Audi A4 Avant 35 TDI – Op de Rollenbank
Deze geknepen TDI is een beetje geholpen en dat zien we terug
24 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Wat een prachtige kleur heeft de Audi A4 Avant van Pieter Gideonse. In combinatie met het vele chroom en de mooie wielen is het een zeer voorname verschijning. We hebben een diesel op de bank, want Pieter maakt jaarlijks een kleine 40.000 kilometer. Dat is geen straf met deze stationwagon.
Dat het een Audi zou worden, stond van meet af aan vast. Pieter groeide op met het Beierse merk. “Mijn eerste vierwieler was een rode Audi TT-loopauto en deze A4 is mijn eerste eigen auto. Mijn vader had altijd een Audi diesel en sinds kort rijdt hij een nieuwe E-tron. Voor mij moest het een TDI worden, een A4 of eenA6. Ik heb veel proefritten gemaakt en gaandeweg kwam ik tot de conclusie dat het de A4 moest worden. Die is compacter en minstens zo comfortabel.”
Mooie Audi Exclusive-kleur heet Goodwood Green
Goodwood Green, zo heet de lak op de Audi van Pieter. Het is een kleur van Audi Exclusive die je zelden tegenkomt en die niet zou misstaan op een klassieke Jaguar. De eerste eigenaar heeft er stevig voor betaald. “Het is echt een bijzondere uitvoering en hij is nieuw afgeleverd in Duitsland. Ik was er meteen helemaal weg van. Andere fijne opties zijn het adaptieve onderstel, de S-Line-pakketten aan de binnen- en de buitenkant en de sportstoelen. De vorige eigenaar heeft wielen van een A5 laten monteren, die ik heel mooi vind. De ET-waarde is lager en daardoor staan ze een klein beetje verder naar buiten. Verder is er nog de tuning. De verkoper vertelde mij dat de motor nu ongeveer 200 pk moet hebben, maar precies wist hij dat niet. Ik merk wel dat er altijd meer dan genoeg power is en dat is heerlijk.”
De 35 TDI is een geknepen 2,0-liter
Het vereist bij Audi een aardige studie om de typeaanduidingen te doorgronden. Dit is een 35 TDI, die dezelfde 2,0-liter diesel als de 30 (122 pk) en 40 (190 pk) TDI heeft. Daarna komt de 45 TDI, met een 3,0-liter V6 van 231 pk. Stuk voor stuk zijn het krachtbronnen die uit de Nederlandse prijslijsten zijn verdwenen, want de A4 is er hier niet meer als diesel. “Dit is een geknepen motor waar je zonder al te veel moeite behoorlijk wat extra vermogen en koppel uit kunt peuteren, wat volgens de eigenaar dan ook is gebeurd”, zegt rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven. Al snel blijkt dat de verkoper Pieter geen fabels op de mouw heeft gespeld. We noteren bijna 200 pk en zelfs meer dan 450 Nm koppel. Ghisbert lijkt allerminst verrast. “We hebben ze wel vaker hier en dan is meer dan eens het verschil tussen de fabrieksopgave en de meting enorm groot.”
Zuinig is hij ook
Het is meer vermogen dan de 40 TDI en het koppel komt aardig in de buurt bij dat van de 45 TDI, dus daar kun je mee thuiskomen. “Ik had vanaf het eerste moment wel in de gaten dat hij meer dan 150 pk heeft, maar niet dat het zo veel zou zijn. Toch is hij behoorlijk zuinig, met gemiddeld 5,4 l/100 km. Dat is maar goed ook, want mijn vriendin woont in Veendam en mijn werk is in Maassluis. Dat is een afstand die ik vaak rijd, maar ik overnacht nog regelmatig bij mijn ouders en ik kan thuis werken. Het enige wat mij tijdens het rijden opvalt, is dat er zo af en toe een rookpluimpje uit de uitlaat komt. Olie verbruikt hij niet, dus het zal wel regenereren van het roetfilter zijn. Het is mijn bedoeling om in elk geval tot 200.000 kilometer door te rijden. Het enige wat nog ontbreekt, is een setje kentekenplaathouders van Audi Ingolstadt, dus die moet ik nog eens op de kop tikken. Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop. Het is een topauto.”
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Avant 35 TDI S edition |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 57.667 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 3.250 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.762 mm / 1.847 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 650 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 129 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 40 TFSI 204pk S-tronic S-line | Led | Black optiek | Virtual cockpit | Rijklaar incl. garantie
- 2024
- 9.193 km

Audi A4 Avant 35 TFSI Pro Line | Automaat | Navigatie | Leder | Stoelverwarming | Camera | Parkeersensoren |
- 2021
- 47.404 km

Audi A4 Avant 35 TFSI Launch Edition Business Virtual Cockpit LED Climate Control Navigatie
- 2020
- 96.119 km
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.