan de rechterkant verdwenen. Helaas. Voortaan moet je in het touchscreen naar D of R swipen om de Model Y in beweging te zetten. Natuurlijk kun je overal aan wennen, maar niet iedere verandering is automatisch een verbetering.

Wat kunnen achterpassagiers regelen?

Wel van toegevoegde waarde vinden we het touchscreen voor de achterpassagiers waarmee ze niet alleen de airco en het audiosysteem bedienen, ze kunnen het scherm ook gebruiken als gameconsole. De achterpassagiers in de XPeng kunnen alleen de uitstroomrichting van de ventilatieroosters regelen, met de hand wel te verstaan en niet zoals voorin via het multimediascherm.

Tesla Model Y (2025)

Tesla Model Y

XPeng G6 Performance

XPeng G6

Op je telefoon

Op de afwerking van het G6-interieur hebben we weinig aan te merken, het ziet er allemaal prima uit en voelt prettig aan. In de Model Y is het zelfs nog net iets beter. Voor de inrichting van het dashboard volgt XPeng de minimalistische trend die destijds door Tesla is ingezet, toch zijn er de nodige verschillen. Zo hebben we gelukkig nog een compact instrumentarium met de meest essentiële informatie recht voor ons. En rechts aan de stuurkolom zit gewoon de rijrichtingskeuzehendel waarmee ook de cruisecontrol ingeschakeld kan worden. Wel zo praktisch. Verder laten de knoppen op het XPeng-stuur zich net even makkelijker op intuïtie bedienen.

Beter goed gejat

Voor zijn multimediasysteem heeft XPeng zich overduidelijk laten inspireren door Tesla, de structuur vertoont zeer grote gelijkenissen. En waarom ook niet, beter goed gejat dan slecht bedacht. Je kunt wel voor de originaliteitsprijs willen gaan, maar als dat niet lekker werkt, is het zonde van de moeite. En die moeite hebben ze zich bij XPeng bespaard.

dubbeltest Tesla Model Y vs XPeng G6

Tesla Model Y en XPeng G6

Je telefoon maakt bij beide auto’s een integraal onderdeel uit van de bediening. Het mobieltje werkt niet alleen als sleutel. Bij deze auto’s gaat het met de behorende apps verder dan alleen maar preconditioneren en op alle fronten controleren. Maar er zijn wel degelijk verschillen. De Tesla communiceert duidelijk beter met je telefoon, er is altijd en zonder enige hapering direct verbinding. Bij de XPeng kost het soms wat tijd (voor ongeduldigen net iets te veel) voor de telefoon geconnect is. Om de auto te ontgrendelen grijpen we dan snel terug naar de sleutel/afstandsbediening. Eenmaal verbonden voldoet de XPeng-app prima, maar van die van Tesla zijn we meer onder de indruk, dat is absoluut de betere in zijn soort. Met de app kun je – mits je dicht genoeg bij de auto in de buurt bent – de Tesla zelfstandig naar je toe laten rijden. Dat gaat verder dan alleen maar een parkeervak in- of uitrijden. De auto zoekt waar je bent en stuurt zichzelf dan jouw richting uit. Fijn als je geen zin hebt om te ver door de regen naar je auto te moeten lopen. Het zijn van die details waarmee Tesla laat zien digitaal ook met de vernieuwde Model Y weer mee te doen in de voorhoede.

Hoe zuinig ze  zijn wanneer je ze als hybride rijdt en hoe ver we op een volle acculading komen lees je in de pdf die je als ingelogde gebruiker kunt downloaden. Zie je meteen alle prestaties en in de scorekaart beoordelen we ze per onderdeel. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

1 Tesla 37,5 punten 2 Xpeng 35,5 punten Met de G6 heeft Xpeng een prima alternatief voor de Tesla Model Y, aan de Chinese middenklasse cross-over doe je geen miskoop. Maar het origineel, zeker nu dat een serieuze update heeft gekregen, overtreffen is iets anders. Of het nu gaat om het verder verfijnde onderstel, het net iets hoogwaardiger afgewerkt interieur, de betere telefoon-app of een lager elektriciteitsverbruik, de Model Y is keurig opgewaardeerd. Als ijkpunt voor de rest legt Tesla de lat weer een stuk hoger. De Xpeng is goed, maar Tesla zelf heeft het origineel verbeterd.

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Lezersreacties (89)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.