Audi A4 1.8 5V (2000)

Gegoede klasse?

Audi A4 1.8 5V
Tsja, het blijft vaag wat nu precies het verschil is tussen een goede auto en een klasseauto. Een ding is duidelijk, Audi mag zich als merk inmiddels tot de gegoede klasse rekenen. Maakt de A4 dat waar?

Er zijn slechts enkele klassemerken. Wat zijn de toelatingseisen voor dit selecte gezelschap? Je moet om te beginnen van goede komaf zijn, een zekere reputatie hebben opgebouwd. Die moet je vervolgens waarmaken in goede afwerking en kwaliteit die staat als een huis. En je moet een bijzondere uitstraling hebben, want erg degelijke auto"s zijn er in kleinere klassen ook wel.
Een Audi A4 heeft in principe klassieke sedanlijnen, maar modern uitgewerkt in gladde stroomlijnrondingen. De brede schouder- en heuppartij zorgen voor een zelfbewust voorkomen. Binnenin is het goed vertoeven, maar de hoofdruimte op de achterbank is maar zo-zo. Maar voorin biedt de A4 ruimte voor lange mensen.
Kijkend naar het interieur van de Audi moeten we denken aan de fraaie Duitse kreet: "In der Beschränkung zeigt sich der Meister". Vrij vertaald: niet overdrijven is de kunst. Overdrijving is de A4 totaal vreemd, zakelijke eenvoud is het motto. Maar wel met akelig perfect passende onderdelen van hoge materiaalkwaliteit. De bekende rode dashboardverlichting geeft toch sfeer. Redelijk wat handige bergbakjes op de middentunnel duiden op oog voor detail, net als bekleding in de (ruime) portierbakken.
Er is niets mis met de zit vóór of achter - buiten de geplaatste opmerkingen over het ruimte-aanbod. De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar.
De A4 wordt aangedreven door een doodgewone vierpitter. Had Audi gelijk met de afschaffing van vijfcilinders die ooit zo "typisch Audi" waren? Meer dan een viercilinder geeft extra status, zeker. Maar Audi geeft zijn 1.8 wel vijf kleppen per cilinder mee en laat hem lekker rustig draaien.
Bij het gasgeven moet je even wachten op de 1.8, maar dan gaat "ie ook energiek aan de bak. Niet dat je het gevoel hebt onderbedeeld te zijn met deze motor, dus, al moet je hem een beetje op toeren jagen voor hij zijn kracht toont. Dat wordt nog aangevuld met een acceptabel verbruik. Nog een sterk punt van de Audi: weinig windgeruis.

Goed gedrag

In deze klasse verwacht je beschaving in bediening en weggedrag. Daarin stelt de Audi niet teleur. Grofweg is het een auto die zich meer richt op comfort dan op sportiviteit, al mag je toch zeker een behoorlijke wegligging vragen. Audi geeft de A4 een stevige afstelling mee, toch spreekt de vering uitstekend aan op kleine hobbels. Met zo"n vertrouwenwekkende kluisdeur-bons stappen de wielen daar overheen.
Ook het stuurgedrag van de A4 geeft vertrouwen. Hij gaat mooi rustig rechtuit, reageert gevoelig op stuurbewegingen en is net niet te zwaar bekrachtigd. Jaag hem op in de bocht, dan doet "ie geheel naar verwachting: voorzichtig wat over de voorwielen wegglijden. Helemaal volgens het boekje te corrigeren door simpelweg iets gas terugnemen, waarna de neus weer gehoorzaam de gewenste koers kiest. Terwijl de achtersteven zich verder nergens mee bemoeit en braaf het spoor van de neus volgt, met heel weinig neiging zijn gewicht in de strijd te gooien.
De remmen werken zoals het moet: goed vertragend met een passend pedaalgevoel. Daar zetten we als minpunt bij dat de koppeling niet prettig werkt, met een te lange slag. Het schakelen zelf gaat goed en precies.
En dan de prijs. U vermoedt vast al dat de Audi geen koopje is. Klopt. De 1.8 staat voor zo"n f 61.250 in de prijslijst. En een hele rijke uitrusting is ook al geen kenmerk van Duitse auto"s, toch? Nou, dat laatste valt eigenlijk best mee. We noemen cruise control, lichtmetalen velgen, mistlampen voorop. Alleen airco is er niet bij, dat lijkt toch niet veel gevraagd (de testauto had "m wel als extra). Daar ga je: kost f 3.900. Ook voor de boordcomputer moet worden betaald (f 1.950), evenals voor afstandsbediende deurvergrendeling (f 945) en elektrische ramen achterin (f 1.461).
Een prijsaspect dat trouwe Audi-klanten overigens niet lijkt af te schrikken. En geef ze eens ongelijk, want een A4 is met recht een klasseauto; en daar betaal je dan ook naar.

Signalement

Merk Audi
Model A4 1.8 5V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.794

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 173 Nm bij 3.950 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.478 mm / 1.733 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.617 mm
Massa leeg 1.210 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 13,9 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 204 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum