Porsche Boxster (2007)
Echte roadster
Aanvankelijk moest de Boxster het stellen met slechts 204 pk. Onlangs werden de vermogens voor de derde keer opgekrikt, naar 245 en 295 pk. Qua concept is de Boxster een echte roadster, dankzij de lage bouw en gewicht, plus achterwielaandrijving.
De auto oogt in alle opzichten lichtvoetig. Sinds de tweede facelift heeft de Boxster vrijwel hetzelfde dashboard als de duurdere Porsches en dat resulteert in een erg hoogwaardige atmosfeer aan boord. Dissonant is het namaak-aluminium waarmee de spaken van het stuurwiel zijn bekleed.
Niets dan lof voor de stoelen: laag, diep en heel erg hard, maar wat ons betreft hoort dit zo in een Porsche. Net zoals in een Porsche het contactslot links van de stuurkolom hoort te zitten.
Snoeihard
En dat je daarmee een geweldige brom doet ontwaken, zal niemand verbazen. De motor klinkt fantastisch en de roffel voel je in je buik. Er is wat merkwaardigs aan de hand met het geluid van de Boxster. Want bij 100 km/h is hij luidruchtiger dan bij 120 km/h, zo vertelt de geluidsmeter ons.
Alles is hard en zwaar aan de bediening van de Porsche. Maar tegelijkertijd ook heel trefzeker. De koppeling grijpt plotseling aan; het is even wennen, maar als je hem eenmaal kent, levert het een erg precieze bediening op. Ook de respons op het gaspedaal is alert, en voor wie dat allemaal nog te soft is, heeft ons exemplaar
nog een overtreffende trap, verborgen achter een 'sport'-knop op de middenconsole.
De respons op het gaspedaal wordt nog sneller, de toerenbegrenzer wordt minder streng en de elektronica van de motor wordt feller. Het stabiliteitsprogramma trekt zich meer naar de achtergrond en wie een fabrieks-sportuitlaat heeft, zal ook aan het geluid merken dat hij aan de 'sport'-knop heeft gezeten. Maar het duidelijkst merk je het aan de afstelling van het onderstel, dat zo hard wordt dat dit eigenlijk alleen voor het circuit geschikt is. De knop die dit alles mogelijk maakt, is overigens niet standaard, maar maakt deel uit van het Sport Chrono-pakket, waar ook de stopwatch op het dashboard toe behoort.
De Porsche is trouwens niet alleen snel als het op rijden aankomt. Ook het openen
en sluiten van de kap gaat rap. De Porsche heeft daar 13 seconden voor nodig.
Gevoelig
Een Porsche, ook de lichtst gemotoriseerde, is een auto die eisen stelt aan zijn berijder. Zeker wanneer je op nat rijdt, kan de Boxster ronduit tricky uit de hoek komen. Bij stevig sturen moet je een heel gevoelige rechtervoet hebben, in combinatie met een goed samenspel met de handen, anders zouden voor- en achterkant van de Boxster wel eens van plaats kunnen wisselen voor je er zelf erg in hebt. Maar zelfs met gewoon ingeschakelde systemen is de Boxster allesbehalve fool proof.
Wij reden weliswaar met de lichtst gemotoriseerde Boxster, maar aan de testauto is voor bijna 24 mille vertimmerd. Daar koop je een Mini Cabrio voor! En wat krijg je daar allemaal voor? 19-inch Carrera S-velgen, het (zeer aanbevelenswaardige)
Sport Chrono-pakket, sportstoelen, stoelverwarming en het uitgebreide PCM navigatie- en hifisysteem. Maar laten we vooral de in de carrosseriekleur uitgevoerde gordels niet vergeten. Of die reclameuitingen in de hoofdsteunen (Porsche noemt dat wapens).
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Boxster |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 62.580 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.687 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 273 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.329 mm / 1.801 mm / 1.292 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 1.305 kg |
Laadvermogen | 315 kg |
Banden voor | 205/55ZR17Prijzen |
Banden achter | 235/50ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 258 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,8 s / 5,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,1 s / 9,0 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 222 g/km |