Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - Op de Rollenbank
Standaard 510 pk maar deze is getuned
63 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio heeft een drieliter V6 met dubbele turbo van 510 pk. En dan is het blok ook nog een beetje gekieteld voor wat extra paardenkrachten. Waar gaat dat naartoe? Hij loopt al 280 kilometer per uur op topsnelheid. We kijken en luisteren samen met eigenaar Leon Verhees.
Leon Verhees is ondernemer, komt uit Deurne en reed tot voor kort met een keurige tweeliter Alfa Romeo Stelvio. Naar volle tevredenheid. Maar op enig moment komt hij met zijn brave zaken-SUV bij Alfa-dealer Driessen in Eindhoven en ontwaart daar een hagelwitte Quadrifoglio. “Die auto begon spontaan tegen me te lachen”, vertelt hij met een brede grijns. Leon laat zich verleiden tot een proefrit en niet veel later is de Alfa met net 60.000 km ervaring de zijne. De brave tweeliter Stelvio blijft bij Driessen achter en het grote genieten kan beginnen. “Tja, natuurlijk kan het allemaal wel wat minder, maar ik ben wel een liefhebber. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een Giulia met deze aandrijflijn. Maar als enkel de achterwielen die 500 pk moeten verwerken, dan gaan er heelbijzondere dingen gebeuren”, weet Leon uit ervaring. Een proefrit met zo’n potente Giulia brengt hem op andere gedachten. “Die auto ging er altijd en eeuwig als een dolle van tussen. Hoe hard je ook reed, hij bleef gaan.” De Stelvio met standaard vierwielaandrijving kan zijn vermogen beter kwijt.
Bij Alfa draait het om lijnenspel, aandrijflijn en wegligging
“Een Alfa Romeo is altijd een apart geval”, vindt Leon. “Italianen vinden aandrijflijn, wegligging en lijnenspel belangrijk. De rest doet er niet toe. Dat merk je, want in een auto van dit kaliber mis je een snel multimediasysteem of een accurate navigatie. Onbegrijpelijk, terwijl dit nieuw een auto is van anderhalve ton.”
Veel beleving
Het mag de pret nauwelijks drukken. Sterker nog, Leon is apetrots op zijn Stelvio Q. “Dat carbon in het onderstel, die Ferrari-motor, dat opzwepende karakter. Het is heel veel beleving en dat is gaaf als je als autoliefhebber veel onderweg bent.” Want ja, de Brabander legt al zijn zakelijke kilometers per Stelvio Q af. Dat maakt hem een enorme bofkont. Toch kriebelt het nog bij Leon. “Ik wilde het maximale uit deze Stelvio halen, gewoon omdat het kan. Met het motormanagement kun je heel veel. Je kunt het zo instellen dat je zelfs per versnelling voor extra power kunt kiezen.” Leon wordt steeds enthousiaster over zijn eigen Stelvio. Maar intussen is rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven druk met het meten van de output van de Alfa Romeo. “Het motormanagement biedt tal van mogelijkheden dus is het soms even puzzelen om het maximale te bereiken”, aldus Ghisbert. Dat lukt en met aangenaam grof geweld staat de Q te rammen op de Haagse rollenbank. Met een fraaie score als resultaat. Leon heeft het mooi voor elkaar.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 134.325 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.891 cc |
Maximaal vermogen | 375 kW / 510 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.702 mm / 1.903 mm / 1.681 mm |
Wielbasis | 2.818 mm |
Massa leeg | 1.730 kg |
Banden | 255/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 283 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s |
Brandstofverbruik | 9,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 210 g/km |
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.