Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje Rond

Heel veel keurige kilometers

87 reacties

Video
AutoWeek 41 2021
AutoWeek 41 2021

Je leest het in AutoWeek 41 2021

Veertien jaar geleden kocht André van de Ende een fonkelnieuwe Audi A3. Inmiddels zijn we ruim een half miljoen kilometer verder en behalve gaten in de vloermatten, een slijtplek op de armsteun en steenslag op de neus, ziet de A3 er nog net zo uit als veertien jaar geleden. Dat belooft veel voor de technische staat.

Al vlug komt de aap uit de mouw hoe het kan dat deze auto nog zo netjes is na al die kilometers: André is namelijk vrachtwagenchauffeur. Dat zijn de netste automobilisten die we kennen. Ze rollen altijd rustig door, anticiperen prima, houden altijd voldoende afstand en remmen amper. Zo wisselde André voor het eerst zijn remblokken bij 300.000 kilometer en waren de schijven bij 400.000 kilometer pas aan de beurt.

De vraag is hoe het kan dat een beroepschauffeur, die al zo veel op de weg zit, tijd en zin heeft om nog eens dik 35.000 kilometers per jaar met zijn privéauto te maken. André: “Allereerst heb ik behoorlijk wat woon-werkverkeer. Dat is al goed voor 300 kilometer per week. Verder vind ik het leuk om in mijn vrije tijd uitstapjes te maken. Dan maak ik stedentrips naar België of Duitsland.

Antwerpen, Essen, Oberhausen, ik kom overal. Het kan dan zo maar gebeuren dat ik in een weekend 600 kilometer rijd. Ook als ik vakantie heb, doe ik dat: ik rijd niet naar een bestemming waar ik een paar weken blijf, maar maak dagelijkse uitstapjes.” Zo zijn de kilometers erop gevlogen. “Ik zit heel erg graag achter het stuur. Autorijden is elke dag opnieuw spannend.”

GEEN DIESEL

Dan rijst de volgende vraag: als je zo veel kilometers rijdt, waarom rijd je dan niet in een diesel? “Een diesel is wat duurder in aanschaf en ook de wegenbelasting is wat hoger. Ik heb niet echt een omslagpunt berekend, maar het leek me gewoon niet interessant.” Misschien heeft André daarbij ook nog wel een punt, want met zijn zijdezachte rechtervoet haalt hij met deze auto een verbruik van ongeveer 1 op 17,5. “De voornaamste reden dat ik de A3 heb gekocht, is omdat het zo’n zuinige auto is. Dat lage verbruik haal ik bij 105 à 110 km/h op de cruisecontrol”, aldus André. Als we hem zo aanhoren over zijn rijstijl zouden we niet weten waarop het vandaag mis kan gaan.

Joep Schuurman is vandaag de keurmeester van dienst. Hij weet wel waar hij gebreken zal vinden. Als hij terugkeert van zijn proefrit staat er één ding als een paal boven water: “Deze auto heeft een ontzettend versleten wiellager. Dat je dat niet zelf hebt gehoord!”, klinkt het lichtelijk vermanend. André staat er grijnzend bij. “Ik heb de radio altijd aanstaan, dus dat soort bijgeluiden ontgaat mij.”

André vertelt ook over zijn waterpomp: “Je zult daar lekkagesporen zien. Die lekt namelijk al zes jaar. De garage vertelde me om voorlopig gewoon af en toe koelvloeistof bij te vullen, omdat reparatie erg duur is. Dat gaat dus al zes jaar goed.”

Verder weet André te vertellen dat de airco niet meer werkt. “Die ging voor de vierde keer kapot en mij werd verteld dat voor de reparatie het dashboard eruit moest. Daar begin ik niet aan. Nu zet ik dus een raampje open.”

ALOË VERA

In de eerste jaren was de A3 in onderhoud bij de dealer. “Die is echter behoorlijk aan de prijs”, vindt André. “En soms gebeurden er discutabele dingen. Zo was ik bij 176.000 kilometer al toe aan een nieuwe koppeling. Dat vond ik vrij vlot. Het exemplaar dat er toen is ingezet, zit er nu nog altijd in. Ik vraag me dus af of die niet veel te vroeg is vervangen.”

Daarna bracht André zijn auto een aantal jaren bij een Vakgarage en inmiddels is de A3 beland bij een ‘monteur die geen bonnetjes schrijft’. Toch heeft Joep maar weinig op te merken over de staat van onderhoud van de A3, al vindt hij de remvloeistof lijken op ‘aloë vera-sap’. “Er drijven allemaal slierten in. Die is al een aantal jaren niet meer vervangen.”

Tot slot is er nog het raadsel rond de E10-benzine. “Ik Duitsland kun je dat al jaren tanken. Het werd me sterk ontraden door de dealer. Deze auto zou daar niet tegen kunnen. Er kwam een storing van op de EGR-klep. Die heb ik laten afkoppelen en sindsdien rijdt hij uitstekend op E10.”

Daar hoort Joep van op. “Ik zou ook zeker niet aanraden om deze auto op E10-benzine te rijden”, zegt hij. “Het verbaast me dus dat je er zo ver op bent gekomen. Maar misschien is het wel een verklaring waarom deze auto zo traag aanvoelt. Je bent een heel kalme bestuurder, dat is zeker voor een deel de verklaring. Het zou me echter zeker ook niet verbazen als de E10-benzine daar een negatieve invloed op heeft.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Audi
Model A3 1.6 Ambition
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.780

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.595 cc
Maximaal vermogen 75 kW / 102 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.214 mm / 1.765 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.205 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 640 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 169 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (87) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum