Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi SQ5

Sterke allrounder

57
Audi SQ5
Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5
  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
2 juli 2017 om 09:14
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 23 2017
AutoWeek 23 2017

Je leest het in AutoWeek 23 2017

Tot voor kort had de snelste Audi Q5 een dieselmotor met vooral heel veel koppel. De nieuwe SQ5, zoals het topmodel heet, drinkt benzine en heeft iets meer vermogen dan zijn voorganger. Wat uiterlijk betreft, schreeuwt deze Audi het niet zo van de daken. Doen zijn rijeigenschappen dat wel?

De vorige SQ5 was er trouwens wel met benzinemotor, alleen werd die in Nederland niet geleverd. Die 3.0 V6 TFSI heeft een mechanische compressor en levert – net als de nieuwe – 354 pk. En om de dieselliefhebbers gerust te stellen: er komt volgend jaar weer een SQ5 TDI. Kijk je naar het huidige motorenpalet van de Audi Q5, dan zie je alleen maar viercilinders. Er is zelfs een voorwielaangedreven instapdiesel met 150 pk, een soortgelijke benzinevariant is er nog niet.

De nieuwe generatie V-motoren (benzine) ontwikkelt Audi samen met Porsche en zo vinden we de V6 uit de SQ5 ook terug in de nieuwe Panamera, zij het met iets minder power. Je zou bij een geblazen V6 misschien twee turbo's verwachten, maar dat is niet zo. De twin scroll turbo bevindt zich bovenop de motor, in de ruimte tussen de cilinderbanken. Daar wordt het dus heet. De uitlaatspruitstukken zijn in de cilinderkoppen geïntegreerd en worden door vloeistof gekoeld. Om de motor en de olie snel op temperatuur te laten komen, is een vernuftig warmtehuishoudsysteem toegepast, met onder meer een variabele waterpomp die tijdens de opwarmfase langzamer draait. Een achttraps automaat brengt het vermogen naar alle vier de wielen en tegen meerprijs is een sportdifferentieel leverbaar. Dat verdeelt de aandrijfkrachten van de achterwielen zo optimaal mogelijk en weet daardoor onderstuur in de kiem te smoren.

Decent uiterlijk
Het snelst herken je de SQ5 aan zijn aluminium spiegels en de logo's. Maar kijk je naar de achterkant, dan ontbreken daar de vier 'stortkokers' die zijn voorganger wel had. Nee, hier zijn de uitlaatpijpen keurig weggemoffeld, de vier gaten in de bumper suggereren de aanwezigheid van uitlaten slechts. Verder zien we 21-inch wielen (20 is standaard) en kun je zonder meerprijs voor rode remklauwen kiezen. Binnenin vallen de sportstoelen en het afgeplatte stuurwiel op en is het vooral de kleur zwart die domineert. De zit is nogal hoog, even afgezien van het feit dat we hier in een SUV plaatsnemen. Maar de stoel zou verder omlaag moeten kunnen, zeker in een sportieve auto als deze. De eerste meters valt vooral de zeer lichte besturing op. Het systeem is uiteraard snelheidsafhankelijk, maar voelt op deze manier wel heel onnatuurlijk aan. Via het 'Drive select'-programma hebben we al voor de modus 'Dynamic' gekozen, voor optimaal rijplezier. Door de luchtvering (adaptive air suspension, optioneel) voelt de SQ5 in eerste instantie opmerkelijk comfortabel aan. Voor de zekerheid checken we toch nog even of we écht voor de meest sportieve modus hebben gekozen. Dat blijkt het geval. Op de snelweg werkt het onderstel alle oneffenheden netjes weg, dus we zijn zeer benieuwd naar het bochtengedrag van deze bijna 1.900 kg zware Audi. Het systeem blijkt zich binnen milliseconden aan te passen, want van prettig comfortabel transformeert de SQ5 zich zomaar naar hard en lichtvoetig. De koets helt niet over en de besturing werkt op hogere snelheid mooi precies, zij het nog niet met heel veel gevoel.

Zelf schakelen is leuker
De rijeigenschappen toveren niet meteen een grijns op je gezicht. Maar misschien is het daarom ook wel een S, die in de regel minder extreem is dan de RS-modellen van het merk. En de motor? Die klinkt in het interieur vrij beschaafd. Pas bij voluit accelereren laat de V6 goed van zich horen en merk je dat het uitlaatsysteem is aangepast. Buiten hoor je dat beter. Vermogen is er in principe meer dan voldoende, maar wat opviel, was de trage gasrespons. Wanneer je, rijdend op een constante snelheid, ineens het gaspedaal vloert, gebeurt er in eerste instantie niets en in tweede instantie ook niet. Zo snel als het veersysteem reageert, zo traag lijkt het motormanagement. Het duurt te lang voordat de bak een paar trappen terugschakelt en de motor vol op toeren komt. We hebben het diverse keren geprobeerd en telkens weer was er die trage respons. Dat doet afbreuk aan het rijplezier. De enige mogelijkheid om het maximale uit de motor te halen, is door zelf te schakelen met de flippers aan het stuur. Houd hem tussen de 3.000 en 6.000 toeren en je hebt een totaal andere auto. Dan bewijst de SQ5 dat hij toch heus tot een zeer dynamische rijstijl in staat is. Hij laat zich heel snel en uiterst trefzeker door bochten jagen en beschikt over een subliem remsysteem. Een auto met twee gezichten dus. In ieder geval geen hardcore sportieveling.

Aan al dat lekkers hangt een stevig prijskaartje en zelfs dan moet je nog bijbetalen voor basale zaken als cruisecontrol, parkeersensoren en navigatie. Met een paar opties ga je al snel voorbij de ton. In zijn segment vind je naast de SQ5 meerdere modellen met een potente zescilindermotor, zoals de BMW X3 35i, de Jaguar F-Pace 35T, de Mercedes-Benz GLC 43 AMG en de Porsche Macan S. Maar misschien is de SQ5 wel de beste allrounder van het stel.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Audi Q5
  • Lees meer over supercars en sportscars
Audi Audi Q5 Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Audi Q5

INFO
Audi
Audi
Audi Q5 50 TFSI e quattro Pro Line (5D/7A)
€ 1.016
Bekijk nu ⟩
Audi Q5 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi Q5 45 TFSI quattro Sport VIRTUAL COCKPIT

    Audi Q5 45 TFSI quattro Sport VIRTUAL COCKPIT

    • 2019
    • 60.639 km

    € 52.500

    Audi Q5 3.0 TDI Quattro Pro Line S Automaat Panoramadak Vol Leder Elektrisch 21 Inch Black Optic Navi Clima Cruise Stoelverwarming Trekhaak S-Line Xenon

    Audi Q5 3.0 TDI Quattro Pro Line S Automaat Panoramadak Vol Leder Elektrisch 21 Inch Black Optic Navi Clima Cruise Stoelverwarming Trekhaak S-Line Xenon

    • 2012
    • 156.347 km

    € 21.999

    Audi Q5 SQ5 Luchtvering | RS Leder | Acc | 360 View Camera | Memory | Pano | Lane & Side Assist | TH 2400 kg | Carbon | Keyless | Apple & Android Carplay | Virtual | 21 Inch | Ceramic coating | Matrix | Quattro |  Rijklaarprijs incl. service en Bovag garantie

    Audi Q5 SQ5 Luchtvering | RS Leder | Acc | 360 View Camera | Memory | Pano | Lane & Side Assist | TH 2400 kg | Carbon | Keyless | Apple & Android Carplay | Virtual | 21 Inch | Ceramic coating | Matrix | Quattro | Rijklaarprijs incl. service en Bovag garantie

    • 2018
    • 98.715 km

    € 59.700

Meer Audi Q5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Audi Q5

    64
    • 12 augustus 2021

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi Q5 specificaties
  • Audi Q5 occasions
  • Audi Q5 video's
Advies en informatie
  • Audi Q5 tests
  • Audi Q5 gebruikersreviews
  • Audi Q5 index
PREMIUM
SUV tegen stationwagen - Vergelijking

SUV tegen stationwagen - Vergelijking

Hoger zitten, meer zien, een dikkere uitstraling – de SUV heeft op papier veel voordelen. Wil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi Q5 2.0 TFSI 230pk quattro Pro Line (2016)

    Audi Q5 2.0 TFSI 230pk quattro Pro Line...

    • 2 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Audi Q5 50 TFSI e quattro S edition (2020)

    Audi Q5 50 TFSI e quattro S edition (2020)

    7
    • 9 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Audi Q5 2.0 TFSI 225pk quattro Pro Line S (2013)

    Audi Q5 2.0 TFSI 225pk quattro Pro Line...

    3
    • 24 november 2019
  • Gebruikersreview
    Audi Q5 2.0 TFSI 252pk quattro sport (2018)

    Audi Q5 2.0 TFSI 252pk quattro sport (2018)

    17
    • 26 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Audi Q5 2.0 TDI 143pk quattro Pro Line (2009)

    Audi Q5 2.0 TDI 143pk quattro Pro Line...

    4
    • 8 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Audi SQ5 3.0 TDI quattro Pro Line (2013)

    Audi SQ5 3.0 TDI quattro Pro Line (2013)

    4
    • 20 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Audi Q5 3.0 TDI quattro Pro Line S (2013)

    Audi Q5 3.0 TDI quattro Pro Line S (2013)

    3
    • 28 september 2013
meer reviews
Audi Q5 – DS 7 Crossback - Dubbeltest

Audi Q5 – DS 7 Crossback - Dubbeltest

Wie een EV koopt, hoeft in Nederland niets meer uit te leggen, maar toch zijn er ook hier grote...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

    Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback...

    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi Q5 betrapt: de laatste traditionele

    Nieuwe Audi Q5 betrapt: de laatste traditionele

    39
    • 24 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe benzineversie voor Audi Q5 en Q5 Sportback

    Nieuwe benzineversie voor Audi Q5 en Q5...

    16
    • 21 februari 2022
  • Autotest
    Test: Audi Q5 Sportback

    Test: Audi Q5 Sportback

    22
    • 18 januari 2022
  • Audi Q5 Sportback vs. Volvo XC60 - Dubbeltest

    Audi Q5 Sportback vs. Volvo XC60 - Dubbeltest

    • 19 november 2021
  • Nieuws
    Audi SQ5 TDI opgepompt door Abt

    Audi SQ5 TDI opgepompt door Abt

    11
    • 26 augustus 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Audi presenteert laadstations met lounge

    Audi presenteert laadstations met lounge

    59
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden