Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Alfa Romeo
  • 155

Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark (1994)

Onverwachte allure

Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark (1994)
  • Autotest
21 maart 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nog steeds geeft Alfa Romeo zijn modellen iets mee dat ze van de grote massa onderscheidt. Dat geldt dus ook voor de 155-serie, waarvan het 1.7 'instapmodel' minder bescheiden is dan je zou verwachten.

Hoewel Alfa Romeo als een van de weinige sportief-getinte merken nog geen algemeen beroep doet op de tegenwoordig zo populaire multi-kleppentechniek, geeft het motorvermogen zelden aanleiding tot klachten. Dat is niet zo verwonderlijk, want in de Milanese krachtbronnen zit nu eenmaal een aanzienlijke hoeveelheid sportieve ervaring verwerkt. Dat oude ras verloochent zich ook bij de huidige generatie niet: met zijn twee bougies per cilinder komt de nieuwe, maar klassiek gebouwde 1,7-liter motor spelenderwijs aan het forse vermogen van 113 pk.
Nog verrassender is de soepelheid die deze fraaie machine onder meer aan een modern motormanagement ontleent, waardoor het aanzienlijke koppel-maximum van 146 Nm bij een gematigd toerental van 3500 optreedt.
De 1.7 Twin Spark inspireert de toch niet vederlichte 155 tot het levendige gedrag dat nu eenmaal bij dit merk past. Vooral op de snelweg accelereert hij lekker vlot en mede dank zij een gunstige aërodynamiek haalt hij met wat geduld zowaar een topsnelheid van tegen de 190 km/h. Ook de wegligging blijft daar niet bij achter, want de 155 laat zich heel gewillig de hoek om zetten en in lange, snelle bochten bezit hij dezelfde geruststellende stabiliteit die hij ook rechtuit demonstreert.
Met veel gas-erop laat de 155 zich tot een licht onderstuur provoceren, met iets minder gewicht op de rechtervoet wijzigt zich dat in een mooi neutraal karakter en bij bruusk liften van het gaspedaal ontstaat een goedig overstuur, dat de bochtstraal in noodsituaties geruststellend verkleint. Die geleidelijke overgang is een sterk punt van de 155: Alfa laat daarmee zien dat een voorwielaandrijver beslist geen saaie burgermansauto hoeft te zijn. De 155 kan zich dan ook in veel opzichten meten met zijn roemruchte voorouders die met hun achterwielaandrijving wel wat artistieker stuurden, maar ook een grilliger karakter vertoonden.
Toch wordt bij Alfa de herinnering aan vroeger nog steeds dierbaar gekoesterd. Dat zie je aan het dashboard met de toerenteller op de belangrijkste plaats rechts van het midden, dat voel je aan het rempedaal dat wat meer druk vereist dan we tegenwoordig gewend zijn en dat hoor je aan de zorgvuldig gecomponeerde uitlaattoon, die bij toenemend toerental steeds enerverender doorklinkt. Wat dat laatste betreft heeft Alfa de nostalgie wel wat ver doorgedreven, want een geluidsniveau van meer dan 74 dB bij 120 km/h in '5' is echt te veel van het goede.

Sonore brom

Tijdens een korte, snelle rit met veel schakelen en accelereren klinkt die sonore brom met wat goede wil nog wel inspirerend, maar bij een hoog gemiddelde op de snelweg gaat het onderdrukte geloei op den duur behoorlijk de keel uithangen.
Overigens kunnen we ons best voorstellen dat veel Alfa-aanhangers dat karakteristieke geluid voor geen goud willen missen, maar aan de andere kant kan het voor minder fanatieke aspirant-kopers ook een belemmering vormen. En dat zou ronduit jammer zijn, want in het algemeen is de 155 1.7 Twin Spark een heel plezierig rijdende auto, die het best zonder zulke quasi-sportieve foefjes kan stellen.
In de marge hebben we overigens ook nog wel wat bezwaar tegen de onhandige plaatsing van de radio en het asbakje, die tijdens het rijden moeilijk bereikbaar zijn en dus de aandacht afleiden. Jammer, want dat verstoort de voor het overige mooi uitgekiende ergonomie. Verder is er op deze 155 weinig aan te merken: hij biedt ondanks zijn vrij stugge onderstel een aangenaam rij- en zitcomfort, het mechaniek laat zich zonder problemen bedienen en de uitrusting is voor een basismodel niet kinderachtig.
Bovendien is de prijs best interessant, want de tijd dat een Alfa Romeo niet alleen exclusief maar ook duur was, ligt definitief achter ons. Vooral sinds Fiat het Milanese merk onder zijn beschermende paraplu heeft genomen, is gaandeweg iets van het veelgeroemde individualisme verdwenen, maar in ruil daarvoor heeft Alfa beslist een betere kwaliteit en een hogere betrouwbaarheid teruggekregen. Het oude klassemerk boekt dank zij die uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding zelfs gunstiger resultaten op de Nederlandse markt dan het moederconcern en het zustermerk Lancia. Dat is een aanbeveling uit onverdachte hoek, die terecht van toepassing is op het gezonde concept van de Alfa 155.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 155 1.7 Twin Spark
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.471

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.749 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 146 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.443 mm / 1.700 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 155
Alfa Romeo Alfa Romeo 155
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 155 specificaties
  • Alfa Romeo 155 occasions
  • Alfa Romeo 155 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 155 tests
  • Alfa Romeo 155 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 155 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark 16V S (1996)

    Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark 16V S (1996)

    8
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark (1992)

    Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark (1992)

    1
    • 3 oktober 2014
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 155 2.5 TD S (1996)

    Alfa Romeo 155 2.5 TD S (1996)

    5
    • 27 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 155 1.6 Twin Spark 16V (1997)

    Alfa Romeo 155 1.6 Twin Spark 16V (1997)

    2
    • 4 september 2010
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark 16V S (1996)

    Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark 16V S (1996)

    • 27 december 2009
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark 16V S (1997)

    Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark 16V S (1997)

    6
    • 27 oktober 2009
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark L (1993)

    Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark L (1993)

    • 17 januari 2008
meer reviews
Test: Alfa Romeo Tonale

Test: Alfa Romeo Tonale

100

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo het eerste volledig nieuwe model in jaren. Het merk speelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 155 (1993) - Liefhebber Gezocht

    Alfa Romeo 155 (1993) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 22 maart 2022
  • Klokje Rond - Alfa Romeo 155 (1997 - 435.920 km)

    Klokje Rond - Alfa Romeo 155 (1997 - 435.920...

    73
    • 7 december 2015
  • PREMIUM
    Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark

    Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark

    • 1 december 2015
  • Nieuws
    Aftellen naar de Alfa Romeo Giulia: deel 5

    Aftellen naar de Alfa Romeo Giulia: deel...

    59
    • 21 juni 2015
  • Nieuws
    Toen in het nieuws: Alfa Romeo 155

    Toen in het nieuws: Alfa Romeo 155

    32
    • 6 juni 2015
  • Nieuws
    VriMiBolide: Alfa Romeo 155 Q4

    VriMiBolide: Alfa Romeo 155 Q4

    46
    • 10 oktober 2014
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina een vroege alleskunner

    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina...

    • 21 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden