Bentley Continental GT V8 Convertible

Panamera volgens Bentley

Bentley Continental GTC
AutoWeek 29 2020
AutoWeek 29 2020

Je leest het in AutoWeek 29 2020

Bentley levert in de nieuwe Continental GT Convertible behalve een W12 ook weer een V8. Betekent vier cilinders minder dat er slechts in beperkt mate valt te genieten? In de wetenschap dat die V8 dezelfde is als die in de Porsche Panamera Turbo hebben we weinig reden tot zorgen.

Met de zon hoog aan de hemel is er weinig mooier dan rijden met een open auto. En dat, als het even kan, met een fijne motor onder de rechtervoet. Bentley voorziet in deze primaire zomerbehoefte met de Continental GT Convertible. De jongste generatie van de Engelse supercabriolet was er al met een imposante W12 en is nu ook leverbaar met een V8. Dat lijkt op papier wellicht een stap terug, maar in de praktijk wordt de auto met die achtcilinder allesbehalve een simpele instapversie. De V8 is namelijk dezelfde twin-turbo-vierliter met 550 pk als die we kennen uit de Porsche Panamera Turbo. Terwijl je in de Bentley van het mooie weer geniet, bezorgt die motor je behalve een duw in de rug ook de bijbehorende soundtrack. Meestal vredig murmelend op de achtergrond, maar als het erop aankomt net zo goed gemeen bassend.

Het interieur van de Continental GT is van voor tot achter afgewerkt met zacht leer en strakker dan strak gelakt hout. En dat in overvloed, om aan boord een alles overstijgend gevoel van weelde te creëren. Geen detail lijkt uit het oog verloren in het interieur, dat een naadloze blend vormt van klassiek en modern design. Alles is ‘beter dan best’. Ze zijn het bij Bentley aan hun stand verplicht. Met de kap dicht is de nieuwe Convertible een fijne bubbel, een cocon met dubbel glas waarin je totaal ontspannen en afgesloten van de rest van de wereld wordt uitgenodigd om lange afstanden af te leggen. Zeer aangenaam. Als de omstandigheden het ook maar enigszins toelaten, gaat er absoluut niets boven open rijden en dat kan in deze auto vaker dan je denkt.

Drie ronde meters

Terwijl de auto-industrie verzeild lijkt in een race om de montage van het grootste multimediascherm in het dashboard neemt Bentley een andere route. Voor de bediening van onder meer het navigatiesysteem, de geluidsinstallatie, de telefoon en de voertuiginstellingen beschik je weliswaar over een keurig geïntegreerd touchscreen van serieus formaat, maar na een druk op de knop draait dat weg om plaats te maken voor een met de rest van het dashboard matchend houten paneel met daarin drie ronde meters, die niets anders zijn dan een stopwatch (voor als je je competitiedrang niet weet te onderdrukken), een kompas en een thermometer. Het geheel is helemaal in stijl met het klassieke klokje op de middenconsole. Less is more. Het maakt deel uit van wat Bentley ‘digital detox’ noemt. Dat geldt ook voor het arsenaal aan elektronische hulpsystemen, comfortverhogers en veiligheidsvoorzieningen waarmee de auto is uitgerust. Terwijl andere fabrikanten je continu confronteren met de aanwezigheid daarvan zorgt Bentley ervoor dat ze op de achtergrond hun werk doen, dus zonder jou daarmee lastig te vallen. Het hoort bij de ver in de overtreffende trap doorgevoerde verfijning.

Dat geldt ook voor de cabrioletkap. Die laat je met een druk op de knop in 19 seconden volledig benedendeks verdwijnen, en dat eventueel terwijl je rijdt (maximaal 50 km/h). Natuurlijk, zoiets zien we wel vaker, maar nooit met hetzelfde, hoogwaardige afwerkingsniveau. Wat dit betreft gaat Bentley verder waar anderen stoppen. Met de kap naar beneden blijft het opvallend stil in de auto; van rijwind heb je amper last. Wat daarbij wel helpt, is het windscherm dat je achter de voorstoelen kunt monteren.

Motor van Porsche

In tegenstelling tot de V8 in de vorige generatie gaat het nu niet om een geëvolueerde achtcilinder uit Ingolstadt, maar om een motor van Porsche. Net als in de Panamera Turbo is de motor goed voor 550 pk en 770 Nm. In technisch opzicht is de Bentley met de V8 nog meer verwant aan de Panamera, want ook de DCT-transmissie, die Porsche (dat aan de wieg van dit systeem stond) PDK noemt, is overgenomen. En net als zijn Duitse evenknie is de Bentley uitgerust met driekamer-luchtvering en actieve (48V) stabilisatorstangen. Met een beetje goede wil zou je de Continental GT Convertible V8 met zijn tien centimeter kortere wielbasis de cabrioversie van de Panamera Turbo kunnen noemen. Hij is wel 340 kg zwaarder dan de vierdeurs Porsche, want de Continental GT Convertible V8 weegt 2.335 kg. Maar goed, dat is nog altijd 80 kg minder dan wat de W12 op de schaal brengt.

Dat de V8 het met 85 pk minder moet doen dan de W12 ervaren we geen moment als een gemis, want er blijft uiteraard meer dan genoeg kracht over. De V8 sluit prima aan bij het karakter van de Convertible. Rijden kan sportief, maar ook net zo gemakkelijk uiterst comfortabel. Mede dankzij de turbo’s met hun variabele geometrie is er van enige vertraging op een gaspedaalcommando geen of nauwelijks sprake. Trekkracht is er direct op afroep; in de prestatiediagrammen zien we een koppelkromme als een rechte lijn. De naadloze samenwerking met de altijd alerte DCT staat garant voor een feestje. Is het niet dankzij de duw in je rug, dan toch zeker wel vanwege het geluid uit de uitlaat. Vaak ga je sneller dan je denkt. Je kunt met deze grote cabriolet gerust de grenzen opzoeken en natuurwetten tarten, zonder problemen doet hij wat je hem opdraagt. De V8 geeft geen krimp. Als er al beperkingen zijn, dan schrijven we die hooguit toe aan het feit dat er een flinke hoeveelheid auto de hoek om moet, maar niet omdat de V8 minder zou presteren dan de W12. Toegegeven, er zijn soortgelijke auto’s die beduidend lichter en daardoor net iets meer stuurmansauto zijn. Ach, het zal allemaal wel… Die auto’s kunnen je lang niet zo goed uit de alledaagse wereld tillen als deze open Bentley. Wind in de haren en op naar de horizon!

Signalement

Merk Bentley
Model Continental GT 4.0 V8
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 312.039

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 440 kW / 550 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 770 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.850 mm / 1.966 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.851 mm
Massa leeg 2.065 kg
Laadvermogen 660 kg
Banden voor265/40R21Prijzen
Banden achter305/35R21Prijzen
Topsnelheid 318 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,0 s
Brandstofverbruik 12,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 275 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum