Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Vergelijkende Test

Pompen met die turbo’s!

84 reacties

Video
AutoWeek 10 2022
AutoWeek 10 2022

Je leest het in AutoWeek 10 2022

In het hypersegment van hothatches wordt turbokracht tot het uiterste gebruikt om zoveel mogelijk uit kleine motoren te persen. De nieuwe Audi RS 3 neemt het op tegen een van de grootste turbokanonnen van het moment, de Mercedes-AMG A45 S.

Het is pure verbazing. Op papier had ik al gelezen dat het kon, maar de eerste keer dat ik op hoge snelheid een afrit neem en de achterkant zich tijdens het versnellen naar de buitenkant begint te duwen, ben ik echt verrast. Nog meer pushen en de kont gaat zelfs zo hard dat ik iets moet tegensturen om de neus de goede kant op te houden. Dit is meer dan een leuke knipbeurt of nieuwe outfit, dit is voor de Audi RS3 een complete metamorfose. En het is te gek! De afgelopen twee generaties liet de RS3 zich gelden door ergerlijk onderstuur. Met kunstgrepen als gigantische voorbanden en een virtueel elektronisch sperdifferentieel probeerde Audi de bocht om te komen, maar de gigantische vijfcilinder op de neus hielp niet. Daarbij was de auto weinig spannend. Vergeet een schuivende kont bij gas los als in een Civic Type R of Mégane RS. Het is altijd een extreem krachtige auto geweest, die zijn vermogen over vier wielen naar de weg bracht.

De laatste generatie van de Focus RS bracht de hothatch echter naar een nieuw niveau. Die auto combineerde vierwielaandrijving met een systeem op de achteras dat het vermogen kon verdelen tussen het linkeren rechterwiel, tot zo’n niveau dat zelfs driften – zij het wat onbehouwen – op vermogen mogelijk was. De vandaag ook aanwezige A45 AMG van Mercedes volgde in 2019 met iets vergelijkbaars, net als de nieuwe Volkswagen Golf R afgelopen jaar. Audi heeft nu met de RS3 hetzelfde gedaan, maar voor die auto voelt de verandering het grootst, omdat zijn voorgangers qua rijplezier niet zo inspirerend waren.

ONDER DE KLEP

Elke generatie van Audi RS wordt dikker en dikker en deze RS3 is daarop geen uitzondering. De kleur van de testauto doet veel, maar los daarvan is de auto flink uitgebouwd. De dikke grille oogt nog dikker en de RS-voorbumper zorgt samen met de uitgebouwde wielkasten voor een imponerend aanzien in de binnenspiegel van een voorganger. Aan de achterkant vinden we de bekende ovale RS-uitlaten, die helaas kort en nep zijn. Erg leuk: als je de auto van het slot haalt, tonen de ledlichten aan de voorkant de naam RS3 en een start-finishvlag met de matrixpixels.

Onder de afdekklep is te zien waar de vijfcilinder moet liggen, ook al is van het blok zelf weinig te zien. De 2,5-liter TFSI is al een tijdje de laatste vijfcilinder op de markt en ligt ook in de TT-RS en de Audi RS Q3. 400 pk is natuurlijk erg veel, maar de Audi beschikt dan ook over 25 procent meer motorinhoud dan de Mercedes-AMG. De turbo is net te zien en voorziet de vijf cilinders met maximaal 1,5 bar overdruk van inlaatlucht. Het vermogen is gelijk aan dat van de vorige RS3, maar het koppel is wel gestegen. Hierdoor bereik je eerder het maximum vermogen en is de Audi sneller op de sprint. Het blok voelt in het middengebied duidelijk smeuïger aan, wat eens te meer bewijst dat het papieren vermogen niet altijd het hele verhaal vertelt.

Dan draaien we ons om, voor een blik op de Mercedes. Het is de A45, de dikste versie van de A-klasse en wel in S-trim, waardoor hij nog eens 34 pk meer heeft en veel dynamische opties standaard zijn. Toch oogt hij ingetogen naast de RS3, maar dat ligt aan de samenstelling. Eerder reden we hem met optioneel spoilerpakket inclusief grote dakspoiler en een heftige kleur en dan laat hij zelfs de Audi achter zich als het gaat om aanwezigheid. Het matte mountain grey op deze testauto staat hem goed en de grille en brede schouders laten evengoed zien dat hier iets bijzonder staat. Aan de achterkant zitten vier uitlaten, zoals het een AMG betaamt.

Dan even spieken onder de kap, waar wel iets meer te zien valt dan bij de Audi, want als we het over turbo’s hebben: wow! Wat een watermeloen is daar te zien achter de motor. Het is een twinscroll-turbo waarbij het uitlaatspruitstuk per twee cilinders is gesplitst, zodat de turbo over een breder bereik kan werken. De motor is 180 graden gedraaid ten opzichte van de A35 AMG, waardoor het uitlaatspruitstuk aan de schutbordkant zit. Het traject naar de turbo is extreem kort, net als in de AMG V8 met het Hot-Vprincipe, waarbij de turbo’s tussen de cilinderbanken liggen. Hierdoor wordt het geheel wel bizar heet, dus de grote turbo is lucht-, waterén oliegekoeld. Het eind­resultaat is wel een gigantische 2,1 bar turbodruk en een ontstekingsdruk in de motor van 160 bar. Dat zijn waardes van een diesel! Het blok kom hierdoor tot ruim 210 pk per liter. Alleen de jongste generatie supercars, de Ferrari 296 GTB, de McLaren Artura en de Maserati MC20, halen dat soort waardes met hun nieuwe V6-motoren, maar verder is dat uniek voor een fabrieksmodel. Geen verkeerd gezelschap voor de Mercedes!

OUDE AANDRIJFLIJN

Ondanks de vermogensvoorsprong van de Mercedes is de Audi iets sneller op de sprint naar 100 km/h, omdat hij net wat beter van zijn plek komt. Eenmaal onderweg is de AMG sneller. Let wel: met de stopwatch. In de praktijk voel je het verschil niet en is het belangrijker in welke versnelling je zit.

De RS3 heeft de bekende zeventraps DSG. Ondanks de fijne kenmerkende vijfcilinderroffel en het mooie karakter van de motor beginnen de jaren wel te tellen voor deze aandrijflijn. De turbo moet duidelijk even op stoom komen en je merkt dat er een hoop massa op gang moet worden gebracht. In Sport gaat het schakelen prima, maar niet overweldigend, en in Comfort soms zo langzaam dat het voelt als een (snelle) halfautomaat. Het stoort niet extreem, maar valt wel op, zeker als we overstappen in de AMG. Deze heeft een gloednieuwe achttraps transmissie speciaal gemaakt voor de A45. Hij schakelt beduidend sneller en strakker dan de Audi, zonder dat het op lage snelheid comfort kost. Het extra verzet zorgt ook voor korte versnellingen, waardoor je beter op piekvermogen blijft. De AMG raast door de toeren om de turbo om stoom te houden. Naast de Audi klinkt de viercilinder wel wat vlak. Het is meer kabaal dan mooi, al zijn de knallen en pruttels bij opschakelen en gas los wel leuk fout.

Qua afstelling gaat de Mercedes ook wat verder dan de RS3. In tegenstelling tot bij de eerste A45 is er nu ook een A35 die al erg dicht bij de vorige A45 zit. Daardoor kon Mercedes zich bij de nieuwe A45 helemaal uitleven en het een erg extreme auto maken. Dat is te merken. De auto is een stuk harder dan de Audi, ook in de Comfort-stand. Drempels of slechte wegen laten zich gelden.

Schakel je over op Race, dan is het onderstel circuitwaardig, zo strak ligt de auto op de weg. Met zijn bizarre snelheid zou je verwachten snel aan de grens te zitten, maar het onderstel kan bizar veel aan. Nog meer dan in de Audi werkt de achteras mee om de neus de goede kant op te krijgen. Geef gas en sla haaks rechtsaf en meteen komt de kont om, alsof je een achterwielaandrijver rijdt. Op hoger tempo elimineert de auto hierdoor onderstuur en kun je echt ziekelijk hard. Meer dan in de RS3 krijg je het zweet op je voorhoofd en in je hand­palmen. Beide auto’s beschikken over een driftmodus, waarmee je met uitgeschakeld ESP zoveel vermogen naar een linkerof rechterachterwiel kunt sturen dat je donuts met de auto kan draaien of eventueel een soort van drift kunt neerleggen in een lange bocht. Dat laatste is lastig, omdat de voorspelbaarheid er niet is. Reken niet op iets wat je doet in een BMW M2. Hierdoor is het meer een gimmick om te laten zien wat in theorie kan dan iets wat nuttig of leuk is: beter is het om de auto’s gewoon in Performance-modus te zetten en het systeem zijn werk te laten doen, al dan niet met kleine uitstapjes van de achterkant om de neus te goede kant op te krijgen. En dan zijn er genoeg verschillen merkbaar!

STUURGEVOEL

Mercedes is echt ver gegaan met deze auto en dat is wel supervet. De RS3 is net iets beweeglijker als je de grenzen opzoekt. Het is duidelijk dat het systeem op de achteras eerder nodig is om de neus te goede kant op te krijgen dan in de AMG, die meer uit eigen kracht al bizar hard door lange doordraaiers kan. Hoewel de besturing minder direct is, voel je in de Benz ook beter wat er gebeurt. Zoals vaker bij Audi is het stuur­gevoel niet overweldigend en voel je vooral met je lijf door de stoel wat er met de auto gebeurt. Je voelt weer die bekende zijden deken over de auto trekken als je gaat pushen. Het is wel een auto waarin je gemakkelijker 50.000 kilometer per jaar rijdt dan in de toch wat extreme Mercedes, die lijf en leden meer bewerkt. En dat terwijl je ondertussen wel omringd bent door luxe en hightech. De cockpit biedt alles wat Mercedes te bieden heeft, van augmented reality tot mooie audio en stoelverwarming.

Mag ook wel voor dit geld, want je betaalt een dikke ton voor de AMG. Niet dat de Audi het voor minder doet, want zoals ze er staan, zijn ze zo goed als even duur en in dit segment kost een optie meer of minder je al een paar duizend euro. De cockpit doet net zo hoogwaardig en modern aan, al vinden we de materialen in de Mercedes nog net wat mooier. Zie bijvoorbeeld de mooie instelbare knoppen op het stuur van de Mercedes, waarbij allerhande rijstanden binnen handbereik zitten. De RS-knop op het Audi-stuur is niet minder handig, maar wel minder mooi. Hoe goed de nieuwe RS3 ook is geworden, Mercedes heeft duidelijk een andere kast opengetrokken om all the way te gaan met de A45. En als je dan toch een ton uitgeeft aan een hothatch, is dat misschien wel wat je zoekt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Meer dan een ton voor een hatchback is vrij bizar; je kun ook gewoon een Porsche Cayman kopen. De RS3 en A45 zijn wel luxueuze superauto’s met bizarre prestaties. Qua funfactor doet de Audi niet veel onder voor de hardcore Mercedes en ook mag de forse vooruitgang van de RS3 niet onbenoemd blijven. Toch scoort de AMG her en der net een half puntje meer, wat hem de overwinning bezorgt.

Lezersreacties (84) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum