Alfa Romeo 156 Sportwagon

Dít wordt een klapper!

Alfa Romeo 156
AutoWeek 2000 week 20
AutoWeek 2000 week 20

Je leest het in AutoWeek 2000 week 20

Leasers aller landen verheugt u: de Alfa Sportwagon is in aantocht. De stationversie van de lieveling van leasend Nederland is waarschijnlijk de mooiste in z'n klasse. En z'n totale belading zal al even waarschijnlijk veelal aan het kledinghaakje hangen. En, rijdt 'ie een beetje?

Ach, wat er toch met die goede oude pakezel van vroeger gebeurd is… Was 'ie vroeger alleen goed om giga-hoeveelheden lading te verstouwen en -voeren, tegenwoordig moet 'ie zelfs hip zijn. Zo moet de Zangeres Zonder Naam zich hebben gevoeld toen ze opeens 'camp' werd. Sommige zijn hip of worden hip gemaakt, andere stations worden hip geboren. En geen duidelijker voorbeeld van die laatste categorie dan de nieuwe Alfa Sportwagon. Ze zeggen het zelf al; het persbericht is nog geen twee regels oud of het toverwoord 'lifestyle' is al gevallen. Niet dat je die bevestiging nodig had: werp éénblik op de scherp aflopende achterkant van de Sportwagon en je weet: dit is een auto voor 'dynamische mensen die hun vrije tijd serieus nemen'. Lees: mensen die, bijtelling daargelaten, niet zelf voor hun auto betalen en een leuke auto mogen uitzoeken. Wat dat betreft hadden ze hem net zo goed de Alfa 156 IT kunnen noemen.

Stationcoupé?

Maar ach, zo gek is het niet, die stationopmars. Mensen móeten nu eenmaal steeds meer tegenwoordig. Én een baan met een Engelse naam én een fantastisch sociaal leven én allerlei 'buitenschoolse activiteiten en en en. En een auto die daarbij past. Vergelijk het met mensen die halsstarrig blijven vasthouden aan wonen in een dichtgeslibte stad. Je gaat niet elke dag naar de film én de kroeg én het theater en en en, maar het is wel leuk dat het kan. En in die sfeer moet je de Sportwagon ook zien. Natuurlijk zit je er meestal alleen in en natuurlijk ga je niet elk weekend diepzeeduiken of met zes man golfen, maar als het gebeurt, kan jij. En je auto ook. En we voorspellen de Alfa Sportwagon nu al een bijzonder rooskleurige toekomst, want sjonge, wat ziet hij er goed uit. De prachtige lijnen van de sedan zijn op geen enkele manier geweld aangedaan, sterker nog: op de een of andere manier lijken ze bijna te zijn versterkt. Alfa vindt zelf natuurlijk weer dat ze een 'nieuw soort auto' hebben gemaakt, een kruising tussen een station en een coupe. Dat is een tikje overdreven, maar coupe-achtige trekjes heeft de Sportwagon zeker. Dat komt onder andere door die fraaie aflopende lijn van de achterkant, en door de truc die bij de 156 zo goed werkt ook op de Sportwagon toe te passen: het verstoppen van de deurgrepen van de achterportieren. Zo vloeit de lijn mooi en ongehinderd door.

Knap

Een bekend probleem bij stations is de stijfheid van de carrosserie. Stations 'wringen' nu eenmaal veel meer dan sedans. Alfa heeft daar door middel van een hele serie verstevigingen veel werk van gemaakt en met succes. Je zou op geen enkele manier zeggen dat je in een station rijdt. Want dat is de grote verdienste van de Sportwagon: hij rijdt exact hetzelfde als de 156. Wat betekent dat je een sportief, maar niet stug geveerde auto hebt met een wegligging die gerust bovengemiddeld genoemd mag worden. Grof doen in de bocht levert onderstuur op, maar listige uitbreekgemenigheidjes van de achterkant bij gas los blijven uit. Een zalig rijdende auto, die fantastisch schakelt en stuurt, en hooguit wat al te bijtgraag remt. Maar dat is ook een kwestie van wennen. Wat wel opviel was de grote draaicirkel - 'even keren' betekent al snel 'even steken'. En nog zo'n 156-stokpaardje: je zult hobbels & bobbels in het wegdek niet altijd voelen, horen doe je wel degelijk. Het Sportwagon-onderstel mag dan briljant zijn, het laat wel van zich horen. Al is het, en dat is knap, niet veel erger dan in de sedan; het klankkast-effect van een station gaat voor de Sportwagon niet op.

Slim en praktisch

We zeiden het al: voor het laadvolume hoef je de Sportwagon niet te kopen. Door die 360 litertjes ruimte ben je zo heen, en ook hier is het weer zo: in de kofferbak van de sedan kan méér mee. Als je rekent tot aan het, fraai met een Sportwagon-logo versierde afdekzeil. Door de achterbank (60/40) neer te klappen, kom je tot maximaal 1180 liter. Maar goed, gigagroot is 'ie dan niet, slim en praktisch is hij wel. Overal zitten sleepogen waaraan netten bevestigd kunnen worden, waardoor je de ruimte zo in kunt delen als je zelf wil, en spullen niet gaan glijden. Keurig zijn ook de vakken aan de flanken - bij uitstek geschikt voor een cd-wisselaar. Waar we wel weer kriegel van worden is het feit dat de kofferklep alleen van binnenuit of met de sleutel te openen is. Er zal best wat voor te zeggen zijn, maar wij vinden 't gewoon onhandig. Daarbij: wanneer bent u voor het laatst van uw bagage beroofd toen u voor het stoplicht stond?

Zoals z'n broer

De motoren en uitrustingsniveaus vertonen grote gelijkenissen met die van de 156. Alle motoren uit z'n sedanbroer (1.6, 1.8. 2.0 en 2.5 V6 op benzine en de 1.9 en 2.4 JTD) komen ook in de Sportwagon. Voor elk wat wils dus en allemaal goed, al kunnen we ons voorstellen dat het met een volgeladen 1.6 niet zo lekker doortrappen meer is. Eén verschil is opmerkelijk: de Sportwagon beschikt (hopelijk standaard, daar is de importeur nog over aan het onderhandelen) over windowbags. Een opblaasgordijn dat ook achterpassagiers beschermt bij een aanrijding. Begin juni staat de Sportwagon bij de dealers vanaf f 49.950,-. Wanneer loopt úw leasecontract af?