Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Quadrifoglio Verde (2013)

autoreview

Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Quadrifoglio Verde (2013)

Signalement

UitvoeringMiTo 1.4 Turbo MultiAir S&S Quadrifoglio Verde
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf152.500 km
KM-stand laatst172.500 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop eerste auto

  • 152.500 km

Hallo allemaal, bij deze mijn allereerste review van mijn auto, want dit is ook mijn allereerste eigen auto. Ik ben altijd al een liefhebber van auto's geweest, dus ik was wel opzoek naar een leuke en unieke auto. Mijn eerste auto hoefde geen enorme auto te zijn, dus een B-segmenter is prima. Ik heb hem voor mijn werk nodig en moet soms wel eens wat lange ritten maken. Na een lange en leuke zoektocht naar allerlei modellen was mijn oog al snel op de Mito gevallen. Een erg leuk uitziende wagen, die er toch ook wel stoer uit kan zien. Daarnaast heeft deze auto in vergelijking met de rest van zijn segment ook veel verschillende opties beschikbaar. Dus de zoektocht naar een geschikt exemplaar kon beginnen.

Bij 2 lokale garages had ik zowel in een 75pk en een 135pk versie een proefrit gemaakt, ik was eigenlijk meteen verkocht. Vooral de 135pk versie is geweldig om in te rijden en wat een heerlijke wegligging. Daarna begon ik mijn zoektocht online met een aantal eisen:
- uitvoering van 135pk, 155pk of 170pk
- lederen bekleding
- armsteun
- rood of zwart
- QV velgen
- niet een must, maar wel fijn: open dak

Met dit eisen lijstje waren er best wel wat geschikte modellen te vinden. Daarnaast had ik mij verdiept in eventuele gebreken die vaker voorkomen bij de Mito, waaronder de gevoelige multiair unit en dat de juiste olie hierbij gebruiken belangrijk is. Uiteindelijk had ik 2 mooie modellen gevonden een zwarte en een rode, allebei de QV met 170pk (de QV trok toch wel mijn aandacht het meest om de een of andere reden...). Na wat telefoontjes en verder onderzoek kwam de rode toch beter uit de bus met een uitgebreidere onderhoudshistorie en bij de zwarte was in mijn ogen de verkeerde olie gebruikt. Vervolgens een proefrit in de rode gemaakt en ik kon nagenoeg geen gebreken vinden en de garagist was zelf een echt Alfa liefhebber. Dus nadat we het eens werden over de prijs had ik mijn eerste auto gekocht!

Kleine beurt

  • 153.000 km

Tijdens de aankoop kwam naar voren dat de Mito toe was aan een kleine beurt. Hier heb ik direct maar werk van gemaakt en een afspraak gepland bij een lokale Alfa specialist. Ik kreeg de mogelijkheid om zelf ook even mee te kijken met de desbetreffende monteur, zodat ik ook zelf weet hoe het e.e.a. er aan toe is. Ik zat nog te twijfelen om zelf een autobrug aan te schaffen en het reguliere onderhoud zelf uit te voeren, maar met de scherpe prijzen die deze garage bied zag ik daar geen financieel voordeel in. Daarnaast is dit mijn daily drive, dus misschien ook maar beter van niet.

Tijdens de beurt kwamen gelukkig geen rare dingen naar voren. Motorolie is vervangen, nieuw multiair filter en olie filter, lucht filter en interieur filter zijn ook vervangen. Verder de accu getest die nog goed was. Daarnaast heb ik de airco ook weer laten bijvullen. Verder waren er nog een paar aandachtspunten:
- Kleine olie lekkage, dit leek bij een koppeling van de turbo weg te komen
- Remschijven achter hebben een redelijke rand roest, wellicht bij volgende beurt vervangen
- Subframe en achteras hebben wat beginnende roest, dit binnenkort ook maar (laten) aanpakken voordat het erger wordt
Totale kosten van deze beurt was €373,-.

Daarnaast heb ik mijzelf wat zitten verdiepen in car detailing en heb ik meteen voor een paar honderd euro aan schoonmaakspullen en dergelijke gekocht. Man man man, ik voel alweer aankomen dat dit ook een dure en verslavende hobby gaat worden...

Verder had ik nog wat na zitten denken of ik nog meer punten zou willen aanpakken aan de Mito om hem wat meer naar mijn wensen te personaliseren. Als ik het geld ervoor vrij heb gemaakt ga ik sowieso een Android display in de middenconsole plaatsen. Dit lijkt me ideaal, zo heb ik Spotify en Google maps direct bij de hand. Daarnaast heb ik zelf niet zoveel met chromen onderdelen. Gelukkig heeft de Mito hier niet veel van. Alleen de grill is echt chroom. Daarnaast zijn plastic randen om de voor- en achterlampen en de spiegels een soort brushed aluminium look, wat ik ook niet super mooi vind. Daarom heb ik besloten deze over te spuiten met plastidip. De spiegelkappen en de grill worden mat zwart, de randjes om de lampen worden hyper black metallic. Dat is nagenoeg dezelfde kleur als het plastic wat in de binnenkant van de lamp zit en de kleur van de velgen. Een soort metallic grijs dus. Met deze aanpassingen lijkt de auto een stuk stoerder in mijn ogen. En als laatste zat ik me nog te bedenken hem misschien te chippen. Dit levert niet veel vermogenswinst op, maar dat hoeft van mij ook niet, want 170pk is meer dan genoeg. Alleen merk ik wel dat hij onder de 3000 toeren vrij normaal aanvoelt. Volgens de website van bijvoorbeeld Squadra tuning merk je de meeste koppel en vermogenswinst onder de 3000 toeren, en dat zou wel super zijn. Maarja, dit is wel weer 600 euro en ik vind het voor nu eerst meer dan prima zo.

Vele probleemloze kilometers verder

  • 163.000 km

Inmiddels ben ik alweer 10.000 kilometer verder met de Mito. De kilometers gaan toch harder dan ik had verwacht. Dit komt voornamelijk door mijn baan. Dit is een traineeship, dus ik kom op veel verschillende locaties, daarom is het inschatten van mijn jaarlijkse kilometers lastig. Zoals het nu lijkt kom ik wel in de buurt van de 25.000 kilometer per jaar.

Inmiddels heb ik de winterbanden er onder geschroefd. Dit zijn wel herrie dingen bij snelheden onder de 80km/u: Michelin Alpin A4. Op internet las ik ook dat dit erg veilige banden zijn, maar dat het lawaai wel een nadeel is. Ik zat nog te twijfelen wel paar ik voor en achter moest zetten. De ene set heeft 6mm profiel de andere set 7mm. Ik merk dat er op het internet veel verdeeldheid is over waar het meeste profiel moet, voor of achter. Zelf vond ik het meeste profiel achter de meest logische optie aangezien een uitbrekende achterkant lastiger is bij te sturen. Alleen aangezien het verschil tussen voor en achter zo klein is heb ik het meeste profiel nu vooraan gezet, want dan kan ik voor gelijkmatige slijtage gaan. Mijn zomerbanden, Vredestein Ultac Satin, ben ik wel heel erg over te spreken. Niet dat ik verder veel vergelijkingsmateriaal heb... Deze hebben voor 5mm en achter 7mm. Die draai ik volgend voorjaar ook om zodat ik gelijke slijtage heb.

Verder ga ik binnenkort op wintersport met de auto, dus ik heb even alle vloeistoffen gecontroleerd. Motorolie zat na de beurt helemaal op maximaal op de peilstok, nu na 10.000 kilometer op halverwege. Ik heb wel zin in deze trip, 1250km naar de Franse Alpen. Hopen dat de Mito zich tijdens deze rit goed houdt en ook na de week wintersport nog wil starten in de kou!

En tot slot heb ik me nog even verdiept in mijn verbruik. Volgens de boordcomputer heb ik in deze 10.000 kilometer gemiddeld 7.2L/100km verbruikt, wat dus neer komt op ongeveer 1:14. En daarbij trap ik hem ook wel regelmatig even flink op zijn staart richting de 6000 toeren. Dit is dus best prima. Mijn laatste 3 tankbeurten heb ik dit ook nog even vergeleken met de praktijk. Als ik veel 130km/u heb gereden gaat het verbruik al snel naar de 1:12. Als ik veel op 60-80-100 wegen rijdt komt dit neer op 1:13. Hier moet ik ook bij zeggen dat ik eigenlijk altijd Euro 98 (E5) tank.

Grote beurt en eerste probleem!

  • 172.500 km

Inmiddels er alweer 20.000 kilometer opzitten met de Mito in 8 maanden tijd. Ik ga dus waarschijnlijk de 30.000 kilometer wel halen dit jaar. Van die 20.000 kilometers zijn er bijna 5000 voor vakantie naar de Alpen. Hier ben ik inmiddels al twee keer geweest deze winter en daar voelt de Mito zich ook helemaal thuis! Na een week stil gestaan te hebben in nachten van -10 tot -20 start hij direct zonder ook maar een twijfel. In de tweede rit naar Zwitserland had ik alleen onderweg een leeglopende band. Bij een tankbeurt merkte ik op dat de band linksachter wat leeg leek. Na dit even te checken kwam ik er achter dat de band nog maar 0.5 bar aan lucht had. Het rijgedrag werd hier niet veel door beïnvloed gelukkig, dus na het vullen van de band reden we weer rustig verder. Na ongeveer 200 kilometer verder checkte ik de band weer en zat er 1.6 bar in. We waren al bijna op locatie dus hebben de rit afgemaakt. Eenmaal aangekomen heb ik contact opgenomen met de pechhulp van mijn doorlopende reisverzekering en die hebben afspraak gemaakt bij een bandenspecialist in de buurt. Het was nog even afwachten of de band wel gerepareerd kon worden en of ze dit ook doen in Zwitserland. In Duitsland en Frankrijk doen ze dit namelijk niet en moet de band vervangen worden. En dan waarschijnlijk ook direct de beide op die as, omdat hier 2 gelijken op moeten zitten. Maar gelukkig konden ze de band gewoon repareren. Er zat een schroef in het loopvlak en daardoor liep de band langzaam leeg. Terug in Nederland heb ik de reparatie nog even laten controleren.

Daarnaast was het bij de 168.000 kilometer tijd voor een grote beurt. Daarbij heb ik de garage aangespoord dat de punten die bij de kleine beurt naar voren kwamen: kleine olie lekkage, roest op remschijven achter en roest op achteras en subframe, ook opgepakt mogen worden. Verder heb ik ook gezegd dat ik de koppeling vrij zwaar vind. Dit merk ik vooral bij het file rijden of als ik in de auto van mijn ouder stap (Renault Captur), want daar trap ik de koppeling bijna door de vloer heen zo licht gaat die. Hier konden ze uiteindelijk niet zoveel aan doen helaas. Verder verliep de beurt ook prima en zonder grote verassingen. De olie lekkage kon nog steeds niet achterhaalt worden, maar dit was ook vrij minimaal. Verder is het olieverbruik ook maar een halve peilstok (dus 0.5L waarschijnlijk) voor 15.000 kilometer, wat zeer netjes te noemen is met deze kilometerstand. Daarnaast zijn de remschijven en blokken achter vervangen door nieuwe Brembo schijven en blokken (kosten ongeveer €400 euro). De bestaande schijven waren bijna te dun en de combinatie van de blokken en schijven functioneerde niet goed meer. Ongeveer de helft van de blokken maakte nog maar contact met de schijven. En voor de roest is een roestbehandeling gedaan met tectyl. Verder is de grote beurt zelf dus uitgevoerd waarbij de vloeistoffen, filters en bougies zijn vervangen. Al met al kostte de totale beurt inclusief de nieuwe remmerij achter €737 euro. Was wel even schrikken, want ik dacht dat remmen vervangen ongeveer 200 euro koste, dus dit was wel even 200 euro meer dan ik begroot had. Maar goed, niemand zegt dat autorijden goedkoop is!

Tot slot heb ik nu een probleem met de Mito die echt op de auto zelf aan te rekenen valt. Mijn kofferbak wil namelijk niet meer open. Zowel met de knop op de sleutel als met de knop op de achterklep zelf gebeurt er niks. De lampen knipperen wel, maar er gebeurt verder niks. Na wat googlen kwam ik erachter dat dit meestal aan de kabelboom ligt die van de auto naar de achterklep loopt. Dit schijnen fragiele kabels te zijn waarin snel een breuk ontstaat. De tweede optie kan zijn dat het slot zelf defect is. Ik merkte wel wat vocht op bij het slot toen ik de achterklep van binnenuit openmaakte. Misschien is er toch wat sneeuw o.i.d. naar binnen gewaaid door een kiertje en heeft dat vocht het slot de das omgedaan. Met het stormende en regenachtige weer heb ik hier nog niet naar kunnen kijken, maar ik zal dit z.s.m. zelf proberen op te lossen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens