Audi A8 4.2 TDI en 3.2 FSI

OppermAchtig

Audi A8
AutoWeek 27 2005
AutoWeek 27 2005

Je leest het in AutoWeek 27 2005

De motorisering van Audi's vlaggenschip A8 wordt aangevuld met onder meer een indrukwekkende 4,2-liter V8-diesel, de krachtigste zelfontbrander voor personenauto's ter wereld. Daarmee is het Duitse merk al z'n concurrenten weer voor.

Never change a winning team, moeten ze bij Audi gedacht hebben. Een term die in de voetballerij op veel bijval kan rekenen. Oké, elk seizoen kijk je misschien naar een iets ander streepje op het voetbalshirt en je haalt misschien nog wat meer loopvermogen in huis, maar verder moet je er niet veel meer aan doen. Je zou wel gek zijn om die koppositie op het spel te zetten door het ineens over een andere boeg te gooien. Of je moet juist geniaal zijn en Cruijff heten; toen die als trainer van FC Barcelona de Europa Cup 1 behaalde, gooide hij het seizoen erop bijna alle vedetten uit het team om weer met een fris nieuw elftal van start te gaan. Dat hij uiteindelijk niet de kans kreeg z'n visie te bewijzen en voortijdig het veld moest ruimen, is weer een heel ander verhaal.

Doordieselen

Sinds de introductie van de huidige generatie A8 in 2003 weet Audi z'n grootste concurrenten in het segment van de toplimousines, Mercedes-Benz en BMW, achter zich te laten. In Nederland gaat dat nog om geringe verschillen, maar in Europa is de A8 met z'n 8- en 12-cilinders de onbetwiste marktleider. Met slechts een kleine aanpassing in de vorm van de single frame grille uit de W12, en het opvoeren van de motorisering hoopt het merk die toppositie te behouden. Met de 4,2-liter achtcilinder biturbomotor heeft Audi meteen de meest vermogende diesel voor personenauto's ter wereld. Deze krachtpatser levert 326 pk en da's zomaar dertien paardenkrachten meer dan Volkswagens 5,0-liter V10 en twaalf meer dan de 4,0-liter V8-krachtbron die Mercedes-Benz in de E420 CDI plaatst. De krachtbronnen van VW en Mercedes leveren wel meer koppel, respectievelijk 750 en 730 Nm, maar bij Audi komen de 650 Nm weer eerder vrij, namelijk al bij 1.600 omwentelingen per minuut tegen 2.000 bij VW en 2.200 bij Mercedes en da's ook wat waard. Rijden met de 4,0-liter TDI was al een feest, hoewel die met 'slechts' 275 pk behoorlijk in de schaduw blijft van het vermogen van de 4,2. Wat betekent al dit geweld voor de prestaties? Met de nieuwe zelfontbrander accelereert de twee ton wegende limo in een indrukwekkende 5,9 seconden van 0 naar de 100 km/h en daarmee is hij de allersnelste sprinter onder de personenauto's met dieselmotor.

Potent genoeg

Naast de superdiesel debuteert een zescilinder 3,2-liter FSI, met een vermogen van 260 pk in de A8. En hoewel deze instapversie maar liefst 40 pk meer levert dan z'n voorganger, de 3,0-liter, raakten wij niet echt onder de indruk. De direct ingespoten benzinekrachtbron is met 260 pk en 330 Nm heus potent genoeg, alleen hadden we er gewoon net wat meer van verwacht. Je kunt er best lekker mee rondtoeren en ook dan blijft de A8 een fijne rijdersauto, maar als je op de snelweg even rap een inhaalmanoeuvre wilt uitvoeren en de kickdown-schakelaar activeert, komt de massa voor je gevoel net niet snel genoeg op gang om achteropkomend verkeer niet te hinderen. Maar ach, als hij eenmaal op stoom is, is het 'leed' ook wel weer snel geleden en hebben de achterliggers spoedig het nakijken. Desalniettemin krijg je toch niet helemaal dat veilige gevoel dat je bij een auto als de A8 vanzelfsprekend vindt.