Test: Alfa Romeo 147 (2005)

Evoluzione

Alfa 147
Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147
AutoWeek 45 2004
AutoWeek 45 2004

Je leest het in AutoWeek 45 2004

De Alfa 147 is al weer vier jaar onder ons. Het lijkt veel korter, en dat betekent dat het ontwerp geslaagd is; de tand des tijds knaagt er maar langzaam aan. En krijgt daar nauwelijks de tijd voor, want de Italianen lanceren in januari aanstaande de nuova 147. Evoluzione, had er van ons achter de typebenaming mogen staan. De grootste révolutie betreft de voor de 147 nieuwe 1.9 JTD 16V.

De nieuwe Alfa 147 lijkt sterk op het huidige model, maar is toch duidelijk anders dankzij de nodige retouches aan zowel het uiterlijk als innerlijk. De meest opvallende verandering betreft de neus. Daar valt onmiddellijk de nieuwe grille op, die groter is en ten opzichte van de motorkap lager gepositioneerd zit. Uitgerekte, enigszins geknepen koplampunits, met drie chromen elementen tegen een zwarte achtergrond, flankeren de nieuwe Alfa-grille. Het uiteindelijke effect is dat de neus veel agressiever overkomt dan die van de huidige 147.

Met de nieuwe voorkant hebben we direct de meest in het oog springende verandering besproken. En profile is alles bij het oude gelaten. Aan de achterzijde heeft Alfa wel weer gesleuteld, maar van een revolutie is geen sprake. De achterklep heeft voortaan een chromen strip aan de onderzijde en kent een iets andere vorm, en dat geldt ook voor de achterlichtunits. Die zijn verlengd en meer driehoekig vormgegeven.
In het interieur moet je goed loeren om de veranderingen te detecteren. Aan de zitpositie is niets gewijzigd, en ook het dashboard komt akelig bekend voor. In de komende 147 zal het dash echter in twee kleuren zijn uitgevoerd. De combinatie zwart en beige, met een beige leren interieur, waarop wij tijdens de introductie kunnen plaatsnemen, streelt de zinnen; het ziet er schitterend uit en is mooi afgewerkt. Alfa heeft het instrumentarium licht gemodificeerd; een zilverkleurige of zwarte achtergrond siert in het vervolg de meters. Het meubilair heeft een nieuwe bekleding, door Alfa Romeo Canneloni gedoopt, dat wordt gekenmerkt door banen in de lengterichting van de zetels, een reliëf met historische betekenis voor Alfa Romeo. De portierbekleding is voortaan in alle versies voorzien van dezelfde banen. Voorheen was alleen de GTA gezegend met deze geprofileerde portierbekleding.

Easy Speed
Het grote nieuws ligt op motorisch vlak en betreft de toepassing van de 150 pk sterke zestienkleps 1,9-liter MultiJet commonrail turbodieselmotor in de 147. Deze krachtbron vervangt de 140 pk-JTD, en beleefde z'n debuut in de Alfa GT. De inspuiting vindt volgens het JTD-principe plaats onder hoge druk. Het MultiJet-systeem laat meer dan twee inspuitmomenten per arbeidsslag toe, waardoor de verbranding gelijkmatiger verloopt en de motor stiller z'n arbeid verricht. Alfa biedt in het komende model ook twee oude bekenden aan; het zijn de 100 en 115 pk sterke 1,9-liter JTD's, beide met twee kleppen per cilinder. Ze zijn gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, terwijl de zestienklepper af fabriek een zesbak meekrijgt. Hij neemt daarmee een unieke positie in, want ook de drie leverbare benzinemotoren komen standaard met een vijfbak. De twee Twin Spark 1,6'en, met een vermogen van respectievelijk 105 en 120 pk zijn weer van de partij, evenals de 2,0-liter Twin Spark (150 pk). Vooralsnog vindt de 2,0-liter direct ingespoten JTS-krachtbron niet zijn weg naar de nieuwe 147.
De 2,0 is te verkrijgen met een Easy Speed-transmissie, een doorontwikkeling van Alfa's Selespeed. Net als bij de Selespeed-bak heeft de koppeling bij Easy Speed het veld geruimd ten faveure van een elektrohydraulische automatische koppeling. In tegenstelling tot de Selespeed-versnellingspook, kent die van Easy Speed 3 apart te selecteren standen, Neutraal, Drive en Reverse. De pook van de Selespeed-bak – die gewoon leverbaar blijft in de 147 – keert steeds terug in z'n oorspronkelijke positie. Ook met Easy Speed kun je of handmatig schakelen of de techniek het zelf laten uitzoeken. In de automatische modus heeft Easy Speed twee programma's: Sport en Normaal. In de sportstand houdt de bak de gekozen versnelling langer vast. De schakeltijden van Selespeed en Easy Speed zijn gelijk.

Gratie
Voor een eerste kennismaking kiezen we de 147 met de voor het model nieuwe MultiJet dieselmotor. Deze uitvoering heeft standaard een Comfort-onderstel. Dat onderstel, met een voorwielophanging met double wishbone draagarmen en een achterwielophanging met McPherson-veerpoten, is door Alfa fijngeslepen. De schokbrekers hebben een andere setting en de architectuur van het onderstel is eveneens veranderd. Alfa heeft overigens gefrutseld aan het onderstel van alle uitvoeringen. Alle 147's zijn bijvoorbeeld uitgerust met nieuwe veren en een holle stabilisatorstang vóór, waarmee een geringe gewichtsreductie wordt bewerkstelligd. De ingrepen hebben tot doel de 147 meer comfort mee te geven, zonder concessies te doen aan de stabiliteit. Op korte hobbels en bobbels reageert de 147 nog altijd tamelijk stug, maar dat past een Alfa Romeo. Langere oneffenheden in het wegdek neemt de Alfa gecontroleerd en met gratie.
De MultiJet-motor weet te imponeren in de Alfa. Het is een van de sterkste dieselmotoren in z'n segment. Het maximale koppel van 305 Nm komt al vrij bij 2.000 tpm en het duurt even voor het weer ineen zakt. Het aggregaat geeft de 147 een kwikzilverig karakter, want het is altijd bij de les. Je hebt vrijwel onmiddellijk kracht voorhanden als je dat wenst, het duurt maar kort eer de motor reageert. De kleinere JTD's hebben niet alleen minder kracht, hun trekkracht is piekeriger; het koppel-feest is sneller afgelopen.

Gordijnairbags
Elke nieuwe 147 verlaat de fabriek in Napels met gordijnairbags, die ook de achterpassagiers bescherming bieden in geval van calamiteiten. ABS – in combinatie met elektronische remkrachtverderdeling - maakt ook deel uit van de veiligheidsuitrusting van iedere 147. Alfa's versie van ESP, Vehicle Dynamic Control (VDC) en Anti Slip Regulation (ASR) zijn standaard op de duurdere uitvoeringen en optioneel op de lager gepositioneerde versies. Alfa biedt de keuze uit drie trims: Impression, Progression en Destinctive. De Nederlandse importeur geeft nog geen prijzen vrij voor de nieuwe 147, die in januari ten tonele verschijnt, en wacht de uitkomst van de politieke discussie rond de vrijstelling van BPM van bepaalde accessoires af. Eind november hoopt de importeur wel prijzen te kunnen noemen. Wij gokken inmiddels op een vanafprijs van een kleine twintig mille voor de 1.6 en een bedrag dat tegen de dertigduizend euro aanschurkt voor de 1.9 JTD 16V.