Audi Q2 - Eerste rijtest
Polygoon bijgepunt
Vier jaar en 360.000 stuks na de introductie van de Audi Q2 is het de hoogste tijd voor een kleine opfrisbeurt. Het thema polygoon (veelhoekig) is aan de buitenkant nog iets verder doorgetrokken, ook al zijn de veranderingen minimaal. De Q2 is een frisse verschijning gebleven, die in deze vorm weer een paar jaar mee kan.
Met zijn lengte van net geen 4,20 meter valt de Q2 keurig tussen de A1 en de A3 in. Audi positioneert hem als SUV, in lijn met de overige Qmodellen. Hij staat inderdaad wat hoger op zijn poten en samen met de zwarte lijsten in de wielkasten zorgt dat voor een wat ruigere aanblik. Hetzelfde trucje paste Audi ook toe op de A1, die in dat geval als stoere Citycarver door het leven gaat. Voor elk wat wils bij het merk uit Ingolstadt.
Een belangrijk designthema bij de Q2 zijn de hoekige vormen. In de neus, op de zijkant, aan de achterkant; overal kom je de vouwen en hoeken tegen. De taillelijn is opvallend hoog, wat je als inzittende een beschermd gevoel geeft. De C-stijl wordt al vanaf het begin als blade (andere merken spreken van een haaienvin) aangeduid en is tegen meerprijs of op de duurdere versies in een contrasterende kleur leverbaar. Die staat de Q2 goed, want een zwarte met wieldoppen en de C-stijl in carrosseriekleur valt echt totaal niet op en had net zo goed een doodnormale Volkwagen Polo kunnen zijn.
Wil je een beetje leuk smoelende Q2 met een set mooie wielen en een iets vrolijker interieur, dan moet je eerst flink wat opties of pakketten aanvinken. En dan hebben we het nog niets eens over de motorisering of de transmissie gehad.
PRIMA PRESTATIES
Op technisch vlak zijn de veranderingen niet zo groot, behalve bij de 30 TFSI-driecilinder, die nu 110 pk heeft (was 116). De 30 TDI is nu een tweeliterdiesel (was een 1.6), met nog steeds 116 pk. Verder voldoen alle motoren nu aan de Euro 6d AP-norm en is de Q2 voorzien van de inmiddels wettelijk verplichte OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring) die het daadwerkelijke brandstofverbruik registreert. Een speciale instantie kan dan naderhand deze (geanonimiseerde) data uitlezen en fabrikanten eventueel straffen opleggen als het praktijkverbruik ver afwijkt van de opgegeven waarden.
Voor de testrit staan twee versies klaar: de 30 TFSI en de 35 TDI Quattro. Die eerste is het meest relevant voor onze markt, dus daarmee gaan we op pad. Helaas levert Audi deze motor niet in combinatie met de zeventraps-S-tronic. Althans, niet in de Q2, wel in de nieuwe A3. De 999 cc metende driecilinder levert maar liefst 200 Nm koppel, een mooie waarde. De Q2 is er zonder meer adequaat mee gemotoriseerd en het is verbazingwekkend met hoeveel gemak we 180 km/h aantikken op de A5 in de buurt van Frankfurt. Alleen bij voluit accelereren hoor je dat er een driecilinder aan het werk is, verder doet hij zijn werk in alle rust.
De besturing van de Q2 werkt progressief, dus naarmate je verder instuurt, wordt de overbrenging directer. Op lage snelheden stuurt hij lekker licht, op hogere snelheden iets zwaarder en rond de middenstand is er geen nervositeit. Daarnaast kun je met Audi Drive Select nog uit drie opties kiezen, maar in Comfort wordt het wel wat vaag. De afstemming van het onderstel is goed gekozen en doet verfijnd aan. Alleen de Quattro heeft multilink-achterwielophanging, de andere versies een iets simpeler achteras.
De zitpositie is hoger dan bij een normale hatchback, maar veel scheelt het niet. De zitting zelf is te vlak. In het interieur is niets veranderd. Wat in negatieve zin opvalt, is de harde kunststof bekleding van de A-stijlen. Erg fijn en gebruiksvriendelijk is de grote draai-drukknop voor de bediening van het infotainment en het fysieke bedieningspaneel voor de klimaatregeling. Verder oogt het dashboard vooral strak en minimalistisch.
Op het gebied van assistentiesystemen is er nu de Adaptive Cruise Assist, een combinatie van rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol, maar die werkt uiteraard alleen maar optimaal in combinatie met een automatische transmissie. Misschien komt die op termijn nog wel in combinatie met deze motor, in de vorm van de 1.0 e-TSI die we van de Golf kennen. De prijzen hebben we nog niet. Tot nu toe beginnen deze bij ruim € 33.000 en voor dat geld koop je ook een A3 Sportback of bij Volkswagen een T-Roc.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Progressieve besturing werkt fijn
- +Goede prestaties 1.0-driecilinder
- -Weinig beenruimte achter
- -Geen s-tronic voor 30 tfsi