Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD (2000)
Absolute klapper!
De Alfa 156 station is gloedjenieuw, beeldschoon en dus volop aandachttrekkend en wordt door Alfa kortweg Sportwagon genoemd. En oh wee als je station zegt.. De 156 station is overduidelijk een 156. Dat gaan we niet eens uitleggen. Hier dus geen moeilijk gedoe over treetjes hoger en onderscheidend vermogen. Dit is een 156 en een hele mooie ook.
Ach, wat er toch met die goede oude pakezel van vroeger is gebeurd... Was 'ie vroeger alleen goed om giga-hoeveelheden lading te verstouwen en vervoeren, tegenwoordig moet 'ie zelfs hip zijn. Sommige zijn hip of worden hip gemaakt, andere stations worden hip geboren. En geen duidelijker voorbeeld van die laatste categorie dan de nieuwe Alfa Sportwagon. Alfa rept dan ook veelvuldig van 'lifestyle'. Niet dat je die bevestiging nodig hebt: werp één blik op de scherp aflopende achterkant van de Sportwagon en je weet: dit is 'n auto voor 'dynamische mensen die hun vrije tijd serieus nemen'. Lees: mensen die, bijtelling daargelaten, niet zelf voor hun auto betalen en een leuke auto mogen uitzoeken. Wat dat betreft hadden ze hem net zo goed de Alfa 156 IT kunnen noemen.
Alfa Romeo vindt zelf dat ze een 'nieuw soort auto' hebben gemaakt, een kruising tussen een station en een coupé. Dat is een tikje overdreven, maar coupé-achtige trekjes heeft de Sportwagon zeker. Dat komt onder andere door die fraaie, aflopende achterkant, en door die truc die bij de 156 zo goed werkt ook op de Sportwagon toe te passen: het verstoppen van de deurgrepen van de achterportieren.
De diesel in de Sportwagon is een JTD. Dat wil zeggen: hoge inspuitdrukken ten faveure van de verbranding. Als 1.9 levert hij een vermogen van 110 pk en een koppel van 255 Nm.
De Sportswagon heeft heel gewoon vijf versnellingen waar we echter wel wat kritiek op hebben. De vergrendeling van de versnellingen laat ernstig te wensen over. Het is ons meer dan eens gebeurd dat we met name de twee moeilijk konden inleggen. En als het dan lukte, dan vaak ook maar half-half waardoor de pook de neiging had terug te schieten naar de neutraal-stand. Een Alfa-woordvoerder heeft ons bezworen dat dit euvel exemplarisch was en we hebben dan ook afgesproken om binnenkort een andere Sportwagon op te halen om te kijken of het daar beter gaat. Daarover later dus meer.
Wat betreft het onderstel zijn we zeer gecharmeerd van de Alfa. Hij gaat strak door de bocht en laat zich nauwelijks van de wijs brengen. Wij zijn in ieder geval niet geconfronteerd met een uitbrekende Alfa-achterkant en dat terwijl onze wilskracht dienaangaande tegen de overtreffende trap aanleunt.
Lifestyle
Lifestyle mag dan een allerverschrikkelijkst woord zijn, het impliceert op autogebied ook een ruim voldoende mate van comfort. Als we één auto zouden moeten aanwijzen als lifestyle-combi, dan toch zeker de Alfa Sportwagon. In het interieur vinden we wat hout (stuur, middenconsole), maar dat is zo nadrukkelijk nep dat het niet echt mooi is. De rest van het interieur is dat wel. Inmiddels kent u het fraaie dashboard van de Alfa, maar ook de velours bekleding kan ons bekoren.
Helaas constateerden we bij de Alfa wel wat mysterieuze geluidjes: ter hoogte van het ventilatierooster rechtsvoor zat een hardnekkig geluid en ook elders in het interieur hoorden we wel eens wat. Het blijft jammer dat Alfa het nog steeds niet helemaal door heeft. Dat levert op ons testrapport telkens weer enkele genadeloze kruisjes op. En in ons testverslag enkele bijtende zinnen. Bij dezen.
Als we de berichten mogen geloven, zal het de gemiddelde 'lifestyler' een worst wezen of de bagageruimte een beetje in orde is. Lifestyle of niet, dit is een station en die moet scoren op dat gebied. De Alfa lijdt wat dat betreft onder een te hoge laadvloer. Kom nou niet aan met verhalen over golftassen en dergelijke, want die hebben we tot hier zitten. Wel makkelijk: allerlei netjes om spullen onder te proppen. Maar het draait hier om: Wij willen ruimte en die vinden we hier niet voldoende. Basta. Daar staat weer tegenover dat je op de achterbank van de Alfa een redelijke beenruimte hebt, maar wel met dien verstande dat de sterk dalende daklijn van de 156 bij langere mensen voor problemen zorgt.
Volgens de makers is de 156 Sportwagon een rasechte lifestyle-mobiel. Nou, daar zijn we het van ganser harte mee eens.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 156 Sportwagon 1.9 JTD |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.886 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 255 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.430 mm / 1.745 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.595 mm |
Massa leeg | 1.320 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 185/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 17,2 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 160 g/km |