Audi Q2 - Rij-impressie

De kat is uit de boom gekeken

102 reacties

Video
AutoWeek 28 2016
AutoWeek 28 2016

Je leest het in AutoWeek 28 2016

Met de Q2 doet Audi het een keer heel anders, uiterlijk tenminste. Maar rijdt de Q2 nog wel als een echte Audi? We zoeken het uit in de bergen van Zwitserland.

Duitse merken hebben vaak de neiging om de kat uit de boom te kijken wat betreft het aanboren van nieuwe segmenten. Vaak genoeg ook niet overigens, getuige onder meer de vierdeurs coupé die zo ongeveer werd geboren met de Mercedes-Benz CLS. De middelgrote SUV werd echter groot dankzij onder meer de Hyundai Tucson en de Toyota RAV4. Veel later maakten de Volkswagen Tiguan, Audi Q3 en BMW X3 pas hun opwachting. Datzelfde scenario zien we weer bij de compacte cross-over. Waar we nog een beetje lacherig naar de Nissan Juke keken, scoorde Renault uitstekende verkoopcijfers met de Captur genaamde opgehoogde Clio en bij Mazda zijn ze zich rot geschrokken van het succes van hun CX-3. Het is dus de hoogste tijd voor een gedegen Duits offensief en dat wordt ingezet met de Audi Q2.

DESIGNTRUCS

Een (voor Audi) nieuw segment betekent een uitdaging. Zeker omdat dit segment zich vooral kenmerkt door vrolijke, speelse vormen en gewaagde designtrucs. Allemaal disciplines waar Audi met zijn chique, hightech en zakelijke imago bepaald niet in uitblinkt. Tweeënhalf jaar geleden werd een nieuwe designchef aangenomen, Marc Lichte, maar tegen de tijd dat hij zijn bureau had ingeruimd en was ingewerkt, viel er aan het ontwerp van de Q2 niet zo veel meer te tornen. De eerste duidelijke uitingen van zijn handschrift konden we vorig jaar op de Prologue concept-cars zien en voor een productieauto die echt van zijn hand is, moeten we wachten op de volgende generatie A8. Desalniettemin is Audi er in geslaagd om van de Q2 heel wat anders te maken dan een neerwaartse extrapolatie van de lijn Q7–Q5–Q3. Het merk noemt ook dit Q-model een SUV, maar wij noemen de Q2 veel liever een cross-over. Al is het maar omdat de Q2 binnen het gamma van zijn merk een merkwaardige spagaat vormt. Technisch is het grotendeels een A3, terwijl hij optisch eerder een opgehoogde A1 lijkt. Bovendien is de Q3 al de SUVvariant van de A3. De Q2 is dan ook maar liefst twintig centimeter korter dan de Q3, maar ook twintig centimeter langer dan de A1, zodat hij er qua afmetingen precies tussenin valt.

VERFRISSEND

Maar wat maakt van de Q2 nu een anders dan anders-Audi? Dat begint met de markante singleframe grille, die Audi een ijzersterk familiegezicht heeft opgeleverd, maar tegelijkertijd mede debet is aan het gegeven dat de verschillende modelreeksen steeds lastiger van elkaar te onderscheiden zijn. De Q2 heeft die grille wel, maar hij is anders vormgegeven. Heel verfrissend zijn ook de scherpe lijnen in de flanken van de Q2. Ze lopen in het midden parallel, maar gaan bij het naderen van de wielkasten voor en achter plotseling in een scherpe hoek uit elkaar, waardoor ze daar wat weghebben van dik uitgeklopte wielkasten. Dat soort details geven de Q2 een heel gespierd, stoer uiterlijk, wat helaas enigszins teniet wordt gedaan aan de achterkant, waar de achterlichten op de Volkswagen Polo lijken te zijn geïnspireerd. Toch hebben we het meest in het oog springende ontwerpdetail van de Q2 nog niet gehad en dat zijn de C-stijlen. Steeds vaker zien we ontwerpers daar creatieve trucs mee uithalen en één van de recepten is ze een eigen kleur mee te geven, zoals we dat eerder tegenkwamen bij de Citroën Cactus en de Hyundai i20. Om het toch een beetje meer eigen te maken, noemt Audi ze 'blades', een term die ze ooit gebruikten voor de panelen op de flanken van de R8. De bedoeling van die kunststof platen is om de illusie te wekken dat de daklijn lager loopt dan hij in werkelijkheid doet, waardoor de koets weer wat dynamischer oogt zonder al te veel in te boeten aan hoofdruimte achterin. Het moet wel je ding zijn, want vooralsnog is Audi niet van plan die panelen ook in de lakkleur te leveren. Afhankelijk van de uitvoering die je kiest, zijn ze lichtgrijs metallic (Sport) of donkergrijs metallic (Design). Wel zal het mogelijk worden om de blades in het zwart te bestellen.

GEKLEURDE ACCENTEN

Voor het interieur heeft Audi voor een groot deel teruggegrepen naar bestaande elementen uit de A3, al ziet de goede kijker al gauw afwijkende componenten. Het out of the box-design van modellen als de Renault Captur en Peugeot 2008 vond Audi nog een stap te ver, maar met behulp van gekleurde accenten (optioneel, dus je kunt het ook zakelijk houden) schurkt Audi daar toch voorzichtig tegenaan. Wie zichzelf verwent met het Pro Line Plus-pakket, krijgt de prachtige virtual cockpit, het volledig digitale klokkencluster dat we eerder in onder meer de TT, A4 en A5 zagen. Ook een headupdisplay maakt daar deel van uit. De zitpositie voorin is opvallend laag voor een cross-over of SUV. Achterin valt de ruimte ons niet echt mee. De beenruimte is net aan voor een volwassene van 1,90 meter, de hoofdruimte is matig. Ondanks de optische illusie van de blades loopt de daklijn fysiek ook nog wat snel terug en dit is de prijs die je daarvoor betaalt. De bagageruimte is daarentegen heel netjes voor deze klasse. De Q2 biedt 405 liter (uit te breiden tot 1.050), een Captur heeft 377 liter en in de CX-3 moet je genoegen nemen met 350 liter.

GEEN KART

Toch vergelijkt Audi de Q2 liever met de Mini Countryman en daarom claimen ze ook een kart-achtige rijervaring. Dat is wat ons betreft wat al te optimistisch, het directe van de Mini benadert de Q2 nog niet eens. Maar dat neemt niet weg dat de auto voor Audi-begrippen lekker dynamisch is. Het onderstel is een tikje hard, maar zeker niet oncomfortabel, waardoor hij zich na een snelle bocht snel en correct herstelt. Het onderstuur is beperkt en mooi controleerbaar, wat mede te danken is aan de progressieve besturing. Dat staat voor een overbrengverhouding die afhankelijk is van de mate van stuuruitslag. In het midden is het mooi rustig (prettig op lange ritten), terwijl je in scherpe bochten veel meer reactie op je stuurbewegingen krijgt en meer feedback van de wielen ontvangt. Het mooie van dit systeem is dat het niet is voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen; elke Q2 krijgt het standaard. We rijden met de 1.4 TFSI met 150 pk. Een bekende motor, die ruim voldoende is voor deze compacte auto. Hij pakt vlot op en is over een groot toerenbereik soepel.

BIJNA NAADLOOS

De zeventraps S-tronic is volledig nieuw opgebouwd. Door geoptimaliseerde oliekanalen en verminderde interne wrijving moet hij energieverlies verder beperken. Schakelen doet hij in elk geval als vanouds, snel en bijna naadloos. Deze motorisering is er alleen met voorwielaandrijving. Quattro is ook mogelijk en dan gaat onder normale omstandigheden het koppel gelijkmatig naar voor- en achteras (50:50). In Dynamic krijgen de achterwielen zestig procent van het koppel, terwijl onder extreme omstandigheden alle kracht naar één van de twee assen kan worden gestuurd. Quattro is standaard op de 2.0 TFSI met 190 pk en de 2.0 TDI met eveneens 190 pk. De 2.0 TDI met 150 pk kan tegen meerprijs met Quattro-aandrijving worden uitgerust, terwijl de 1.0 TFSI met 116 pk, de 1.6 TDI (ook 116 pk) en onze 1.4 TFSI met 150 pk alleen voorwielaandrijving hebben. De technische specificaties van de andere motoriseringen zijn op dit moment nog niet bekend. De Audi Q2 komt in november naar ons land en met een vanafprijs van € 28.990 is hij wat aan de dure kant om hem een rechtstreekse concurrent van de Renault Captur en de Mazda CX-3 te noemen. Toch weer een niche gevuld …

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

audi Q2
Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2Audi Q2

  • +Erg prettige besturing
  • +Verfrissend uiterlijk
  • -Krap achterin
  • -Druk instrumentarium

PRIVATE LEASE Audi Q2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (102) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum