AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A6 Allroad

Lifestyle-Audi

Audi A6 Allroad Quattro 2.7 TDI (2006)

Op het display kun je de handelingen volgen, die je met de draaiknop verricht. De console is bedekt met fraai hout. De bestuurder heeft veel invloed op het weggedrag van z'n Allroad. De zespitterdiesel laat zich buiten flink horen; maar binnen hoor je 'm nauwelijks.
  • Autotest
24 februari 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In 2000 lanceerde Audi een A6 Avant die hoog op z'n poten stond en waarvan alle vier wielen aangedreven werden. De Duitsers verkochten er zo veel dat ze ook van de nieuwe A6 een Allroad-versie op de markt brachten.

Die tweede editie is een stuk extraverter; vooral zijn snuit is rondweg imposant. De roestvrijstalen bodemplaat steekt als een tong onder de auto vandaan en eist aan de onderzijde ruimte op. De single frame grille loopt daardoor weliswaar wat minder ver naar onderen door dan die van andere A6'en, maar springt zeker niet minder in het oog. Zeker in combinatie met de stoerder vormgegeven bumpers en de reeds genoemde beschermplaat geeft de grille de Allroad van voren een indrukwekkende uitstraling.
Ook achter treffen we een bodem-beschermplaat van roestvrij staal aan. Onder aan de portieren zitten dikke, aluminiumkleurige beschermplaten. Bijna onvermijdelijk bij een SUV-achtige zijn de wielkastverbreders. Ze staan niet alleen stoer, maar bieden tevens plaats aan de verder naar buiten stekende wielen.


Bodemspeling
In de Allroad kun je de bodemvrijheid met een druk op de knop in vier stappen met maximaal 6 centimeter vergroten. De variaties dragen de namen Allroad, Dynamic, Comfort en Automatic. In de laatste modus past het onderstel geheel zelfstandig de wagenhoogte en de mate van vering en demping aan de rij-omstandigheden aan. In de comfortabele stand worden vering en demping door het elektronische brein zodanig aangepast dat de actieve luchtvering die de Allroad rijk is zoveel mogelijk oneffenheden in het wegdek gladstrijkt. De term Dynamic laat evenals de naam Comfort geen twijfel bestaan over het karakter dat de auto in genoemde stand krijgt. De Audi zakt naar de laagst mogelijke stand en rijdt stugger. Oneffenheden worden nadrukkelijker doorgegeven.
Helemaal aan de andere kant van het spectrum zit de Allroad-modus. De keuze voor deze variatie resulteert in een maximaal oprijzende Audi. Hij is klaar voor het wat ruwere terrein en kan met z'n ruim 18 centimeter bodemspeling de meeste bulten en kuilen probleemloos onder z'n buik laten doorglijden. Zodra de snelheid op het asfalt te hoog wordt, schakelt de elektronica de Allroad-afstelling van het onderstel uit en keert terug naar het Automatic-programma.


Hightech
Dat de Audi zo'n prettige rijmachine is, komt voor een belangrijk deel op het conto van de actieve luchtvering. Tot op hoge snelheid voelt de Allroad stabiel en koersvast aan. De quattro-aandrijving zorgt ervoor dat je hoge bochtsnelheden kunt halen zonder dat de boel direct begint te glijden. Als als je 'm echt provoceert, neigt 'ie naar onderstuur. De neus draait weer keurig bij zodra je het gaspedaal lift. In een fraaie cadans kun je de grote Audi van bocht naar bocht laten dansen, zonder dat je in de gaten hebt dat je bijna twee ton aan gewicht meezeult.
De besturing is aan de lichte kant; de communicatie over wat er onder de wielen gebeurt met de bestuurder kan beter. Het interieur van de Allroad is overzichtelijk en clean vormgegeven. Vooral het dashboard is een toonbeeld van eenvoud, hoewel de Audi tal van technische hoogstandjes herbergt. Met een iDrive-achtige draai-druktoets achter de pook bedien je Audi's Multi Media Interface. Met dit systeem bedien je de radio, de tv, het navigatiesysteem, de airco en de genoemde actieve lucht-vering. Met hout, aluminium en lichte bekledingsstoffen weten de Ingolstadters het Allroad-binnenste warmte en een chique uitstraling te geven.

Signalement

Merk Audi
Model A6 Allroad quattro 2.7 TDI
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 70.855

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.698 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 3.300 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.934 mm / 1.862 mm / 1.519 mm
Wielbasis 2.833 mm
Massa leeg 1.875 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,1s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 229 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Audi Audi A6

Uitgelicht aanbod

    Avant 4.0 TFSI Quattro Performance 21"/Acc/Bose/Camera/MatrixLED/Panorama verkoop iov client

    Audi A6 Avant 4.0 TFSI Quattro Performance 21"/Acc/Bose/Camera/MatrixLED/Panorama verkoop iov client

    • 2016
    • 58.660 km

    € 72.444

    Avant 45 TFSI Pro Line BLACK OPTIC

    Audi A6 Avant 45 TFSI Pro Line BLACK OPTIC

    • 2019
    • 34.800 km

    € 47.895

    5.0 TFSI MTM 700PK Panodak Camera S-stoelen Bose Memory

    Audi A6 5.0 TFSI MTM 700PK Panodak Camera S-stoelen Bose Memory

    • 2009
    • 183.848 km

    € 29.950

Meer Audi A6 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
Test: Audi Q8 60 TFSIe

Test: Audi Q8 60 TFSIe

Onder druk van de CO2-wetgeving leek het einde van de enorme (en dorstige) SUV nabij. Maar...

Lees meer
Audi A6 Avant 55 TFSIe - Rij-impressie

Audi A6 Avant 55 TFSIe - Rij-impressie

51

De Audi A6 Avant 55 TFSIe is de enige A6 Avant die je met benzinemotor kunt krijgen, en het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    32
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik

    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins...

    5
    • 23 februari 2021
  • Audi A6 Avant 55 TFSIe - Rij-impressie

    Audi A6 Avant 55 TFSIe - Rij-impressie

    51
    • 21 februari 2021
  • Review
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    3
    • 26 november 2020
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sportieve knallers

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    27
    • 16 november 2020
  • Autonieuws
    Audi RS6 GTO is knotsgekke knipoog

    Audi RS6 GTO is knotsgekke knipoog

    8
    • 11 november 2020
  • Autotest
    Audi RS6 Avant

    Audi RS6 Avant

    34
    • 19 oktober 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI e

    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI...

    25
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    32
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik

    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins...

    5
    • 23 februari 2021
  • Autotest
    Test: Audi E-Tron 55 Sportback

    Test: Audi E-Tron 55 Sportback

    32
    • 23 februari 2021
  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport (2017)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport...

    • 22 februari 2021
  • Autotest
    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX 450h

    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX...

    53
    • 22 februari 2021
  • Audi A6 Avant 55 TFSIe - Rij-impressie

    Audi A6 Avant 55 TFSIe - Rij-impressie

    51
    • 21 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep