Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Ambiente S-tronic (2014)

Cabrio met pit

Audi A3 Cabriolet
De nieuwe Audi A3 Cabriolet is gebaseerd op de A3 sedan, waardoor hij maar liefst 18 cm langer is dan voorheen en bovendien eleganter oogt. Gehandhaafd werd de traditionele stoffen kap.

Zeker in de zomer kan cabrio rijden een waar genot zijn. Maar de moderne cabriolet is zeker niet langer enkel en alleen een mooiweerauto, ook al heeft hij een traditionele stoffen kap en geen stalen klapdak. Stoffen kapconstructies zijn in de loop der jaren veel steviger en sneller geworden. Bovendien zijn ook moderne cabrio's met zacht dak 's winters prima warm te stoken.

De open A3 heeft als instapmotor een 1,4-liter, die leverbaar is met 125 of 140 pk. Onder de kap van de testauto ligt echter een 180 pk sterke 1,8-liter turbomotor. Daarmee is deze cabrio bijzonder vlot. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is in 7,8 seconden geklaard en ook de tussenacceleraties zijn zo gepiept. Dit is mede te danken aan het maximumkoppel van 250 Nm, dat al vanaf 1.250 tpm beschikbaar is. Samen met de S-tronic-automaat (meerprijs €1310) vormt deze motor een bijzonder soepele combinatie. Sterker nog, het is bijna overkill; de 1.4 TFSI met 140 pk is meer dan voldoende.

Als cabriofan wil je natuurlijk zo vaak mogelijk open rijden. Dan is het, zeker in ons regenachtige land, van belang dat je de kap snel kunt openen en sluiten. Bij deze A3 kan dat in 18 seconden en is het tot een snelheid van 50 km/h ook rijdend te doen. Wie op de snelweg open wil rijden, doet er verstandig aan een windscherm achter de voorstoelen te plaatsen. Dit voorkomt wervelwinden door het interieur. Hoewel deze nieuwe cabriolet groter is dan zijn voorganger, houdt de ruimte achterin nog steeds niet over. Wil je desondanks met z'n vieren op pad, zorg dan wel voor sjaals, want zeker voor de achterste inzittenden kan het behoorlijk winderig worden. Uiteraard heb je dit probleem minder als de rit enkel door de stad of over rustige buitenwegen leidt. Dan valt des te meer op hoe prettig en comfortabel deze Audi rijdt. Maar ga je een weekendje met z'n vieren weg, dan kun je niet te veel bagage meenemen. Tenminste, niet als je met de kap omlaag wilt rijden, want dan slikt de kofferbak nog maar 280 in plaats van 320 liter.

Zoals vrijwel elke Audi heeft ook deze A3 een flinke hoeveelheid extra's nodig, wil je er een fijne complete auto van te maken. Van de uiteindelijke totaalprijs zal menigeen schrikken.

Oordeel

4 sterren

Doordat de nieuwe A3 Cabriolet langer is dan zijn voorganger, oogt hij eleganter en is hij ruimer. Desondanks wordt zo’n cabrio natuurlijk nooit een echte gezinsauto. Mede dankzij de sterke motor rijdt deze A3 bijzonder vlot en aangenaam. Het prijskaartje is fors.

Signalement

Merk Audi
Model A3 Cabriolet 1.8 TFSI Ambiente
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.460

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.100 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.250 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.421 mm / 1.793 mm / 1.409 mm
Wielbasis 2.595 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 242 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum