AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Barrelbrigade Monstertocht deel 1 - met de barrels in het spoor van de oude en nieuwe energie

Starten in Pernis

36 reacties

Video

Nederland barst van de energie. En onze barrels ook ... ooit. We nemen onze roesthokken mee op een mooie tocht langs onze vaderlandse energiebronnen, van het verre verleden tot de nabije toekomst. Met af en toe een paar uitstapjes over de grens. Dat gaat met horten en stoten. Ga met ons mee in de Renault Safrane van Frank, de Ford Focus van Marco en de Volkswagen Polo van Luc.

Onze barrels van dit jaar rijden op drie verschillende soorten brandstof, die in elk geval één ding gemeen hebben: alle drie worden ze gewonnen uit aardolie en daarom beginnen we onze monstertocht 2023 in Pernis. Het is een oeroud dorpje, ooit woonden hier boeren en later vissers. Tot op de dag van vandaag zouden weinigen er ooit van hebben gehoord, ware het niet dat Shell het uitkoos om er zijn raffinaderijen neer te zetten. Bovendien werd Pernis door de jaren heen door de steeds verder uitdijende Rotterdamse haven ingekapseld en zo kwam het dat het dorp van destijds nu in heel Nederland geldt als synoniem voor de petrochemische industrie. Na een get together op het Arie den Arendplein (Arie wíe? Ho-ho cultuurbarbaar, Arie den Arend was in zijn tijd een bekend musicus en componist en kwam uit Pernis.) zoeken we het dichtstbijzijnde tankstation op, een Shell-pomp in de schaduw van het Shell-kantoor. Eens kijken hoe ver onze barrels komen op een volle tank. Met zijn 80-liter tank (groeten uit de twintigste eeuw) heeft Frank een streepje voor, maar Marco rijdt lekker zuinig diesel en Luc heeft met zijn autogas-barrel maar liefst twéé tanks.

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.