Bentley Flying Spur V8 - Eerste rijtest
Voor ik-rij-zelvers
Je zou geneigd zijn te denken dat een V8 ‘minder’ is dan een twaalfcilinder, maar in het geval van de Bentley Flying Spur kun je beter spreken van ‘anders’.
De Bentley Flying Spur W12 is vooral de keuze voor wie veelvuldig wórdt gereden, de achtcilinder is er als je vooral zelf achter het stuur wilt zitten en op z’n tijd wel van een vlotte rit houdt. De V8 is de wat sportievere optie, hoewel een blik op de specificaties leert dat op sommige vlakken de W12 hem blijft overklassen. Die heeft nog altijd meer vermogen en is de snellere sprinter, maar de sportiviteit van de V8 zit hem ook in het rijgemak.
Anderhalf jaar geleden kwam Bentley met een nieuwe Flying Spur, die tot nu toe alleen met die W12 verkrijgbaar was. Maar gezien de nauwe verwantschap met de Continental GT die er zowel met W12 als V8 is, was het logisch dat er een keer een V8-variant zou komen. Bovendien is de V8 bij het vorige model altijd geliefd geweest.
De vierliter V8 heeft twee turbo’s en een maximumvermogen van 550 pk. Veel indrukwekkender is het koppel van 770 Nm, dat beschikbaar is tussen 2.000 en 4.500 toeren. Een koppelkromme-grafiek die er dus uitziet als de Tafelberg. Om het verbruik en dus de gemiddelde emissie nog enigszins binnen de perken te houden is de V8 voorzien van cilinderuitschakeling. Wanneer de motor weinig wordt belast, bijvoorbeeld bij cruisen met 100 km/h, worden volstrekt onmerkbaar vier cilinders niet meer van brandstof voorzien.
LICHTER
De Flying Spur heeft meerdere gezichten en het karakter wordt voor een groot deel bepaald door een geweldig onderstel met luchtvering, vierwielaandrijving en vierwielbesturing. Zeer bepalend is ook de keuzeknop voor de verschillende rijmodi: Sport, Bentley, Comfort en Custom. We zien dat soort instelknoppen in vrijwel alle auto’s vandaag de dag, maar het is maar zeer zelden dat de verschillen zo groot zijn.
In Comfort is de Bentley de auto waarin je gereden wilt worden. Vering en demping vormen een soort vliegend tapijt en drempels moeten behoedzaam genomen worden, anders klapt de neus op straat. De motor houdt zich rustig, de automaat met dubbele koppeling kiest een zo hoog mogelijke versnelling. In Sport daarentegen zit je aan het andere einde van de bandbreedte; een verschil van dag en nacht. Met een veel actievere versnellingsbak en zeer stevige demping is het karakter volkomen anders.
De V8 laat zich duidelijker horen, de versnellingen worden langer vastgehouden en er wordt vroeger teruggeschakeld. De Bentley-stand is eigenlijk de fijnste, met het mooiste compromis van alle instellingen voor da gelijks gebruik. Als je de gelegenheid hebt, is de kloeke Brit met een gewicht van dik 2.300 kg en een lengte van 5,30 meter indrukwekkend sportief te rijden. De vierwielaandrijving en vierwielsturing helpen mee om de natuurkundige wetten te tarten en de massa eenvoudig de bocht om te krijgen. Hij voelt 1.000 kg lichter dan hij in werkelijkheid is.
LAATSTE GELD
Je krijgt het natuurlijk niet allemaal cadeau bij Bentley. De vanafprijs van de Bentley Flying Spur is een dikke € 250.000, maar je besteedt al gauw € 50.000 tot € 100.000 extra om de auto naar je zin te maken met de juiste bekleding, houtfineer en accessoires. Maar wie koopt zo’n auto nou van z’n laatste geld?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Geweldig onderstel
- +Ultrasoepele motor
- -Luchtvering heeft moeite met drempels
Signalement
Merk | Bentley |
---|---|
Model | Flying Spur 4.0 V8 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 304.331 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 404 kW / 550 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 770 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.316 mm / 1.980 mm / 1.483 mm |
Wielbasis | 3.194 mm |
Massa leeg | 2.330 kg |
Laadvermogen | 650 kg |
Banden | 265/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 318 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,1 s |
Brandstofverbruik | 12,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 288 g/km |