Alfa Romeo Mito 1.4 Multi-Air TCT

Alles in eigen hand

Alfa Romeo Mito TCT
Alfa Romeo Mito TCTAlfa Romeo Mito TCTAlfa Romeo Mito TCTAlfa Romeo Mito TCTAlfa Romeo Mito TCT
AutoWeek 44 2010
AutoWeek 44 2010

Je leest het in AutoWeek 44 2010

Beter laat dan nooit, zullen we maar denken. De Fiat Group presenteert ook een versnellingsbak met dubbele koppeling en laat het systeem debuteren in de Alfa Mito. Gelukkig voor de Italianen blijkt de wet van de remmende voorsprong van kracht.

Ja, we waren sinds de lancering erg enthousiast over DSG. VW maakte zoveel naam met de (in samen­werking met BorgWarner ontwikkelde) versnellingsbak met dubbele koppeling dat het een officieuze soortnaam is geworden. Nog opvallender was dat de bekende wet van de remmende voorsprong nietaltijd opging. Zo volgden onder meer Ford, Volvo en Renault met eigen varianten op het concept, maar die nieuwe automaten zijn zeker niet beter en in sommigen gevallen duidelijk een stuk slechter dan DSG. Beter kan ook: zo werken de systemen in de Mercedes SLS AMG en de Nissan GT-R fabelachtig en over BMW's M-DCT-bak raken we al helemaal niet uitgejubeld. Evengoed begint de eerste sleur toe te slaan. In auto's als de Golf GTI of Scirocco R werkt DSG absoluut prima, maar het haalt naar onze mening wat beleving weg. We prefereren een handbak. Onder meer omdat die erg goed is. Een segment lager wordt het nog erger. De Fabia RS, Polo GTI en Ibiza Cupra zijn enkel en alleen met DSG te krijgen en hier maakt dat de auto's overduidelijk minder geslaagd dan concurrenten in die klasse. Nu is die zeventraps-DSG-bak uit laatstgenoemde kleine auto's technisch niet gelijk aan de zestraps-DSG in onder meer de Golf GTI. De bewuste zeventrapsautomaat werkt namelijk met droge koppelingsplaten waar de genoemde zestrapsbak voorzien is van koppelingen die worden gekoeld in een oliebad. Die laatste techniek kost meer brandstof (de oliepomp kost bijvoorbeeld energie) maar kan ook meer koppel aan.

Klachten

Nu hebben we bij die kleine GTI's tweebelangrijke klachten over de DSG-bak: de schakelbewegingen zijn veel te soepel en je merkt dat er sprake is van een kracht­onderbreking terwijl je daar geen behoefte aan hebt. Hierdoor voelt de auto gezapig aan. Daarnaast maken de genoemde merken binnen de Volkswagen-groep de keus om de automaat altijd de baas te laten spelen. Zet je de bak in manual, dan zal de automaat toch terugschakelen wanneer je het pedaal vloert. En haal je door tot de toerenbegrenzer dan wordt er toch echt opgeschakeld. In sportieve auto's is zulk gedrag een gruwel omdat je nooit zeker weet wat de auto gaat doen. Bijvoorbeeld opschakelen in een bocht of vlak voordat je gaat remmen. Engineers geven altijd aan dat het een bewuste keus is, en dat de meeste berijders het liever zo hebben.Kan zijn, maar er zijn genoeg concurrenten (Porsche, BMW), die er wél voor kiezen hun automaten niet deze op manier te laten werken. En we hebben het hier niet over een Polo diesel, maar over een Polo GTI! Maar goed in het B-segment is de Volks­wagen-groep de enige autobouwer die deze versnellingsbaktechniek aanbiedt. Tot nu toe dan. Fiat Powertrain Technologies of FPT ('n 100 procent dochter van Fiat S.p.A) laat zijn zelfontwikkelde systeem debuteren in de Alfa Mito. Een zestrapsbak met...droge platen: jawel. Het heeft even geduurd voordat de Italianen met 'DSG-techniek' op de proppen kwamen. Ze hadden al wel de gerobotiseerde (en door ons verfoeide) Dualogic-automaat in de schappen, en deze was goedkoper te produceren. Maar goed, men heeft nu dus een systeem dat meteen voor de volledige groep geschikt is. FPT noemt de techniek Dual Dry Clutch Technologies ofwel DDCT, in Alfa's krijgt de automaat vervolgens de naam Twin Clutch Transmission of TCT mee. (Zoals exact hetzelfde soort automaat bij Audi S-tronic en bij Volkswagen DSG heet.) De DDCT-bak komt voor een groot deel overeen met de huidige zestraps handbak, wat veel voordelen oplevert. Zo kan men zeer snel schakelen in de productie als de vraagverhouding handbak/automaat verandert.

Goed, de Alfa Mito 1.4 Multi-Air TCT dus.De motortechniek met extreem variabele elektrohydraulische klepbediening is inmiddels bekend: soepel over een breed bereik, maar de dynamic-stand van de DNA-knop is nodig wil je ook echt een Alfa-gevoel krijgen. Met de komst van de TCT-bak is de functie van de DNA-knop uitgebreid trouwens; deze gaat nu ook over het karakter van de automaat, en dat blijkt zeer goed uitgewerkt. Dat de automaat de motor hoger in de toeren houdt (maar weer niet extreem hoog, hulde daarvoor!) is logisch, maar in dit geval worden de schakelacties ook beduidend sneller en agressiever. En dat is precies waar DSG het in dit segment laat liggen. Maar het wordt nog leuker. Zetten we de bak in manual, dan reageert de bak totaal niet meer op het gaspedaal. Jij bent de baas, enkel met de flippers achter het stuur (of met de pookknop)is de automaat te bedienen. En zo hoort het bij een sportief merk als Alfa Romeo. Wel de voordelen van de automaat, maar alle lol van het rijden blijft. Daar komt bij dat de handbak in de Mito hoewel niet slecht, ook niet tot de top behoort. Nog een pluspunt voor de TCT. Overigens wil deze conclusie nog niet zeggen dat Alfa Romeo de concurrentie op alle vlakken voorbijstreeft. Ja, in het B-segment duidelijk wel. Maar kan de DDCT-bak het ook opnemen tegen de zes- en zeventraps DSG/S-tronic bakken met natte platen? De strijd zal in praktijk beslecht moeten worden, want op gevoel kunnen we nu alleen zeggen dat het erg dicht tegen elkaar aan zit. Lekker hoor, die concurrenten die elkaar scherp houden. Blijft er voor ons steeds genoeg om naar uit te kijken.

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.