Audi A5 Coupé - Infiniti Q60

Doorzettingsvermogen

AW 1
AutoWeek 1 2017
AutoWeek 1 2017

Je leest het in AutoWeek 1 2017

Infitini's zijn nog altijd een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Nu helpt dat bij het motto, dare to be different, maar het merk zou liever wat meer modellen verkopen. Wellicht kan de bijzondere Q60 daar verandering in brengen. Hij neemt het op tegen de eveneens nieuwe Audi A5 coupé.

Je zou het niet zeggen, maar Infiniti is alweer acht jaar actief op de Nederlandse markt. Met modellen als de G37 en de FX50 kwam de Japanse fabrikant naar Europa. Het merk was al eerder gespot door grijze import, de FX35 werd zelfs meer geïmporteerd dan de toenmalige Ford Mustang en was daarmee het meest grijsgeïmporteerde automodel. En dus waagde Infiniti vol goede moed de oversteek. Als luxemerk van Nissan wist het natuurlijk wel dat succes in de premiumklasse niet zonder slag of stoot gaat. Het vergelijkbare Lexus kan slechts dromen van een marktaandeel zoals in de VS. De praktijk bleek voor Infiniti weerbarstig te zijn. Verkoopaantallen bleven uit, klanten wisten het merk niet te vinden. Dat Infiniti in 2013 zijn hele gamma hernoemde, hielp niet; mensen waren nog niet aan de auto's gewend en toen werden de namen alweer gewijzigd.

De Q50 werd het paradepaardje van het nieuwe Infiniti. Het is de opvolger van de G37 sedan, maar dan merkbaar groter en wat volwassener. Hij moet het opnemen tegen modellen als de BMW 3-serie en Audi A4. De coupé-versie van die G37 was voor Infiniti in buitenlandse markten als de VS en het Midden-Oosten erg belangrijk en dus was een opvolger onvermijdelijk. Maak kennis met de Infiniti Q60.

De markt voor coupés in het D-segment is een stuk overzichtelijker dan de sedanmarkt. Slechts het dure Duitse trio en Lexus hebben er één in de aanbieding. We pakken de nieuwste van die vier: de Audi A5. De eerste A5 was een enorm succes, ook in ons land was die auto vanaf het eerste moment niet aan te slepen. De vernieuwde versie heeft daardoor grote schoenen om te vullen. Een 2.0 TFSI met 252 pk neemt het op tegen een Q60 waarin we een gloednieuwe 2,0-liter turbomotor vinden. Dit blok is ook leverbaar in de Q50 en moet samen met de al eerder gelanceerde viercilinderdieselmotor de auto's wat bereikbaarder maken. Het blok heeft 211 pk. Een goede concurrent hiervoor was de 2.0 TFSI met 190 pk en voorwielaandrijving geweest, maar die had Audi helaas niet beschikbaar. Uiteraard zal het surplus aan vermogen daardoor niet zwaar meewegen in deze test. Hetzelfde geldt voor de vierwielaandrijving van de test-A5. Zowel het vermogen als het Quattrosysteem maakt de test-A5 ook duur. Met 190 pk is de auto er al vanaf € 43.990, wat redelijk is in vergelijking met de prijs van de test-Infiniti. Nu is de Audi in Pro Lineuitvoering merkbaar duurder, en dat is nog voor we de optielijst durven bekijken. Onze volgepakte test-A5 barst van de glimmers, gadgets en andere extra's, waarmee de totale prijs uitkomt op krap € 80.000. Dat is serieus geld. De Q60, die van zichzelf al vrij compleet is, pakt zo een voorsprong van ruim € 22.000. Zouden we de 190 pkversie pakken dan gaat er zomaar € 10.000 van dat prijsverschil af, maar dan is de Audi nog altijd veel duurder. Maakt hij dat prijsverschil waar?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum