Audi Q3 1.4 TFSI (2014) - Doorgelicht

Geslaagde combinatie

AutoWeek 30 2019 Magazine Audi Q3 occasion
AutoWeek 30 2019
AutoWeek 30 2019

Je leest het in AutoWeek 30 2019

Langzaam maar zeker verschijnt de eerste generatie van de Audi Q3 als occasion in de showrooms. Daarmee komt er beweging in de prijzen. Waarop moet je letten bij een gebruikte Q3?

De boordcomputer heeft alles vanaf de eerste kilometer goed in de gaten gehouden. Op het schermpje staat over de afgelegde kilometers een gecombineerd verbruik van 6,8 l/100 km. Niet slecht voor de 1.4 TFSI, die in deze Q3 150 pk levert. Het is bovendien een indicatie hoe de vorige eigenaar met zijn auto is omgegaan.

Maar wacht eens … was die 1.4 TFSI niet de motor die allerlei rampspoed belooft? Kostbare reparaties van distributiekettingen en defecte kettingspanners? Wees gerust, bij de Audi Q3 spelen die problemen niet. De minder betrouwbare versie van deze krachtbron – codenaam EA111 – werd door Audi gebruikt voor de A1 en A3. Onder de motorkap van de Q3 huist de nieuwste generatie, de EA211. Deze heeft een distributieriem die pas na 210.000 kilometer aan vervanging toe is. Deze lichtere viercilinder van aluminium zit op meer punten slimmer in elkaar. Door de in het uitlaatspruitstuk geïntegreerde waterkoeling wordt de turbolader ontzien, omdat de aangevoerde gassen minder heet zijn.

Olieverbruik dan? Tot dusver zijn hierover geen noemenswaardige klachten. Bij andere motoren van de Q3 is het wel verstandig hier kritisch naar te kijken, met name bij de 2.0 TFSI met 170 en 211 pk. Latere uitvoeringen met 180, 200 en 220 pk zijn uitgerust met een andere oliekeerring en hebben dit probleem niet.

Maar genoeg over de motor, terug naar de rest van de Audi Q3. De karige uitrusting van dit exemplaar is juist wel prettig. We kunnen goed zonder dure opties als een DSG-transmissie, xenonkoplampen en een Open Skydak. Want als hieraan technische mankementen ontstaan, wordt het direct een kostbare aangelegenheid. Gelukkig zijn er inmiddels wel gespecialiseerde bedrijven, waar de kosten voor een revisie van bijvoorbeeld een DSG-bak aanzienlijk lager uitvallen dan bij de dealer, waar je alleen maar terecht kunt voor een ruilbak. De nieuwe eigenaar van deze Q3 met handbak zal dat echter allemaal een grote zorg zijn. Die heeft vlotjes zijn slag geslagen.

GEBREKEN

Als duurtester scoorde de Audi Q3 wat minder florissant. Zeker op technisch gebied stelde de 2.0 TDI met 177 pk in de duurtest teleur. Het grootste euvel was een kapotte versnellingsbak. Oorzaak was waarschijnlijk een stelschijf die bij de productie in de DSG-bak was beland en uiteindelijk het tandwielstelsel kapotmaakte. Andere mankementen waarmee we helaas moesten aankloppen bij de werkplaats waren een kapotte lambdasonde, problemen met de EGR en kapotte xenonverlichting.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Zonder storingsgevoelige opties, zoals DSG of xenonverlichting, is de Q3 een aanrader. Over de motor zijn geen structurele problemen bekend en de auto is uitstekend onderhouden. Zo zien we ze graag en daarin zijn we niet alleen.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum