Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Distinctive (2009)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Distinctive (2009)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf150.446 km
KM-stand laatst181.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zoektocht

  • 152.500 km

Wat er aan vooraf ging: Afgelopen zomer -een week of 4 terug- was mijn Saxo VTS toe aan vervanging. Niet dat hij na 21 jaar versleten was (ongelofelijk sterk die karretjes), maar gewoon omdat ik eens wat anders wilde. Ik miste toch een stukje comfort en veiligheid in de Fransoos. Maar ja, wat is een goede opvolger? Hij moest in ieder geval niet te zwaar zijn, een beetje zuinig, goedkoop in onderhoud, maar ook snel en sportief. Oh ja, en een beetje eigenzinnig graag. Het werd een lange zoektocht met slapeloze nachten.. Aan elke kandidaat ontbrak wel iets. Uiteindelijk kwam ik tijdens een random zoekopdracht een Mito tegen. Typisch zo’n auto waarvan je weet dat hij bestaat, maar waar je niet direct als eerste aan denkt.

Omdat Alfa Romeo en (spook)verhalen over gebrekkige bouwkwaliteit net zo bij elkaar horen als leugens bij een politicus, heb ik me nog even verdiept in de Mito. Verder dan een incidenteel kapotte MultiAir unit of versleten turbo kwam het niet. In tegenstelling tot wat ik verwachtte, las ik juist veel positieve verhalen! Het duurde niet lang of ik zag een mooi exemplaar te koop staan. Ik las iets over de destijds nieuwe MultiAir techniek toen ik plots mijn ogen niet geloofde. Ik vond een aantal artikelen (2009) die geschreven waren over dit specifieke exemplaar, zoals deze: https://autovandaag.nl/autotest/4270/mixen-met-lucht-in-alfa-romeo-mito-multiair/?bo-gdpr=1 . Achteraf blijkt deze auto nieuw driekwart jaar bij de importeur gestaan te hebben, dus wellicht een persauto geweest..

Eenmaal ter plaatse ging alles vlot en soepel. De proefrit was een feestje, de koop was snel gedaan. Wat meehielp was dat de auto in een loods stond, wat een geweldig geluid gaf toen de verkoper de auto startte. Een voordeel voor de verkopende partij: De meeste ratio bij de koper verdwijnt op dat moment als sneeuw voor de zon. Wat een geluid komt er uit dat kleine 1400cc blokje! Prachtig!

Het rijgedrag is wat vreemd.. Aan de ene kant merk je dat de auto goed in elkaar zit. Niks mis met de bouwkwaliteit! Maar tegelijkertijd rijdt hij ook wel wat spartaans. Het is denk ik gewoon niet de meest verfijnde combinatie van technieken. Een klein turboblokje met 5-bak, waardoor je toch wel wat toeren moet maken om soepel weg te komen. En als het dan druk is op de weg, moet je tegelijkertijd alert zijn op je toeren, omdat hij bij lage of juist erg hoge toeren minder direct/hard lijkt te reageren dan in het middengebied. Misschien was ik ook wel verwend met het atmosferische VTS-je, die had een mooi lineair karakter. Wat dit betreft zou ik wel eens een rondje in een Mito met TCT willen proberen..

Het uiterlijk dan… wat een beauty! Er is echt alles aan gedaan om er een eigenzinnige verschijning van te maken. Standaard hoort hij volgens mij op 16 inch, deze staat op 17. Dit, in combinatie met de schitterende Bianco Dorato lak (of witgoud op z’n Hollands) en andere details zoals de frameloze portieren, maken het een prachtige verschijning. Hier is duidelijk de positionering als MINI concurrent zichtbaar. De neus ziet er wat dik en hoog uit. Dat komt omdat het ontwerp ontleend is aan de 8C. En dat is toch een hele andere auto. Hoe dan ook een mooi eigenwijs ding.

Tenslotte: hoe bevalt het? Ik ben snel aan de auto gewend geraakt, en hij bevalt erg goed. Hij is lekker vlot met 135pk op 1135kg. Deze motoren zijn ook nog eens goed te chippen, maar dat laat ik voorlopig nog wachten. Minpunten vind ik: het start-stop systeem (super irritant als de auto wil gaan afslaan terwijl je precies weer gaat optrekken), wat rumoerig vanuit de motorruimte (wellicht door MultiAir en turbo?). Ook mis ik een zesde versnelling. Op zich niet ernstig, je mag maar 100 tegenwoordig, maar toch. Het brandstofverbruik valt me alles mee.. gemiddeld 1 op 15. En daarbij rijd ik ongeveer fifty-fifty stad/snelweg.

Verder wil ik er wat onderhoud aan laten uitvoeren. De remmen piepen soms, banden voor zijn bijna op. En bij hard optrekken hoor je een krakend geluid. Over dit laatste maak ik me nog de meeste zorgen.. Wordt vervolgd!

Eerste onderhoud

  • 157.600 km

We zijn inmiddels een paar maanden verder en ik heb wat onderhoud laten uitvoeren. Ik weet niet of ik hier reclame mag maken, dus ik ga geen namen noemen, maar we kunnen in ieder geval met zekerheid vaststellen dat het een specialist uit Alphen a/d Rijn was. Maar voordat ik daarover begin: Wat bezielt het mensen om met een sleutel, vanaf de voorkant tot aan de achterkant een diepe kras in een auto te zetten? Heel laf en vervelend..

Dat gezegd hebbende: De Mito houdt zich overwegend goed. Wel heeft hij een hekel aan koud weer. Starten gaat soms moeizaam.. Dan duurt het even voordat alle cilinders wakker zijn. Het schijnt met de gevoelige MultiAir techniek (en onderhoud daarvan) te maken te hebben. Er gaat een specifieke hoeveelheid, specifieke olie in die elke 15.000 km moet worden ververst. Daarom heeft hij bij de onderhoudsbeurt een flush, en nieuwe olie met filter gekregen.. Hij loopt nu wat soepeler. Laten we hopen dat dit afdoende is, want wellicht is de vorige eigenaar niet zo zuinig geweest op de MultiAir (ik kan helaas geen kaartje vinden van de vorige beurt). En dat zou kunnen betekenen dat ik de module nog een keer zal moeten vervangen.

Verder heeft de stuurbekrachtiging mij in de steek gelaten. Op zich niet ernstig maar toch even schrikken. Na opnieuw starten verdwijnt de storing en werkt het weer. Het uitschakelen van de stuurbekrachtiging heeft te maken met slijtage/vervuiling van de koppelsensoren in de stuurkolom. Dit is een typische kinderziekte van de eerste lichting Mito’s. Dus mocht je op zoek zijn naar een vroege Mito, dan weet je dit alvast.. Als je geluk hebt, is het een spookstoring die veroorzaakt wordt door een te lage accuspanning. Na onderzoek bleek de accuspanning van mijn Mito prima. En dat betekent dat er nog maar 1 andere oplossing is: het vervangen van de volledige stuurkolom.

Dit laatste laat ik nog even wachten. De auto rijdt in ieder geval weer veel lekkerder met nieuwe olie, remmen en banden dus daar laat ik het voor nu bij. Oh ja, ik vergeet nog 1 ding: Het krakende onderstel bij hard optrekken.. Dat bleek te worden veroorzaakt door een verkeerd gemonteerd profiel. Na het omdraaien van het profiel was het gekraak verdwenen. Wat een opluchting!

Al met al heb ik nog steeds vertrouwen in de Mito. Het is vervelend dat het reguliere onderhoud nu meteen samenvalt met een eventuele kapotte MultiAir en stuurbekrachtiging.. Maar: goed onderhoud betaalt zich altijd uit, dus daar gaan we voor!

Anderhalf jaar later

  • 181.000 km

Bijna anderhalf jaar en 23.000 km verder een vervolg op de review. De stuurkolom was snel vervangen. De specialist wilde daar een flink bedrag voor hebben, maar na enig speurwerk was er een adresje te vinden (de Heus, Beuningen) waar het stukken goedkoper kon. Deze meneer heeft zijn werk gemaakt van bepaalde types elektronische stuurbekrachtigingen die vaak kapot gaan. Waaronder dus ook de Mito. Uitwisselen, inleren en klaar. Gaf zelfs een jaar garantie op installatie. Hij wist me te vertellen dat dit type stuurbekrachtiging een levensduur heeft van 10 jaar. En inderdaad, op het onderdeel dat we eruit haalden stond 2012. Maar genoeg daarover. Verder weinig onderhoud gehad sindsdien. Wel werd het rijgedrag stuiterig na het vervangen van de achterdempers. Dus bij de specialist laten vervangen voor originele Magneti Marelli's. Probleem opgelost. Eerder waren er universele dempers gemonteerd. Deze worden ook gebruikt voor o.a. de Opel Corsa (die op hetzelfde onderstel staat). Tsja, het blijft toch een Italiaantje he..

Qua rijgedrag ben ik echt wel gewend geraakt aan de Mito. Ik vind het een hele fijne auto voor dagelijks gebruik en dan voornamelijk ritten tot 30-40 kilometer met wat stadsverkeer er bij. Als de rit lang duurt, of je zit lang op de snelweg valt het comfort wat tegen. Als vergelijkingsmateriaal hebben we momenteel een Ford Focus (beetje appels met peren, vergeef me) waarin je dankzij het fenomenale onderstel en prima stoelen gemakkelijk honderden kilometers aflegt. In mijn optiek is de Mito daar niet echt voor gemaakt. Als je een beetje naar je bestemming kunt sturen komt hij pas echt tot zijn recht. Ik begrijp dat de Giulietta het wat comfort betreft ook wat beter doet. Dus misschien die maar even onthouden als mogelijk opvolger ooit. Over opvolging gesproken: Het karakter van een klein turboblok i.c.m. met handbak vind ik wel een nadeel als je snel en sportief wilt rijden. Elke keer dat je je koppeling intrapt ben je natuurlijk de turbodruk kwijt. Dus in het drukke spitsverkeer kan dat best irritant zijn. Voor mij iets om rekening mee te houden bij aanschaf van een volgende.

Afgezien van deze 'nadelen' ben ik erg te spreken over het kleintje. Het is en blijft een feestje om te zien, een feest voor je oren (hoe krijgen ze het voor elkaar om een simpele, kleine, geblazen vier-in-lijn zo goed te laten klinken....), en een feest om in te rijden. Ik hoop er nog lang plezier van te hebben. Mits hij qua onderhoud zich een beetje gedeisd houdt, maar gezien de inmiddels bekende reputatie van Mito's, maak ik me daar weinig zorgen over.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens