Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive (2001)
Eindeloos reisgenot
De Alfa-ontwerpers onder de bezielende leiding van de Griek Zapatinas hebben met de 147 een prachtig gelijnde auto neergezet. Deze vijfdeurs heeft net als bij de 156 weer die grap met de verborgen handgreep van de achterportieren. Op de achterbank wacht echter één van de praktische nadelen van de vijfdeurs 147: de achterportieren gaan niet zo ver open en de wielkast zit meer dan gemiddeld in de weg. Eenmaal op de achterbank aangekomen, blijkt de 147 in ruimtelijk opzicht geen klasse-winnaar, maar de bewegingsvrijheid is voldoende. Dan nog even doorzeuren over de redelijk ruime kofferbak, waarvan de tildrempel erg hoog is en de bagagevloer 25 centimeter lager ligt! Bagage moet je eerst flink omhoog hijsen om alles vervolgens een eind te laten zakken.
Pit genoeg?
Laten we maar eens even gaan genieten van die fraaie tweeliter krachtbron in de bevallige snuit van de 147. Het is een machine volgens de moderne Alfa-traditie met vier kleppen en twee bougies per cilinder, en dit geval ook nokkenasverstelling. Dat maakt van de 2.0 T.Spark een behoorlijk potente motor: voor 150 pk en 181 Nm hoef je je niet te schamen. Toch lijkt deze Alfa daar niet vlot mee; hij voelt niet supersportief aan en Alfa gebruikt dan ook terecht niet de Quadrifoglio-badge. Een stakker is het natuurlijk allerminst, want je zit wel in 9,2 tellen op de 100 km/h. Aan de andere kant, het duurt wel een tel langer dan bij de 145 Quadrifoglio en dat voel je. Nog sterker: de 147 1.9 JTD geeft daar maar een seconde op toe. Erger wordt het bij de tussensprintjes, want die wint die diesel allemaal met duidelijk verschil. Van 80 naar 120 km/h in 5 is de diesel maar liefst 3,4 seconden rapper: 9,0 tegen 12,4 tellen! En die zelfontbrander is ook nog eens stiller én fors zuiniger. Dit geeft maar weer eens aan hoe ver de diesel inmiddels is doorontwikkeld en daarmee een heel serieus alternatief is voor een benzine-auto.
Dat de tweeliter TwinSpark daarmee uit het veld geslagen is, kunnen we niet zeggen. Het snelle gevoel is er, maar dan moet je wel serieus aandringen. Onder de 3000 toeren is er niet zo veel puf aanwezig. Met andere woorden, er moeten toeren worden gemaakt en die draait hij met graagte. Hij klimt veel rapper in de toeren dan de diesel en het uitlaatgeluid klinkt je als muziek in de oren. En als je dan eens flink doortrapt, weet deze 147 wel van wanten. Dan wordt het lekker opschieten en komen de sterke punten van de tweeliter naar boven. Ook deze 147 is natuurlijk weer een waanzinnig lekker sturende machine: messcherp en uiterst communicatief. En ozo direct met net twee omwentelingen van dat heerlijke leren stuur om de voorwielen van uiterst links naar uiterst rechts te krijgen. Daarvoor hoepel je in andere auto"s toch gewoon een volle draai extra aan het stuur. En wat kun je met deze auto ongegeneerd hard de hoek om! Op deze tweeliter zit standaard het VDC-stabiliteitssysteem dat het voortreffelijk doet: pas ingrijpen als het écht nodig is en dan op een heel subtiele manier. Schakelen, koppelen en remmen doet de
147 2.0 T.Spark eveneens prima. De vering is vrij comfortabel afgestemd, al bonkt het onderstel wel wat op scherpe richels. Toch maakt het totale pakket van eigenschappen dit tot een heer-lijke rij-auto.
Een beetje ontbreken van sportieve prestaties poetst de 147 weg met zijn gelikte en sfeervolle interieur. Je zit op voortreffelijk meubilair, in onze testauto uitgevoerd met de Elegance-bekleding. Dat is een zware kwaliteit velours die een weldadig zitgevoel geeft. Deze 147 is bovendien uiterst compleet uitgerust. Zeker het vermelden waard is de supergeluidsinstallatie van Bose met versterker, acht speakers en een subwoofer. Ook standaard: een airbaggordijn voor alle passagiers. Het ontbreken van een derde hoofdsteun en driepuntsgordel achterin is dan een misser; moet je bijna duizend piek (e 454)extra voor betalen. Binnen dit luxueuze beeld passen de waargenomen knispergeluiden in deuren en dashboard evenmin.
Hoewel deze 147 2.0 T.Spark in spontane prestaties wat tegenvalt, is het wel een buitengewoon fijne reiswagen. Het fantastische onderstel, de pure luxe, de fraaie vormen, dat zijn dermate sterke punten dat ze je wel over die praktische minpuntjes heen helpen. Voor 57 mille (e 25.865) een begerenswaardige auto. Enne, vergeet niet het Connect-systeem erbij te bestellen.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.255 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.970 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 181 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.170 mm / 1.729 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.546 mm |
Massa leeg | 1.225 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 400 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,9 s / 12,4 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 211 g/km |