Audi RS Q3
Is het een echte?
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
De Audi RS Q3 is het eerste door Quattro GmbH onder handen genomen Q-model. Om dit te vieren, en tevens het 30-jarig bestaan van de snelle divisie luister bij te zetten, laten we de snelle SUV opdraven in een 4.440 kilometer lange marathonrit over 44 Alpenpassen. Een bijzondere kennismaking!
Dat de firma Quattro GmbH zich over het Q-model van Audi heeft gebogen, is niet zo verbazingwekkend, want het segment van de compacte SUV's wordt alsmaar populairder. De Duitsers verwachten dan ook dat er voldoende liefhebbers zullen zijn voor een sportieve RS-variant van de Q3. In ons land zullen dat er overigens niet meer dan enkele tientallen zijn.
Audi presenteert de nieuwe RS Q3 tijdens de 'Land of Quattro Alpen Tour', waaraan de RS5 Cabrio, de RS6 Avant en de RS7 ook deelnemen. Audi vindt de passen in de Alpen het terrein bij uitstek voor tests met de snelle modellen met vierwielaandrijving. En zo kan het gebeuren dat de 4.440 kilometer lange passenrit niet alleen de introductieroute is voor de splinternieuwe RS Q3, maar tevens het decor vormt voor de viering van de 30ste verjaardag van de Quattro-divisie, wat de aanwezigheid van de andere RS'en op het evenement verklaart. De aanduiding Quattro is inmiddels een begrip. Dat komt niet alleen door de rallysuccessen die in 1983 aan de oprichting van de volle Audi-dochter ten grondslag lagen, maar ook omdat er sindsdien circa vijf miljoen Quattro's zijn verkocht. De jongste loot aan de stam moet een bijdrage leveren aan de verdere groei. Maar is de Q3 wel een echte RS?
Ongegeneerd
Uiteraard schept de rood-zilveren Rennsport-badge op de Audi Q3 hoge verwachtingen. Daarom heeft Quattro alles uit de kast gehaald om de SUV een sportief karakter te geven. Onder de kap zit de 2,5-liter TFSI-motor, die dit jaar voor de vierde keer op rij het predicaat 'Engine of the Year' in de wacht sleepte en die we kennen uit de TT RS en de RS3 Sportback. In de RS Q3 is het vermogen omwille van een gunstiger brandstofverbruik teruggebracht van 360 naar 310 pk. De motor levert al vanaf 1.500 tpm het maximumkoppel van 420 Nm via de 7-traps S-Tronic-automaat aan de permanente integrale aandrijving.
De Quattro-aandrijving met zijn hydraulische lamellenkoppeling laat zelfs bij het accelereren uit de allerkortste bochten geen fractie van de aandrijfkrachten verloren gaan, en de RS stormt dan ook met het grootste gemak de berg op. Bij hogere bochtsnelheden voel je dat de neus van de auto zwaarder wordt en er een neiging tot onderstuur ontstaat.
Onder normale omstandigheden doet de transmissie met dubbele koppeling vlot en zijdezacht zijn werk. Als je hard van de ene haarspeldbocht naar de volgende accelereert en vervolgens sterk moet afremmen, dan schakelt de bak echter enigszins ruw en ook aarzelend terug. De oplossing is om met de paddels aan het stuur zelf het heft in handen te nemen. Maar dat zelf schakelen heb je na één bergpas wel gezien. Dan slaat de gemakzucht toe en laat je de automaat doen waarvoor hij is ontwikkeld. Oefen minder druk uit op het rem- en gaspedaal en de S-Tronic-bak kan het allemaal weer prima bijhouden.
Uiteraard proberen we vlak vóór de Alpentunnels de ruimte ten opzichte van het verkeer voor ons zo groot mogelijk te maken door ons te laten afzakken. In de berg hebben we dan alle gelegenheid om vol gas te geven en optimaal van de motorroffel te genieten. Projectmanager Michael Berchtold: "We hebben nog wel even overwogen om de RS Q3 met twee uitlaatpijpen uit te rusten, maar met zo'n lijnmotor zou je 's winters aan het gepluim van de uitlaatmonden zien dat die aan de linkerkant warm is en rechts niet, en dat is een beetje een gek gezicht."
Onverstoorbaar
De RS Q3 is 25 mm verlaagd, maar dat neemt niet weg dat hij nog altijd hoog op de poten staat. Dat heeft gevolgen voor het insturen. Daarbij mist de Q3 de onverstoorbare wegligging van de RS3 Sportback en helt hij een beetje over. Maar dat is nu eenmaal inherent aan het karakter van een bijna 1.700 kilogram zware SUV.
De Quattro-ingenieurs hebben in de RS Q3 – standaard – het Audi Drive Select-systeem toegepast, waarmee je de rijdynamiek kunt aanpassen.
De besturing van de Audi-SUV vraagt dan ook om geen enkele aanpassing, want hij is snel en precies, en dat draagt bij aan de grote mate van rijplezier die deze sportieve Q3 biedt.
Dat geldt ook voor de atmosfeer aan boord, die het midden houdt tussen sportief en chic. De cockpit van de nieuwste RS-telg kenmerkt zich door de toepassing van een aan de onderkant afgeplat stuur, RS-logo's her en der en heerlijke sportstoelen. In de testauto is het zitmeubilair voorzien van fraai doorgestikt leer. Verder zien we panelen met een koolstofvezel patroon en aluminium sportpedalen, (en een van dat materiaal gemaakte immense steun voor de linkervoet).
Met het sportieve design van de carrosserie, dat bijna ongewijzigd is overgenomen van de RS Q3 concept-car, en de forse 19-inchwielen, ziet de snelle Q3 er indrukwekkend uit. En al helemaal met het als optie leverbare mat aluminium stylingpakket dat de omlijsting vormt van de grille en de luchtinlaten aan de voorkant en de diffuser en de flanken van de spoiler aan de achterkant.
Is de Q3 een echte RS? Bij een SUV als de Q3 staat RS niet voor de Rennsport, maar zeker wel voor Reuze Sportief.
De prijs van de Audi RS Q3 begint bij € 73.600. Dat is niet mis, en dan staat er bovendien nog een en ander op de optielijst om het een stuk duurder te maken. Neem MMI Navigatie Plus, Audi Connect met telefoon en het Bose Surround-Sound-systeem. Xenon-schijnwerpers en led-achterlichten behoren in elk geval wel tot de standaarduitrusting. In Nederland start de levering begin 2014.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Hoge instap, luxe sausje: voor 20k een frisse, elektrische Lexus UX of een Duitse SUV met ICE?
Audi Q3 1.4 TFSI (2014) - Doorgelicht
Audi Q3 1.4 TFSI - Mercedes-Benz GLA 200 - Volvo V40 Cross Country T4
Cross-overs met kapsones: BMW X1 - Audi Q3
Afscheid Duurtester - Audi Q3
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.