Audi A8
De macht van 8
Waarom zou je nog een stapel flappen van duizend extra neertellen voor een Audi A8, nu Volkswagen de superluxe VW Phaeton heeft gelanceerd? Antwoord: de mannen uit Ingolstadt trekken een blik vol hightechsnufjes open en geven de A8 een flinke portie dynamiek mee.
Het wordt dringen in de topklasse van de autowereld. Steeds meer merken werpen een steelse blik op de dikke bankrekening van de superverwende autorijders. Zelfs Volkswagen dingt sinds kort mee naar de gunst van de kopers in de luxeklasse. Dat verhaal wordt écht pikant als je meerekent dat er ook al een Audi A8 bestaat, die in ons land gewoon bij dezelfde Leusdense importeur vandaan komt als de Phaeton.
Broedermoord dus? Ondanks alle zweverige marketingtaal is het immers overduidelijk dat beide toplimousines op dezelfde doelgroep mikken. Zóveel mensen zijn er nu ook weer niet die een paar ton aan een auto uitgeven. In ons land houdt het met een enkele duizenden kopers echt wel op. Kijk, en juist dát maakt de lancering van de compleet nieuwe Audi A8 zo'n interessant verhaal.
Niemand zal er ook maar een tel aan twijfelen dat het merk met de vier ringen wederom een verfijnd stuk autotechniek op de wielen zet. Anders kun je bij zo'n prestigemerk sowieso rap het licht uitdoen. De echte vraag ligt dus anders: heeft de tweede generatie Audi A8 inderdaad dat beetje extra in huis dat hem van zijn concurrenten onderscheidt?
Aluminium
De diverse ontwikkelingsafdelingen bij Audi hebben er in elk geval heel serieus werk van gemaakt. Bij een eerste oppervlakkige kennismaking met de nieuwe A8 lijkt er niet eens zo gek veel veranderd, maar wanneer je iets indringender kijkt, ontdek je al gauw dat het inderdaad een compleet nieuwe auto is. Inclusief een nieuw en 'verbeterd' prijskaartje trouwens, dat zo'n tien mille boven dat van het huidige model ligt.
Uiteraard bouwt Audi ook deze A8 weer op basis van een tamelijk unieke, aluminium carrosserie. Maar dan in een modernere versie met minder afzonderlijke onderdelen. Grotere carrosseriepanelen, zeer gecompliceerd gietwerk en forse profieldelen. In combinatie met verfijnde laserlastechniek levert dat een bijzonder strakke auto op. De luchtweerstand is superlaag (cW-waarde 0,27) en ook de stijfheid van het geheel is fors toegenomen. Dat komt goed uit, want Audi wil zich van de concurrentie onderscheiden door een sportief karakter. Geen simpele opgave voor een limousine met een lengte van een dikke vijf meter. Met het comfort zit het dan al gauw snor, maar hoe stop je dynamiek in zo'n joekel van een auto?
Ook in dat opzicht zijn doortastende maatregelen genomen. Het lichtmetalen onderstel bestaat uit een viervoudige wielgeleiding vóór en een achteras met trapeziumvormige draagarmen. Dat alles wordt in toom gehouden door een adaptieve luchtvering met traploos regelbare schokdemping. Vooral dat veersysteem maakt de A8 zowel geschikt voor comfortabel te reizen als voor een lekker stukje sturen.
V8 quattro
Audi doet niet kinderachtig met de aandrijving. Vooralsnog kun je uit twee versies kiezen: een 3,7- en een 4,2-liter V8 met vijf kleppen per cilinder en quattro-aandrijving. Respectievelijk goed voor 280 pk en 335 pk. De power wordt via de standaard gemonteerde 6-trapsautomaat met Tiptronic-bediening naar de vier wielen gevoerd. Wie nóg een toefje extra sportiviteit wenst, kan de Audi A8 ook bestellen met 'schakelpeddels' op het stuurwiel.
Is dit dus een sportwagen in limousinevermomming? Zeker niet, daarvoor is hij gewoon te groot en te zwaar. Dat neemt niet weg dat zijn rijgedrag imposant is. De dikke Audi is op toertempo opvallend rustig aan het werk, fluisterstil zelfs, maar gaat er als een raket vandoor wanneer je het gaspedaal intrapt. Bijna té flitsend; het lijkt soms wel of je van achteren wordt aangereden. De auto neemt dan opeens enorme stappen en uit het vooronder stijgt een diep donkerbruine achtcilinderroffel op. Prachtig, voor de liefhebber.
Ook de 'kleine' 3.7 wil trouwens prima vooruit: hij loopt 250 kilometer per uur en sprint in dik zeven tellen naar de honderd. De Audi A8 4.2 V8 quattro heeft dezelfde (elektronisch begrensde) top en peutert nog eens een volle seconde van de acceleratietijd af. Maar wat belangrijker is: alles lijkt opeens nóg gemakkelijker te gaan. 'Soeverein', zeggen ze dan in de reclamewereld...
Elektronica
Gelukkig heeft het onderstel er niet te gek veel moeite mee. Je kunt de adaptieve regeling van de vering met een draai aan de knop in een van de vier verschillende voorgeprogrammeerde standen zetten, waarbij de werking voelbaar verandert van aangenaam comfortabel tot redelijk straf.
Voor het echt sportieve werk mag het wat ons betreft nog wel iets steviger. De A8 gaat op snelheid weliswaar verrassend strak een bocht om, maar is beslist geen groot liefhebber van korte wendingen. Dan steekt alsnog een portie onderstuur de kop op. Overigens hadden ook de stoelen - die op zich prima zitten natuurlijk - best een iets sportiever profiel mogen meekrijgen.
Als alternatief komt de grote Audi er ook met een straffer en iets verlaagd onderstel. Op dezelfde hightechbasis, zodat je ook die weer in vier standen kunt verstellen. En je kunt er vergif op innemen dat er nog zoiets als een S8 of RS8 achteraankomt.
Hoe dan ook, we zijn als vanzelf in het werkelijk schitterend afgewerkte interieur van de nieuwe A8 aangeland, een oase van rust en ruimte (met een vier-zoneklimaatregeling bijvoorbeeld) waarin een heuse glansrol is weggelegd voor de elektronica. Onder andere met dank aan een grotendeels uit glasvezel opgetrokken bedrading.
Innovatie
Er wordt namelijk een blik vol nieuwe technieken opengetrokken. Letterlijk te veel om op te noemen. Ga er dus maar vanuit dat hij alles heeft wat je kunt bedenken, plus een paar zaken die écht bijzonder zijn. Over snufjes als de automatische parkeerrem en de draadloos werkende sleutel praten we dus niet eens, maar wat dacht u van een aanraaksensor op de startknop die (letterlijk!) de vingerafdruk van vier personen herkent en alles automatisch op de voorkeuren van die bestuurder afstemt?
Nog zo'n rijdersvriendelijke noviteit is de adaptieve verlichting. Twee kleine lampjes die zo nodig het gebied schuin naast je auto verlichten. Handig bij manoeuvreren in krappe ruimtes en bij het parkeren. Het systeem reageert onder andere op de besturing en de richtingaanwijzers.
Een auto met veel, héél veel slimme technieken dus. De ontwerpers verdienen is elk geval een pluim omdat ze dat allemaal redelijk logisch bedienbaar hebben gemaakt. Het zogenaamde MMI-systeem is een soort menubesturing op de middenconsole. Dat klinkt ingewikkeld, maar ook digibeten zullen het allemaal snel doorhebben. Je toetst de hoofdgroep in - bijvoorbeeld radio, telefoon of navigatie - en kunt daarna met de grote draaiknop de gezocht functies instellen. Of eventueel nog wat dieper in de mogelijkheden duiken via vier kleine toetsjes om de draaiknop heen. Op het grote beeldscherm kun je alles feilloos volgen. Alle afzonderlijke lampjes van het interieur dimmen, de vering een toefje bijstellen, het kan allemaal.
Samenvattend is de nieuwe A8 een behoorlijk imposante auto die een ultrastrakke lijn combineert met een ongelooflijk mooie afwerking en een voorbeeldig rijcomfort. Sportief? Niet echt, maar dankzij dat fraaie, luchtgeveerde onderstel en een in vergelijking met zijn relatief lage gewicht is de Audi A8 zeker een bijzonder aangename rijmachine. Maar dat is bijvoorbeeld de Phaeton ook.
De A8 is niet goedkoop, de 3,7-liter en 4,2-literversie komen respectievelijk op 91.500 euro en 99.900 euro. In de toekomst volgen nog meer varianten: een verlengde A8, maar ook twaalf- en zescilindermotoren. Ook directe benzine inspuiting (FSI) komt rap in beeld.
PRIVATE LEASE Audi A8
Uitgelicht aanbod

Audi A8 4.0 TFSI S8 quattro Pro Line+ I 520 PK I B&O I SCHUIFDAK I NL. AUTO
- 2012
- 184.630 km

Audi A8 2.8 5V quattro Exclusive / SUPER NETJES / AUTOMAAT / YOUNGTIMER
- 2002
- 222.756 km

Audi A8 60 TFSI e 456pk | 4 Wielbesturing | Stoel Ventilatie + Massage | B&O | 360 Cam | AUDI DESIGN SELECTION PAKKET | ACC | Laser | Pano | Luchtvering | Softclose | | Lane Assist | Head Up | Alcantara Hemel | Stuurverwarming | Dab+ | Ambiance | Memory 2x | Geluid Isolatie Glas | 20"| Quattro | Rijklaarprijs Incl Service & Bovag Garantie
- 2020
- 99.069 km