Audi A6

Een beetje gewoon

Audi A6
AutoWeek 6 2011
AutoWeek 6 2011

Je leest het in AutoWeek 6 2011

In het topsegment kun je niet op je lauweren rusten, want dan word je genadeloos ingehaald. Audi begon de aansluiting met de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse een beetje te verliezen, een nieuwe A6 was daarom zeer welkom. Wij reden 'm op het zonnige Sicilië. Gefortuneerden aller landen, verkneukelt u vast, want hij is fijn.

Twee weken geleden was ik een blokje om met de 'oude' Audi A6 en toen viel het me op dat het dashboard waar ik tegenaan zat te kijken, hard op weg was richting uiterste houdbaarheidsdatum. Nu is zoiets uiteraard zeer relatief, want een paar jaar terug vonden we dit nog een zeer fraaie en kundig in elkaar gezette cockpit. Kun je nagaan hoe snel de ontwikkelingen gaan – niet alleen in het ­topsegment overigens. Design, afwerking en materiaalgebruik komen op een steeds ­hoger plan te staan en klanten worden ­navenant kieskeurig en kritisch. Een mooi voorbeeld hiervan is het kleurenschermpje met daarop info over onder meer navigatiesysteem, audio en wageninstellingen. In de scheidende A6 was dat een klein schermpje, simpel geïntegreerd in het harde stuk kunststof rechts van de klokkenwinkel. Niks mis mee, totdat je het volautomatisch, uit het dashboard tevoorschijn komende 8-inch breedbeeldschermpje in de nieuwe A6 ziet; de vooruitgang in een notendop. De lay-out en aankleding van het nieuwe A6-dash doen sterk denken aan dat van de A8, maar er zijn slechtere voorbeelden denkbaar. Fraai is de 'speedboat-achtige' ronde rand die van links naar rechts loopt en die vloeiend overgaat in de deurpanelen. Het dashboard zelf is robuust van opzet, ergonomisch prima, tiptop afgewerkt en opgetrokken uit mooie en prettig aanvoelende materialen. Zo'n werkplek straalt klasse uit.

Toeters en bellen Je hoeft bij Audi niet aan te kloppen voor baanbrekend design en het zal je dan ook niet snel gebeuren dat je de A6 voor iets ­anders dan een Audi aanziet. Uiterlijk is het eigenlijk gewoon een kleine A8. Toch zijn de verschillen met z'n voorganger best groot; de auto is 12 mm korter en 19 mm breder, en de wielbasis nam met 7 cm toe. De overhang voor is daardoor korter. Samen met een scherpere lijnvoering levert dat een auto op die krachtig en – excusez le mot – dynamisch overkomt. Cynici zullen het ­fantasieloos en saai noemen, maar reken erop dat diezelfde mensen er best eentje voor hun deur zouden willen hebben staan. Die toegenomen wielbasis levert ook wat extra ruimte op voor de achterpassagiers, je kunt je benen er goed kwijt. De auto bestaat voor ruim 20 procent uit aluminium onderdelen, waaronder motorkap, deuren en ­ophanging. Dat bespaart gewicht maar toch is de A6 er als geheel nauwelijks lichter op ­geworden. Met dank aan de toename van veiligheidsvoorzieningen en andere ­toeters en bellen. En dat zijn er nogal wat! Er zijn zoveel hightech-snufjes leverbaar dat je je soms afvraagt of je zelf ook nog wat in de melk te brokkelen hebt. We hebben: night vision dat voetgangers herkent in het ­donker en je daarvoor waarschuwt, lane ­assist met tegenstuurfunctie zodat je niet onbedoeld op de andere weghelft of in de berm belandt, side assist dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer, inparkeerhulp, een head-updisplay, draadloos ­­internet, een camera die verkeers­borden (snelheid) herkent en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook de A6 begint steeds meer op een rijdende computer te lijken …
Video

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (81) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.