Audi Q5

Al het goede komt van onderen

Audi Q5
AutoWeek 41 2016
AutoWeek 41 2016

Je leest het in AutoWeek 41 2016

Het is hem niet meteen aan te zien, maar de Audi Q5 is compleet vernieuwd. Vooral het sterk verbeterde onderstel, met adaptieve luchtvering, maakt indruk.

De angst om tevreden klanten te verliezen is de belangrijkste reden waarom de tweede generatie van de Q5 veel wegheeft van de eerste. Audi meent dat je trouwe klanten niet moet afschrikken door het ineens radicaal anders te gaan doen. Sinds de Q5 in 2008 werd geïntroduceerd, zijn er heel veel concurrenten bijgekomen. Daar zitten gevaarlijke nieuwkomers bij als de Jaguar F-Pace en de Porsche Macan. Het is daarom ook geen toeval dat Audi bij de ontwikkeling van het onderstel juist die twee als voorbeeld heeft genomen. Om de nieuwe generatie te verzekeren van een superieur weggedrag, koos Audi voor een nieuwe, met vijf draagarmen uitgeruste multi-link wielophanging en optioneel adaptieve luchtvering. Dat laatste is iets wat alleen de Mercedes GLC in deze prijsklasse biedt en het blijkt een slimme keuze. De nieuwe Q5 rijdt namelijk veel beter dan de vorige generatie.

Hij biedt verrassend veel veercomfort, terwijl de bewegingen van het koetswerk tot een minimum beperkt blijven. Een gewichtsreductie van 90 kg helpt daarbij plus het feit dat de wagenhoogte van de Q5 zich nu over een afstand van zes centimeter laat variëren. Kies je voor het rijkarakter Comfort, dan zet de Q5 zich hoger op zijn wielen en neigt hij ietwat uitbundig en deinend te reageren op hobbels en putten in de weg. Het is een bewuste keuze van de ingenieurs, die willen dat de automobilist op dat moment nadrukkelijk merkt dat hij voor comfort kiest. Maar klik je in het Drive Select-keuzemenu op Dynamisch, dan komt het koetswerk lager te liggen en blijven de bewegingen juist tot een minimum beperkt. Vooral dan blijkt de Q5 in bochten uitermate koersvast en neigt hij nauwelijks tot overhellen. Zijn lichte, maar precieze besturing (dynamic steering is optioneel) maakt het feest compleet. Welk rijkarakter je ook kiest, telkens weer valt op hoe mooi het onderstel met zijn luchtvering en adaptieve schokdempers oneffenheden absorbeert. In elke situatie blijft het comfort van hoge kwaliteit. Dat zorgt niet alleen op het asfalt, maar juist ook in het terrein voor een voorbeeldig weggedrag, waarmee de Q5 zich overduidelijk naar de top van deze klasse begeeft.

NIET DE RUIMSTE

Met zijn ruimteaanbod is de Q5 echter nog steeds geen trendsetter. De SUV is 3 cm langer geworden, maar de wielbasis nam met amper een centimeter toe. Op de achterbank heb je daardoor weliswaar iets meer zitruimte, ook als gevolg van de dunnere voorstoelen, maar veel scheelt het niet. De bagageruimte is voldoende en biedt nu 10 liter meer, maar sommige concurrenten gaan ook daar nog steeds ruimschoots overheen. Uiteraard vertoont de nieuwe Q5 veel techniek die we eerder al bij de A4, A5 en Q7 zagen. Neem bijvoorbeeld het volledig digitale instrumentarium en een tot 12,3 inch groot breedbeeldscherm bovenop het dashboard, eventueel in combinatie met een head-up display. Ook zien we naast de bekende draaiknop van het MMI-systeem een bijbehorende touchpad waarop je kunt schrijven en klikken. Verder is het mogelijk een wifi-hotspot in te bouwen waardoor je op maximaal acht smartphones, tablets en laptops snel kunt internetten.

Met zijn rijassistenten is de Q5 ook helemaal bij de tijd. Die houden hem binnen de eigen rijstrook, nemen het rijden over in de file, parkeren hem desnoods automatisch in en houden het overige verkeer in de gaten op kruisingen, bij het uitstappen en bij het achteruit steken vanuit een parkeervak. Standaard heeft de Q5 xenon-koplampen, maar de optielijst
vermeldt led- en computergestuurde matrix-koplampen.


OOK VOORWIELAANDRIJVERS

De nieuwe Q5, die eind januari bij de Nederlandse dealers arriveert, beschikt over een breed palet aan motoren in combinatie met 4x4. Het gaat om een 2.0 TDI (met 150, 163 of 190 pk), een nieuwe 3.0 TDI en een 2.0 TFSI. Later volgen ook versies met uitsluitend voorwielaandrijving en er wordt gewerkt aan een plug-in hybride, een pittige SQ5 en er wordt zelfs een spectaculaire RS Q5 overwogen. Audi benadrukt dat alle bestaande motoren nu meer vermogen bieden en tegelijkertijd zuiniger zijn geworden. De viercilindermotoren worden geleverd met het Quattro-systeem met de innovatieve Ultra-technologie. Dat koppelt de achterwielaandrijving los zodra die even niet nodig is, wat leidt tot een lager brandstofverbruik.

De zescilinders hebben het sportdifferentieel met de conventionele Quattro-vierwielaandrijving, omdat die 20 procent meer aandrijfkracht naar de achterwielen kan sturen. Dat past beter bij het dynamische karakter van zo'n zescilinder. Tijdens deze eerste kennismaking kunnen we twee potente motoren beproeven. Allereerst is dat de gloednieuwe zescilinder diesel. Hij heeft aan één turbo genoeg om 286 pk uit zijn cilinders te persen en laat weinig te wensen over. Deze 3.0 TDI is tevens het enige blok dat wordt gekoppeld aan de achttraps Tiptronic-automaat, de andere motoren hebben een handgeschakelde zesbak of zeventraps S-tronic automaat. Ook de 2.0 TFSI benzinemotor, bekend uit onder andere de A4 en A5, blijkt een krachtpatser, die de Q5 moeiteloos vooruit helpt. Dit blok wordt in Mexico gebouwd. Duitse SUV's komen niet meer per definitie uit Duitsland. BMW laat ze nu bijna allemaal in de VS produceren en Audi opende deze maand in Mexico zelfs een fabriek voor de productie van de Q5.

PRIVATE LEASE Audi Q5

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.