Audi A6

We houden het zakelijk

Audi A6
Audi RS6Audi A6Audi RS6Audi A6Audi A6Audi A6
AutoWeek 39 2008
AutoWeek 39 2008

Je leest het in AutoWeek 39 2008

De Audi A6 zoals die vandaag de dag in de showroom staat, bestaat alweer sinds 2004. In die tijd heeft hij zich ontpopt tot het troetelding van de moderne zakenmens. We maken kennis met de gefacelifte A6. Die is er vooral technisch op vooruit gegaan. Bij het uiterlijk zijn geen gekke fratsen uitgehaald, want bij de A6 houden ze het graag zakelijk.

Door de vernieuwingen aan de A6 zal deze Audi door de zakelijke rijders nog dichter aan zijn borst worden gedrukt. Het aantal groene labels in het assortiment is er namelijk flink op vooruitgegaan en dat betekent dat er minder bijtelling op de gemiddelde A6 hoeft worden betaald. Zeventig procent van de A6'en heeft zelfs een groen label. Zo blijven er centen over voor zaken die leuker zijn dan belasting betalen.

De A6 2,0 TDIe is het braafste jongetje van de klas. Hij stoot 139 gram CO2 per kilometer uit en daarmee heeft hij een A-label. Hij is aangepast op een lager verbruik. Zo zijn er banden met een lagere rolweerstand, kan hij remenergie hergebruiken, is de stuurbekrachtiging variabel en ligt de carroserrie wat lager. De TDIe heeft 136 pk en is er alleen met een handgeschakelde zesbak.

Slechts 136 pk in combinatie met een auto die 1.565 kilo weegt, lijkt geen winnende combinatie. Maar in de praktijk valt het alles mee. Wanneer je netjes de schakelindicator volgt, zit je al bij 80 km/h in de zesde versnelling. Wie vanuit die stand bijvoorbeeld een vrachtauto moet passeren, heeft al gauw de Wagon R+ van tante Alie en ome Jan op zijn trekhaak hangen, want zelfs bij volgas, is er hoegenaamd geen versnelling. Even terugpoken naar de vierde versnelling dus, want wie op toeren blijft, komt nooit iets te kort. Wat er dan nog van de geclaimde efficiëntie overblijft, is maar de vraag. Maar in Den Haag gaat het allemaal om de prestaties op papier. De aanpassingen om van de TDI een TDIe te maken, zorgen voor wat extra dieselbrom en wat rolgeluiden van de banden. Uiteindelijk is het een ideale manier om te profiteren van een A-label en toch te beschikken over alle kwaliteiten van de A6.

Spectaculair

Verder is het programma van de A6 aangevuld met een 2,0 TDI zónder e, dan heeft hij niet de groene aanpassingen en is er ook een Multitronic-versnellingsbak te koop. Dat wordt bestraft met een B-label. De al bekende 2,0 TDI met 170 pk maakt pas in januari zijn opwachting in de vernieuwde A6. Verder vervangt de 3,0 TFSI compressormotor met 290 pk de 3,2-liter met 255 pk. De 2,4-liter V6 met 177 pk ruimt het veld ten gunste van een 2,8-liter met 190 pk. Die krachtbron is er voor de A6 ook met 220 pk. Dat wordt dus nog moeilijk kiezen. Spectaculair nieuws is dat bij de vernieuwde A6 ook de RS6 er is als sedan-uitvoering. Dan heb je een V10 met twee turbo's en 580 pk onder de kap. Van de rijervaring daarmee, word je nog wel eens zwetend wakker. Zó snel en zó perfect kom je ze maar weinig tegen. Saillant detail: in de korte tijd dat de RS6 bestaat, is hij marktleider in zijn prijssegment. Het beestje is er vanaf € 163.275.

Het motorenpalet is niet het enige waaraan is gewerkt. Audi heeft de A6 ook onder meer een comfortabelere afstemming gegeven. Je moet wel prinses op de erwt – of reguliere A6-rijder - zijn om dat te ervaren. Het is het verschil tussen nagenoeg perfect en helemaal perfect. Bedenk wel dat het hier gaat om Duits-comfortabel en er dus voor het echte limo-gevoel best wat te wensen overblijft. Met name op korte oneffenheden bij lage snelheden strijkt een A6 heus niet alle hobbels glad. Ook claimt Audi dat de A6-nieuwe stijl wat stiller is geworden, maar je hebt een decibelmeter nodig om dat te kunnen ontdekken. We nemen het graag aan.

Supersmeuig

De 3,0 liter TFSI compressormotor is helemaal nieuw. Het grote voordeel ten opzichte van een turbo is dat een compressor al vanaf de laagste toerentallen meedoet. Het resulteert in een super-smeuiige motor die met zijn standaard quattro-aandrijving en zestraps multitronic de nieuwe ster maakt tot een ultieme mix van comfort en sportiviteit. Het is misschien wel de meest aantrekkelijke A6 van het moment. Dat zit je wel aan een D-label. Wie 290 pk te gortig vindt, is met de 190 pk 2,8-liter het beste bediend. Die wast in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak met een B-label zijn handen in onschuld. Hoewel je bij zo'n zakenauto bij uitstek als de A6 zou denken dat de meeste kopers kiezen voor een diesel, blijkt toch dat zestig procent kiest voor een benzinevariant. Daarbij is de simpele 2,0-liter TFSI met 170 de favoriet.

Om de zakelijke rijder te kietelen heeft Audi de A6 Pro Line Business klaar staan. Die heeft een navigatiesysteem, cd- wisselaar, metallic lak en een met leer bekleed stuurwiel. Verder is er telefoonvoorbereiding en een alarm voor een meerprijs van 1.195 euro. Cruisecontrol zit er niet op, maar Audi haast zich te zeggen dat die voor 500 euro in de optielijst staat. Hij is er alleen als 2,0 TFSI en 2,0 TDI – want we moeten natuurlijk wel een beetje op de centen letten.

Geen gezicht

De vernieuwde sedanvariant herken je 't vlugst omdat de vorm van de achterlichten zijn vernieuwd. Bij de Avant zijn ze 't zelfde gebleven. Dé attractie is natuutlijk de led-verlichting, die de tongen blijft losmaken. Een korte enquête bij de mensen om ons heen leert dat een meerderheid ze geen gezicht vindt. Maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en Audi is trendsetter met deze dagrijverlichting. Het vindt snel navolging bij andere merken. Da's dus pech voor de mensen die het niet kunnen waarderen. Verder herken je een A6 die is begonnen aan de rest van zijn leven aan de blanke sierlijsten. De echte kenner ziet ook de vernieuwde voorbumper. En ook aan de beroemde single frame grille is een verandering: de nummerplaathouder is voortaan zwevend en mist dus zijn horizontale balkje. Van een afstand is de A6 altijd herkenbaar voor zijn led-richtingaanwijzers in de zijspiegels.

Natuurlijk is de A6 ook voorzien van een boel nieuwe goodies. Een belangrijke is een systeem dat bij het wisselen van baan waarschuwt voor auto's in de dode hoek. We zijn het voor het eerst tegengekomen bij Volvo. En goed idee verdient natuurlijk navolging. Dat geldt ook voor een systeem dat de bestuurder trillende billen geeft als hij uit zijn baan waaiert. Dergelijke systemen zijn al wijdverbreid, maar zijn nu ook op de A6 te koop.

De gelouterde Audi A6 heeft dus niets aan zijn kracht ingeboet en door zijn facelift ziet het er naar uit dat hij tot aan het einde van zijn levenscyclus de lieveling van de zakelijke rijders zal blijven. Een beetje gebrek aan karakter kun je 'm wel verwijten, maar de doelgroep in deze klasse zit niet te wachten op een extravagant type en verwachten een nette, perfect functionerende auto. Die kun je krijgen met deze Audi A6.

Video

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum