Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A8

Audi A8 4.2 quattro (2003)

Absolute wereldklasse

Audi A8 4.2 quattro (2003)
  • Autotest
20 augustus 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De manier waarop de A8 zich over een bochtig landweggetje liet jagen maakte diepe indruk. Zijn interieur, het prima Multi Media Interface en de uitstekenderijeigenschappen maken de Audi A8 een limousine, waarvan je ook nog eens volop kunt genieten.

Audi heeft zich met de A8 aan de top genesteld. Het valt meteen op dat de Audi minder groot oogt en ranker is dan zijn rivalen. De neus is typisch Audi, alsof de A4 flink wat anabolen kreeg. Het resultaat mag er zijn. Het brede voorkomen van de A8 maakt indruk; de strakke achterkant doet het qua uiterlijk vertoon zeker niet minder. Koketteren met vermogen mag weer, dat blijkt wel uit de opvallende uitlaten op de hoeken van zijn kont. De A8 kan het hebben. Wielen doen ook altijd veel voor het uiterlijk van een auto. Standaard staat de A8 in Nederland op
17-inchwielen, maar onze testauto had 18 inch.
Hoewel de Audi bol staat van technische hoogstandjes is dat in eerste instantie niet terug te zien in het interieur. Smaakvol toegepast hout en aluminium geven het Audibinnenste een klassieke uitstraling. Geen naadje loopt scheef, zelfs de manier waarop het dashboardkastje opengaat, straalt klasse uit. Met een druk op de knop boven de middenconsole klap je een schermpje omhoog. Via de muisknop achter de keuzehendel van de Tiptronic heb je toegang tot het Multi Media Interface, op het scherm volg je de handelingen. Het systeem biedt toegang tot radio, tv, navigatie en verkeersinformatie, maar 'bedient' bijvoorbeeld ook de airco en de actieve luchtvering. Het werkt gemakkelijk, met één knop waarmee je als met een computermuis over het scherm kunt scrollen, en vier assisterende toetsen.

Luchtvering
De A8 is voorzien van uitstekende lederen zetels. Luchtvering is standaard op elke A8. In de comfortstand rijdt ie vanzelfsprekend het comfortabelst. Hobbels in het wegdek worden 'gefilterd' en de auto is voldoende hard gedempt. In de 'dynamic'-stand voelt de A8 echter uitgesproken hard aan, de carrosserie zakt dan dichter naar het asfalt en oneffenheden worden nadrukkelijk doorgegeven. Zet je de luchtvering op 'automatic' dan regelt hij het zelf, bij hoge wegsnelheden zakt de auto automatisch en rijd je in de 'dynamic'-stand, bij lagere snelheden voel je de vering en demping zachter worden. Maar het systeem biedt nóg een bijzondere mogelijkheid: beweeg het pijltje met de muisknop in het 'car-menu' naar 'lift' en de A8 komt behoorlijk hoog uit zijn veren. Bij hoge verkeersdrempels of in parkeergarages is het erg handig.
De 335 pk sterke 4,2-liter Audi-motor klinkt sportief. Je kunt de zesbak met flippers bedienen vanaf het stuur, net als in de RS6. Verder kun je de Tiptronic met het pookje op of terug laten schakelen. In D past de transmissie zijn schakelmomenten aan: als je grote haast hebt en dat met de gasvoet laat merken, reageert de automaat sneller op het gaspedaal. Omdat de versnellingsbak zijn adaptieve karakter perfect waarmaakt, hebben we de sportstand bijna niet ingeschakeld.
De testauto was voorzien van een waslijst aan extra's en dat tilde het prijskaartje naar 142.191 euro. Voor een basis-4.2 quattro dient 99.900 euro afgetikt te worden. Dan krijg je uiteraard het quattroonderstel, het MMI-systeem en alle overige luxe die je maar kunt bedenken. Vreemd genoeg moet je wel extra betalen voor een cd-speler. De A8 heeft vierwielaandrijving en een krachtige motor, hoewel dat er bij de prestaties niet geheel uitkwam. Dit is een fijne stuurmansauto.

Signalement

Merk Audi
Model A8 4.2 quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 105.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.172 cc
Maximaal vermogen 246 kW / 335 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 430 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.051 mm / 1.894 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.944 mm
Massa leeg 1.780 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,1s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 286 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A8
Audi Audi A8

PRIVATE LEASE Audi A8

INFO
Audi
Audi
Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line (4D/8A)
€ 1.686
Stel samen ▸
Audi A8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A8 A8 S8 5.2 FSI quattro

    Audi A8 A8 S8 5.2 FSI quattro

    • 2006
    • 117.000 km

    € 34.995

    Audi A8 6.0 W12 quattro Lang Pro Line Exclusive Youngtimer

    Audi A8 6.0 W12 quattro Lang Pro Line Exclusive Youngtimer

    • 2006
    • 71.000 km

    € 27.911

    Audi A8 4.2 quattro Lang Pro Line '03 Xenon Leder Cruise inruil mogelijk

    Audi A8 4.2 quattro Lang Pro Line '03 Xenon Leder Cruise inruil mogelijk

    • 2003
    • 230.658 km

    € 5.949

Meer Audi A8 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A8 specificaties
  • Audi A8 occasions
  • Audi A8 video's
Advies en informatie
  • Audi A8 tests
  • Audi A8 gebruikersreviews
  • Audi A8 index
PREMIUM
Audi A8 3.0 TDI

Audi A8 3.0 TDI

Wat je ver haalt is lekker, wordt vaak gezegd en daarom reisde Marcel Meijs in 2005 hoogstpersoonlij

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    22
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    30
    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    4
    • 3 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    10
    • 9 december 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    9
    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    11
    • 10 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    9
    • 24 juli 2019
meer reviews
Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

Een Audi A8 is altijd een traktatie. Helemaal als daar ook nog eens de 4,2-liter V8 in zit....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    23
    • 18 februari 2022
  • Test: Audi A8

    Test: Audi A8

    108
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs van een diesel

    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs...

    84
    • 4 februari 2022
  • Audi A8 gefacelift

    Audi A8 gefacelift

    51
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te lijf

    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te...

    55
    • 1 november 2021
  • Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    • 19 september 2021
  • Nieuws
    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander reed

    Koningsdag: 5 auto's waarmee koning Willem-Alexander...

    62
    • 27 april 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    47
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden