Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Distinctive (2003)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Distinctive (2003)

Signalement

Uitvoering147 1.6 T.Spark 16V Veloce Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf57.000 km
KM-stand laatst182.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 57.000 km

In 2008 was ik op zoek naar een flinke hatchback, een sportieve hatchback.
Dan kom je al snel bij Alfa Romeo uit en bij Win Prins stond deze hele nette blauwe uit 2003 met toen 57.000 Kilometer op de teller.

Strak in de lak, en alle opties die toen belangrijk waren. Vooral het navigatiesysteem met het rode display is werkelijk WAARDELOOS dus die wilde ik er koste wat kost niet in hebben. Bovendien ziet deze variant met bekerhouder er veel netter uit, vind ik zelf.

Voor 10.250 euro was deze auto van mij, de Distinctive Variant met lichtmetalen velgen, vol leren zandkleurige bekleding, mistlampen, cruise control, climate control, electrische ramen, 120PK, boordcomputer, satelliet bediening op het stuur voor de radio, radio/CD Speler, ABS, ESP, ASR, de hele mikmak.

Bij aflevering voor dat bedrag kreeg hij ook nog een nieuwe distributieset en nieuwe filters en olie.

De eerste 3000 KM

  • 60.000 km

Na de eerste 3000KM was ik dik tevreden, wel kwam ik er achter dat het klepje van de armsteun afgebroken was, helaas.

Ik heb de auto laten Chiptunen, in overleg met de dealer bij een door hun ervaren kundige chipper en raakte ik daardoor mijn bovag garantie niet kwijt. Zo gezegd zo gedaan kreeg ik er 10 PK-tjes bij en ging het verbruik met bijna een kilometer per liter omhoog. Niet veel, maar als je na gaat dat ik nu 113.000 kilometer verder ben heb ik dat er dubbel en dwars uit gehaald (Kosten 300 euro) Zeker de moeite waard, hij rijdt echt soepeler en pittiger.

113.000 KM mee gereden!

  • 170.000 km

Vanochtend tikte ik hem aan, de 170.000 KM.
Hier mijn ervaring over deze hele fijne auto maar wel eentje met wat kanttekeningen.

Allereerst, dat geneuzel over de onbetrouwbaarheid en roesten van Alfa's is een overblijfsel uit de jaren 80 toen er inderdaad wat modellen waren die hier erg veel last van hebben. Ook voor Alfa Romeo staat de tijd niet stil hoor. Dus die opmerkingen dat je er twee moet kopen omdat er altijd eentje bij de garage staat of dat ze al roesten in de folder, totale onzin. In de 7,5 jaar dat ik deze auto nu heb heeft hij me nog nooit langs de kant van de weg laten staan. Dus wat betrouwbaarheid betreft zit dat helemaal goed.

Wel zitten er wat nadelen aan deze auto helaas, laat ik daar mee beginnen. Maar laat je vooral niet afschrikken, scroll ook even door naar de pluspunten!

-------------- MINPUNTEN --------------

Ik kan dit niet genoeg benadrukken: CHECK. JE. OLIEPEIL. In ieder geval 1 keer per maand! Als je gewend bent aan de auto die nooit een scheutje olie nodig heeft en je negeert dat echt maandenlang dan kun je wel eens voor een hele nare verassing komen te staan, het drooglopen van je motor. De gevolgen hoef ik verder niet toe te lichten. Als je gewoon af en toe een scheutje 10W40 er bij doet dan is er niets aan de hand, wel iets wat ik je op het hart wil drukken als je een 147 overweegt.

De onderhoudsintervallen van de Distributieriem (Geen ketting dus) zijn elke 3 jaar of 60.000 KM... Dat is zeker iets waar je rekening mee moet houden omdat zo'n grote beurt toch best prijzig is. Sowieso is het onderhoud over het algemeen wel bovengemiddeld qua prijs. Zo heb ik ook al een paar keer de bovenliggende draagarmen moeten vervangen, daar mag voor de APK geen enkele vorm van speling in zitten en gebeurd toch vaak, niet gevaarlijk maar ook niet gratis helaas. Als laatste is de achterruitwissermotor een DRAAK van een ding, die is al 3 keer kapot gegaan en heb hem er nu maar helemaal af gelaten sinds een jaar of 2. Het is dus niet de goedkoopste auto die er is, maar daar koop je ook geen alfa voor.

Verder zijn zwakke onderdelen de handremkabels en de klepdekselpakking. Geen hele dure onderdelen en qua arbeidsloon maximaal een uurtje maar heb ze wel al 2 keer moeten vervangen. Koplampjes gaat ook bovengemiddeld hard, je kunt gelukkig wel zelf vervangen, en hij geeft op het display aan wanneer een lampje defect is. Verder is regulier onderhoud zoals het jaarlijkse olie verversen en filtertjes iets wat je ook zelf zou kunnen doen en ben je voor 60 euro klaar.

De waardevastheid van Alfa's zijn matig, ook dat is algemene informatie, maar ook daar weer, een Alfa Romeo koop je niet om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen, koop dan gewoon een Astra, of een Punto.

1 op 12, daar moet je het mee doen, en dat is als je enigszins rustig rijdt daar waar mogelijk, bij steviger rijden en meer stadsverkeer is 1 op 10 realistischer.

Geen USB of AUX aansluiting op de radio. Er zijn andere radio's te verkrijgen maar dan werken de knoppen op het stuur niet meer. Ouderwets CD-tjes branden dus... (Wel MP3 CD's)

Het zicht naar achter is matig, omdat de achterruit vrij klein is zie je paaltjes en dergelijke al snel over het hoofd, goed opletten dus!

-------------- PLUSPUNTEN --------------

de SPORTITIVEIT spat er natuurlijk vanaf en het is ook echt een hele fijne auto om eens een beetje mee te karren, ook een keer een trackday mee gedaan en liet de meeste golfjes en andere hatchbacks achter zich. Het stuur voelt scherp en om dat nog een beetje scherper te maken heb ik er voor 90 euro een veerpootbrug in gezet, dit verbindt de voorvering aan elkaar voor extra stugheid in de bochten en bij hoge snelheden. Een dikke grijns gegarandeerd. Wel is het voor ervaren rijders handig om de ASR uit te zetten voor wat gecontroleerde wielspin. Indien je dit niet doet dan merk je dat hij in de bochten inhoud wat voor beginnende gebruikers verstandig is.

De STOELEN zitten werkelijk waar fantastisch, genoeg ondersteuning aan de rug en aan de zijkanten, ook de geperforeerde leren stoelen zorgen voor voldoende ventilatie, in hoogte verstelbaar en de onderrugsteun is aanpasbaar. Tijdens sportief rijden blijf je goed op je plek zitten, evenals je passagier. 1100 Kilometer naar Oostenrijk aan 1 stuk: Geen enkel probleem! Omdat deze leren stoelen creme gekleurd zijn heb je in de zomer geen last van bloedhete stoelen, het scheelt echt aanzienlijk met zwarte. Ook goed slijtvast!

De COCKPIT van deze auto is een van de mooiste die ik heb gezien uit een auto uit de beginjaren van het nieuwe millennium, mooi rood is niet lelijk, mooie analoge tellerklokken, watertemp en benzinemeter. Leuk detail: in het italiaans staat er "Benzina" en "Acqua" en "Giri" wat ik persoonlijk gewoon stoer vind :) Alles is in ieder geval overzichtelijk en niet onnodig veel poespas. Via de boordcomputer kun je circuleren tussen je actuele benzineverbruik, gemiddelde benzine verbruik, reistijd, afstand, etc. Daarnaast is de datum en tijdstip aangegeven, de buitentemperatuur en een klein vakje voor notificaties. Denk hierbij aan defect lampje of mogelijk ijzelvorming.

Het INTERIEUR is verder netjes afgewerkt, ja het is wel van plastic hier en daar maar het dashboard voelt prettig en stevig aan. Het leren stuur is erg mooi en geeft goede grip. Er zijn genoeg opbergvakjes en achterin is de ruimte redelijk, niet uitzonderlijk ruim maar voldoende voor 2 volwassenen, voor kinderen ruimschoots ruimte. De stoelen achterin zijn ook comfortabel, instappen achterin in deze 3 deurs is acceptabel maar ik heb expres een 3 deurs genomen omdat ik zelden passagiers heb. De kofferbak is ruim genoeg voor koffers en flinke bagage en de achterstoelen klappen gemakkelijk naar voren voor wat extra ruimte.

De AUDIO in de auto is erg goed, ondanks dat je dus alleen CD-tjes kunt gebruiken is de geluidskwaliteit uitstekend, goeie bass, en dat zonder woofer. Er is ook nog een BOSE systeem beschikbaar maar dit zit er niet in, de standaard (ik geloof blaupunkt) set is al goed genoeg.

De REMMEN van deze auto zijn uitzonderlijk goed. Wel even wennen want hij is erg gevoelig en sportief maar in geval van een noodstop sta je ook binnen no-time stil.

De LOOKS van deze auto zijn natuurlijk iets waar je van moet houden, zoals het feit dat de nummerplaat niet in het midden van de auto zit, de lange grille aan de voorkant, de dunne voorlampen en horizontaal ovale achterlichten. Het blijft een eigenzinnig automerk die graag dingen net even wat anders doet. Wel heeft hij een lekker dikke kont en mooie ronde lijnen. Maar goed, over smaak valt niet te twisten maar ik vind de looks in de pluspunten categorie vallen, het blijft natuurlijk wel iets bijzonders zo'n Alfa Romeo tussen alle grijze muizen.

De 1.6 MOTOR en VERSNELLINGSBAK zijn erg prettig, optrekken en schakelen gaat rap en vloeiend. Er zit een klein 'drukje' wanneer je overschakelt, moeilijk om uit te leggen maar ik vind het wel fijn en degelijk aanvoelen. Wel is de pook na 170K versleten. Het geluid is in vergelijking met oudere alfa's wat beschaafder maar na de 4000 toeren (tot wel 7200 toeren doortrekken!!) komt hij heerlijk los, geweldig om hem af en toe even lekker door trekken. Ook de JTD's zijn erg fijn heb ik begrepen maar dat is weer een heel ander verhaal.

-------------- EINDOORDEEL --------------

Een eigenzinnige auto, maar wel eentje die je elke dag betrouwbaar van A naar B brengt. Een auto waar je na het parkeren toch even omkijkt als je er van weg loopt en elke dag met plezier in rijdt. Een stukje karakter en rijplezier, maar daar moet je wel iets meer voor betalen in onderhoud. Een Golf 5 bijvoorbeeld uit hetzelfde jaar kost als snel dubbel zo veel als deze 147 met de helft aan opties. Een ding is zeker, dit is geen saaie auto!

Ik wil er in ieder geval nog 2 jaar in blijven rijden.

Verkocht! Maar.....

  • 182.000 km

Na 8 jaar trouwe dienst heb ik besloten om deze 147 te verkopen. Waarom? Er kwam een prachtige nieuwere 147 facelift model op mijn pad uit 2007 en 90.000 KM op de teller.
Voor een nette prijs heb ik deze blauwe 147 verkocht met stiekem een brok in de keel.
Toevallig aan iemand die in de buut woont, ik heb hem nog een paar keer zien rijden sinds Juni, leuk!

Voor mijn nieuwe 147 heb ik een nieuwe review geschreven, want in de 'nieuwe' 147 zitten een aantal interessante verbeterpunten.

De minpunten voor de Alfa 147 blijven echter: Distributieset moet elke 3 jaar of 60.000 KM vervangen worden (Kosten zijn zo'n 300-400 euro inclusief waterpomp) maar ik heb daar zelf niet zo'n probleem mee.
Draagarmen zijn een zwak punt die vaak slijten, ook deze kosten zijn redelijk te overzien. Dashboard finish is vlekgevoelig (opgelost in nieuwe 147)

Pluspunt blijft: Het is een Alfa :)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens