Alpina B4 Biturbo Coupé (2016) - Op de rollenbank
Perfektion im Detail
65 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Wat is nou een logische hobby-auto voor erbij als je al een BMW 6-serie Gran Coupé met dieselmotor rijdt? Voor Jurgen Koolhaas uit Amsterdam was dat een Alpina B4 Biturbo Coupé Allrad op benzine. Goed voor 440 pk.
Meteen verkocht
“Ik was in eerste instantie sceptisch over Alpina. Het zal allemaal wel, die magie rondom het merk, dacht ik. Totdat ik er voor de eerste keer in reed; ik was meteen verkocht”, aldus Jurgen Koolhaas. Maar goed, die kleur, die zie je niet elke dag. Hoe is hij dan bij dit exemplaar uitgekomen? “Ik rijd al enige tijd BMW, tot mijn 6-serie aan toe. Toch kriebelde er iets. Als er dan toch een Alpina moest komen, dan wilde ik een B4 Biturbo Coupé met alpinagroene lak, gouden accenten en een bruin interieur. Prachtig als hobby-auto voor erbij. Maar vind er maar eens een. De zoektocht ging heel Europa door en ik legde me neer bij het idee er nooit een te vinden.” Toch werd op een dag zijn zoektocht beloond. Slechts een paar straten verderop stond er een te koop! “Hij had maar 20.000 kilometer op de teller staan.” Jurgen maakte een proefrit en was meteen verkocht. “De auto heeft mij gevonden en daar ben ik heel blij mee.”
Formele allure
Waar kun je een Alpina nou het beste mee vergelijken? Volgens Jurgen zou de B4 een perfecte kruising zijn tussen BMW M en Rolls-Royce. Een gewaagde uitspraak, dat zeker. “De Alpina is wat mij betreft een betere auto voor dagelijks gebruik dan een BMW. Maar voor wie lekker wil hoeken, heeft de auto genoeg in zijn mars om een glimlach op je gezicht te toveren, al nodigt de B4 niet uit tot agressief rijgedrag.” Jurgen doet niet aan stoplichtsprintjes. “Dat past niet bij het imago van het merk.” Jurgen rijdt voor zijn werk meer dan 40.000 kilometer per jaar. “Met mijn bedrijf handel ik in apparaten voor de kunststofindustrie. Ik ben dus heel veel onderweg naar klanten. Daar wil ik verschijnen met een fatsoenlijke auto.”
De groene bolide van Jurgen staat op papier voor een vermogen van 409 trappelende paarden tussen de 5.500 en 6.250 tpm. Voor wat betreft trekkracht zou de B4 een koppel van 600 Nm tussen de 3.000 en 4.000 tpm moeten hebben. Daarmee zou dit 1.759 kg wegende bakbeest in slechts 4,2 seconden aan de 100 km/h moeten kunnen komen en pas stoppen met versnellen ergens boven de 300 km/h. Dat zijn Indrukwekkende cijfers. De Alpina is volgens Jurgen alleen niet meer helemaal origineel: “Er zit een stage 1-tuning op en er is mij verteld dat dit zou moeten zorgen voor ongeveer 440 pk en 700 Nm.”
Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven maakt de Alpina intussen klaar voor de krachttoer. Na wat kalibratie trapt Ghisbert het gaspedaal van de B4 tot op de bodem in en jaagt de 3-liter zes-in-lijn naar een respectabele 7.200 toeren. Het resultaat mag er zijn: 440 pk en 738 Nm. Jurgen: “De tuning maakt zijn belofte waar. Het koppel is zelfs nog meer dan verwacht dus ik ben dik tevreden!” Nu weet Jurgen zeker dat hij zijn klanten niet alleen in stijl kan vervoeren, maar ook nog eens op tijd.
Specificaties Alpina B4
Bouwjaar 2016
Gekocht in/met 2020/20.000 km
Motor 6, in lijn
Cilinderinhoud 2979 cc
Max. vermogen 301 kW (409 pk) bij 6250 tpm
Max. koppel 600 Nm bij 3000 tpm
Aandrijving vierwielaandrijving
Aantal versnellingen 8, automaat
Remmen vóór/achter gev. Schijven rondom
Gewicht 1759 kg
0-100 km/h 4 s
Topsnelheid 303 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Lezersreacties (65) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.