Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi A8 4.0 TDI quattro

OrkaankrAcht

Audi A8 4.0 TDI quattro
  • Sandor van Es
  • Eerste rijtest
15 juli 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2003 nummer 23
AutoWeek 2003 nummer 23

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 23

Naast de 3.7 en 4.2 benzineversies is Audi's nieuwe vlaggenschip nu ook leverbaar met een dieselmotor. En wat voor een! Met 275 pk en 650 Nm is het de krachtigste in een limousine toegepaste achtcilinder zelfontbrander ter wereld.

Wat een machtige kar is die A8 toch! Knap hoe Audi er in geslaagd is om een auto met deze afmetingen zó dynamisch en compact aan te laten voelen. Met dank aan de aluminium constructie en de befaamde quattro-aandrijving. Ook het computergestuurde, luchtgeveerde onderstel draagt z'n steentje bij aan het weggedrag. Dit is in vier standen in te stellen, afhankelijk van de wegomstandigheden en de wensen van de bestuurder. Zo zoef je nog supergladjes over de Autobahn in de comfort-modus, weg van de snelweg kun je in de hardere en lagere dynamic-mode optimaal genieten van een kronkelige binnenweg.

Ook indrukwekkend is alle luxe binnenin en het gemak waarmee de boel te bedienen is. De ergonomie in de cockpitachtige omgeving maakt het rijden in de Audi A8 tot een topbelevenis. Op de automatische airco na kun je zo'n beetje alle functies bedienen via de Multi Media Interface. Een draai- en drukknop die verbluffend simpel werkt. Veel makkelijker dan de iDrive in de BMW 7-serie, dat in de nieuwe 5 dan ook behoorlijk vereenvoudigd is. Maar goed, tot zover vertellen we u helemaal niets nieuws. De reden dat we weer eens een rondje met de A8 hebben gesnord, ligt onder de motorkap.

Nieuwe generatie
De 4,0 liter V8 (blokhoek 90°, dubbele turbo met intercoolers) is weliswaar gebaseerd op z'n voorganger (de 3.3 TDI), maar gezien nieuwe technieken en materialen mogen we gerust van een nieuwe motor spreken. Het is de eerste TDI van Audi's nieuwe V-motorengeneratie en hij beschikt over kettingaandrijving voor de nokkenassen en de ondersteunende motorcomponenten. Mede hierdoor is de V8 slechts 516 mm lang, volgens Audi zo'n 150 mm korter dan vergelijkbare krachtbronnen van de concurrentie. Met een totaalgewicht van 270 kilo is het ook nog eens een van de lichtste V8-dieselmotoren ter wereld. De vier kleppen per cilinder worden niet meer bediend door sleeptuimelaars, maar door roltuimelaars met hydraulische klepstoters. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de lage verbruiks- en emissiewaarden.
Als we gaan rijden, valt als eerste op dat het écht nauwelijks te horen is dat we dieselen. Zowel stationair, bij het optrekken als op hoge snelheden is de motorakoestiek zeer gecultiveerd en is het binnenin uitzonderlijk stil. Naast de stijfheid van het blok, de klepbediening en de kettingaandrijving is het doorontwikkelde common rail-systeem de belangrijkste reden hiervan. De nieuwe injectoren en de verhoogde inspuitdruk (van 1.350 naar 1.600 bar) zorgen voor een beter mengsel en een efficiëntere verbranding, wat de prestaties op alle gebieden ten goede komt.

Wat 'n kracht!
Over presteren gesproken: beestachtig, zo hard de 275 pk-sterke 4.0 TDI van kiet gaat. In slechts 6,7 seconden sprint de grote limousine naar de honderd. Ter vergelijk, de BMW 740d (259 pk, 600 Nm) doet dit in 7,4 tellen, de Mercedes S400 CDI (250 pk, 560 Nm) in 7,8. Nog veel indrukwekkender zijn echter de tussenacceleraties en het gemak waarmee de A8 je naar de 200-plus sleurt. Het koppel van 600 Nm is voldoende om een paar olifanten uit de sloot te trekken, kun je nagaan wat het met deze Audi doet. Door de variabele turbogeometrie worden de krachten soepel verdeeld. Verwacht geen plotselinge duw in de rug, de acceleratie verloopt zeer lineair, van 1.500 tot ruim 4.000 toeren. Mede daardoor loopt de wijzer van de kilometerteller ruimschoots voor op de snelheidbeleving van de bestuurder. De top van de TDI is begrensd op 250 km/h, die hebben we op de snelwegen rond München haast ongemerkt en zonder één druppeltje zweet bereikt. Ondanks het motorgeweld hoefde ten opzichte van de A8 4.2-benzine de zijdezacht schakelende 6-baks automaat niet aangepast te worden. Op de elektronica na dan, die voor ons gevoel wat softer afgesteld is.
Audi verwacht dat de 4.0 TDI zo'n 20% van de A8-verkopen voor z'n rekening zal nemen. Niet verwonderlijk, want de prestaties doen niet veel onder voor de 4.2-benzine. Die voelt weliswaar hitsiger aan en trekt bij hogere toerentallen harder door, maar zorgt óók voor een sneller versleten tankpas. Alleen voor de aanschaf moet je voor de diesel dieper in de buidel tasten, want met € 107.900 kost 'ie precies acht mille meer.

  • Houd me op de hoogte over de Audi A8
Audi Audi A8

PRIVATE LEASE Audi A8

INFO
Audi
Audi
Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line (4D/8A)
€ 1.708
Bekijk nu ⟩
Audi A8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    • 2008
    • 157.037 km

    € 16.900

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    Audi A8 3.2 FSI Pro Line (260PK), Automaat, Keurig-Onderh., Leer, Parkeersensoren-V+A, Licht-Zicht-Pakket, Navigatie, Actief-Veersysteem, Climate-Control, Elektrisch-Verstelbare-Stoelen, LM.Velgen-20Inch, Cruise-Control, Stoe Alarm-Klasse-3, Privacy-Glas, NL-Auto

    • 2008
    • 157.037 km

    € 15.900

    Audi A8 4.2 FSI quattro Pro Line+ Automaat / Leder / navi / Schuifdak

    Audi A8 4.2 FSI quattro Pro Line+ Automaat / Leder / navi / Schuifdak

    • 2011
    • 257.016 km

    € 20.950

Meer Audi A8 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A8 specificaties
  • Audi A8 occasions
  • Audi A8 video's
Advies en informatie
  • Audi A8 tests
  • Audi A8 gebruikersreviews
  • Audi A8 index
PREMIUM
Audi A8 3.0 TDI

Audi A8 3.0 TDI

Wat je ver haalt is lekker, wordt vaak gezegd en daarom reisde Marcel Meijs in 2005 hoogstpersoonlij

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    22
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    30
    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    4
    • 3 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    10
    • 9 december 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    9
    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    11
    • 10 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    9
    • 24 juli 2019
meer reviews
Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

Een Audi A8 is altijd een traktatie. Helemaal als daar ook nog eens de 4,2-liter V8 in zit....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    23
    • 18 februari 2022
  • Test: Audi A8

    Test: Audi A8

    108
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs van een diesel

    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs...

    84
    • 4 februari 2022
  • Audi A8 gefacelift

    Audi A8 gefacelift

    51
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te lijf

    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te...

    55
    • 1 november 2021
  • Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    • 19 september 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden