Mercedes-Benz 320 E (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320 E |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
1e Verslag
- 167.000 km
Sinds september 2009 ben ik in het bezit van een Mercedes 320-E aut-5, (W124) van 1993. De auto kwam in de plaats van een Citroen XM Break turbo-D-12 aut. uit 1997 en een Mercedes S-Klasse W126 uit 1982.
De reden van deze wisseling van auto's is er een van persoonlijke en economische aard. De XM is gewoon verkocht en de S-Klasse is ingeruild voor de 320-E, bij dezelfde leverancier als waar de "S" vandaan kwam.
Ik heb beide Benzen gekocht bij Edward Sloof, of te wel; MB-Klassiekers in Montfoort. Op dit adres tref je over het algemeen auto's aan van de betere klasse en veelal met een traceerbare historie. De prijzen zijn gezien de geboden kwaliteit alleszins redelijk. De service is goed en Edward is hulpbereid en klantvriendelijk. Je krijgt weliswaar geen schriftelijke garantie, maar je wordt niet in de kou gezet als er iets voorvalt wat niet zou mogen gebeuren, binnen een redelijke termijn na de aflevering. Verwacht geen super afgeleverde auto als het gaat om afleverings/servicebeurten volgens het 'boekje' of zo. Doe dat liever zelf, of laat dat door een specialist of dealer doen. Dan heb je een perfecte auto!
Dat geldt ook voor mijn 320. Hij komt van origine uit CH en is van 1e eigenaar (Edward Sloof niet meegerekend). Het voordeel van een Zwitserse auto is, dat deze veelal bijzonder goed onderhouden is (boekjes netjes ingevuld) en in een veel betere staat als auto's uit bijv. Duitsland. Op een of andere manier hebben Duitse auto's meer last van roestproblemen. Heeft volgens insiders te maken met een ander, agressiever strooizout wat de Duitsers gedurende de winter gebruiken, t.o.v. de Zwitsers.
Bovendien zijn Zwitserse auto's vaak rijkelijk voorzien van opties, die het leven aan boord van deze auto's net even aangenamer maken. Zo ook mijn auto, die welliefst voorzien is van 23 fabrieksopties, wat veel lijkt, maar niets bijzonders is.
Enkele "highlights" van mijn 320: Elektr. verstelbaar lederen meubilair, natuurlijk ook verwarmd, tempomat, airco, elektr.schuif/kanteldak, hoofdsteunen achter en zonnerollo, instapverlichting, elektr. ramen, spiegel en cv, sportline fahrwerk, lichtmetalen velgen, etc. etc.
Laat je overigens nooit wijs maken dat een aangeboden Mercedes, in dit geval een W124, "full-options" is, want dat komt gewoon niet, of bijna nooit voor.
De keuze voor het specifieke model W124 is weloverwogen gemaakt. Kleiner als de S-Klasse W126 (dus handzamer) maar kwalitatief even 'bullit-proof'. Wat betreft rij-eigenschappen is een W124 echter veel verfijnder en dynamischer. Voor het gebruik van alledag toch niet onbelangrijk.
Wat betreft de motorisering twijfelde ik tussen de 420-V8 of deze 320 6 in lijn 24 klepper. Voordelen van de V8: Zijn souplesse en koppel. Nadeel: 4 bak automaat en schandalig hoog verbruik.
De 320 is met zijn 220 pk en 330Nm koppel zeker niet onderbemeten t.o.v. de 420. Ergo, tot snelheden ver boven de 100km-uur zijn ze nagenoeg even snel en dat kleine verschil in topsnelheid is totaal irrelevant. De fijnere 5-bak automaat zorgt gewoon, samen met de heerlijk klinkende 6 pitter voor veel comfort en trekkracht onder alle omstandigheden en reduceert bovendien het verbruik en de geluidsproductie enigszins. Een perfecte combinatie dus.
En zo'n auto had Edward Sloof toevallig net te koop. In de kleur 'Nautic-Blau' (toepasselijke kleur voor mijn beroep > jachtmakelaar!)en een 'Alpaca-Grau' lederen interieur, vanzelf met wortelnotenhout.
De kilometerstand was bij aankoop ruim 158.000. Niet weinig, maar ja, voor een Benz uit de 124 serie ook niet veel.
Na aanschaf heb ik de auto laten voorzien van een Prins LPG installatie (G2 VSI)en ik moet zeggen dat de auto er fantastisch op loopt. Er is nauwelijks verschil te merken met benzine. Het verbruik is redelijk constant 1:7, waarbij het weinig uit maakt wat je rijstijl is. Ja, dat is niet echt zuinig, maar dat was bekend. Ook de houderschapsbelasting is met ruim Euro 1550 per jaar niet gering, maar ook dat kun je van te voren inschatten.
De Eerste Ervaringen (ruim 8000km):
We begonnen met een valse start! Bij de LPG inbouwer bleek dat de motorkabelboom van mijn auto totaal vergaan was en absoluut en direct vervangen diende te worden, om gevolgschade (stuurapparaat) en brand (kortsluiting) te voorkomen. Dit bleek ooit een onderdeel te zijn van een terugroepactie/coulance regeling, die ondanks een 'waterdicht' bijgehouden onderhoudsboekje, nooit is uitgevoerd. Waarschijnlijk vond de dealer het destijds niet nodig, omdat er bij dit soort reparaties veelal een eigen bijdrage van de leverende dealer werd gevraagd door de fabrikant/importeur. Maar, dat kostte mij nu wel bijna Euro 1000,- incl. arbeidsloon. Gelukkig zijn zelfs dit soort onderdelen nog gewoon en zeer snel te leveren door de MB organisatie. Hulde! Dat zie je maar zelden, dat een fabrikant, in dit geval Daimer-Benz, de onderdelenvoorziening van haar klassiekers en auto's die al even uit productie zijn maar nog niet de status van klassieker hebben, nog zo perfect en betaalbaar verzorgen en in stand houden.
Kabelboom vervangen en toen bleek de motor op LPG niet mooi 'rond' te draaien. Oorzaak: Een van de drie bobines en alle drie de bougiekabels waren te slecht voor gebruik op LPG.
Voor gebruik op LPG dient de ontstekingsinstallatie van een auto 100% te zijn.
Ook vervangen en weer Euro 280,- achteruit! Gelukkig is MB-Klassiekers mij in deze kosten enigzins tegemoet gekomen.
Bij de LPG inbouwer werden vervolgens de twee flexibele leidingen van de automaat-oliekoeler om zeep geholpen door hier veel te strak een waterslang voor de verdamper aan te bevestigen.
Gevolg: Olielekkage. Snel verholpen door 2 nieuwe leidingen te plaatsen en dit keer (zelf) goed de waterslang bevestigen!
Verder bleek dat MB-Klassiekers de automaat had laten verversen, maar.....met de verkeerde olie. Deze automaat verlangd speciale olie en niet de gewone rode ATF. Dus automatenolie+filter weer vervangen. Kosten: Euro 178,-
Verder heb ik zelf nog regulier onderhoud uitgevoerd, met nieuwe remblokken en schijven voor en achter. Kosten plus minus Euro 300,-. Vanwege de zware LPG tank, de optionele 90 liter benzine tank en zware afneembare trekhaak i.c.m. het Sport-Line onderstel heb ik de auto voorzien van hulpveren-achter van Carsupport en zwaardere gasgevulde schokdempers van Monroe.
Kosten samen: Ongeveer Euro 220,-.
Aan deze onderdeel prijzen kun je afleiden, dat een W124 rijden beslist niet duur hoeft te zijn. Je moet alleen soms de weg even vinden en hier en daar natuurlijk wat korting gegund krijgen.
Al met al best veel geld uitgegeven aan deze auto, maar hij is nu wel helemaal nieuw! En zo rijdt hij ook. Ik heb de afgelopen 20 jaar beroepsmatig alleen maar (dure) nieuwe auto's gereden, dus ik weet waar ik over praat, maar deze Benz is gewoon vreselijk goed. Geen rammeltje, geen kraakje, helemaal niets. En een comfort wat zijn gelijke niet kent. Ook vanwege de heerlijke motor en zalige opties natuurlijk. Vergis je niet, deze auto kostte destijds evenveel als een modale woning!
Ruim 8000 kilometers zijn er ondertussen afgelegd, waarvan al een verre buitenlandse wintersportreis. Natuurlijk zonder problemen. Dat zou mooi zijn! De auto heeft nog geen druppel olie verbruikt en zowel blok als bak blijven kurkdroog. Dermate droog zelfs, dat het aluminium behandeld dient te worden om niet lelijk uit te slaan en te corroderen. Ja het oog wil ook wat. Bij mij kun je van onder de motorkap eten! Dat vind ik niet alleen mooi, maar het ziet er gewoon verzorgd uit.
Tot nu toe vind ik dit de meest perfecte auto, die ik ooit bezeten/gereden heb. Hij past me als een aangemeten maatpak en geeft me elke kilometer echt rijplezier en dat typische Mercedes-geborgen gevoel van veiligheid en kwaliteit bovendien. En je moet bij mij best van goede huize komen, wil je deze gevoelens als auto bij mij losmaken.
Mijn 320-E zal veel kilometers bij me gaan maken, vanwege mijn beroep. Dat moet ook, want hij heeft genoeg gekost. Ik zie de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.
Wordt vervolgd.
Probleempje LPG installatie
- 168.500 km
Vanaf de aanschaf tot nu, bijna 10.000km verder. In 3 maanden tijd eigenlijk, want ik heb een maand zelf niet kunnen rijden vanwege een gebroken enkel. (ja ja, ik ben op wintersport geweest en niet eens geskied! Kwam ik niet aan toe.)
Zoals verwacht zijn deze 10.000km probleemloos en super comfortabel verlopen. Wat een rijplezier kun je toch met een auto hebben! Tijdens de wintersportvakantie naar Tsjechie erg slecht weer gehad en tijdens de terugweg alleen maar zware sneeuwstormen. De Benz gaf echter geen krimp en gaf steeds een vetrouwd gevoel van veiligheid en geborgenheid. Heerlijke kachel, verwarmde stoelen, hmmm. Ik heb nog nooit zo vaak ABS en ASR lampjes zien oplichten onder het rijden, en het speciale sneeuwkettingprogramma (voor de automaat) werkt ook perfect!
Het enige minpunt wat zich voordoet is de LPG installatie. Sinds kort doet zich bij elke beweging die de koets maakt een "kloenk" geluid voor, wat uit de kofferbak scheen te komen. Nader onderzoek toonde aan, dat het uit de LPG tank komt. Omdat het geluid op den duur irritant wordt, vooral omdat de auto zelf zo perfect stil is, de LPG inbouwer maar weer opgezocht. Ook is drie keer tijdens vol acceleren de LPG installatie van LPG op benzine overgesprongen omdat hij (onterecht) "lege tank" aangaf(??!!)
Conclusie: De 80% vulbegrenzer ligt waarschijnlijk in stukken onder in de tank te bengelen en richt daar de nodige schade aan aan de tankvlotter. Gewoon weer een keer terugkomen. Met een lege LPG tank graag! Jammer, doet een beetje afbreuk aan de zorgeloosheid die deze auto van zich zelf biedt. En de auto zelf kan er niet eens wat aan doen. Dit is de derde keer dat ik sinds de inbouw in oktober 2009 naar de LPG inbouwer terug moet. De eerste keer voor de lekke automaatleidingen als gevolg van onzorgvuldige montage van een waterslang door de inbouwer, de tweede keer vanwege 3 onhandig geplaatste LPG injectoren waardoor vervangen van het oliefilter onmogelijk was, en nu dit weer.
Zoals gezegd, de auto zelf doet het verder super. Binnenkort een kleine beurt en 6 nieuwe bougies. Vindt-ie lekker!
Ik rijd nog een poosje door op de winterbanden. Ze schieten mooi op en ik wil volgende winter graag nieuwe. Deze Uniroyals maken wel erg veel lawaai. De auto heeft de afgelopen 10.000km nog steeds geen druppel olie, koelvloeistof of wat dan ook verbruikt. LPG des te meer, maar nog steeds ruim 1:7.
Conclusie tot nog toe: In één woord: Geweldig!
Wordt vervolgt.
Tussen rapport
- 172.000 km
172.000km, dus was het 2.000km geleden al tijd voor een kleine beurt. Gaat hard de laatste tijd, en de komende tijd zal dat nog erger worden. Wat mijn werk betreft, begint het seizoen nu onderhand, dus de Benz kan aan de bak. Niet dat-ie dat erg vindt. Behoudens 7.5 liter verse olie, een nieuw filter (doe ik ook elke 10.000km) en 6 broodnodige nieuwe bougies, geen enkele bijzonderheid te melden. Behalve dat ik steeds meer verknocht en verslingerd raak aan deze auto. Gewoon een heerlijke auto, waar je af en toe ook nog eens veel lol mee kunt hebben. Dat laatste vanwege zijn wolf in schaapskleren karakter. Deze auto is qua uiterlijk niet te onderscheiden van bijvoorbeeld zijn tammere, 75 PK 200D zusje (of broertje?). Dat levert bij stoplichten of op de snelweg nog wel eens komische situaties en vooral veel verbaasde blikken op. Oei, da's wel een hele snelle taxi! Kenners zien natuurlijk aan het dubbele uitlaatpijpje dat een uitdaging wel eens tricky kan zijn. En terecht. Maar goed, afgezien van de LPG installatie perikelen en de manco's direct na de aankoop, die we maar boeken op het conto van achterstallig onderhoud, kan ik tot zover alleen maar constateren dat de auto zijn reputatie meer dan waar maakt. Vanaf aanschaf tot nu, ruim 14.000km, geen druppel olie en/of koelvloeistof verbruikt en geen slag verkeerd geslagen. Op zich niets bijzonders natuurlijk, maar hij heeft wel 172.000km achter zijn kiezen. Ook nog niet zo bijzonder. Dat redden wel veel meer auto's tegenwoordig. Maar niet zo onverstoorbaar, onmerkbaar (kan de goede woorden even niet vinden) als bij deze W124. Hij rijdt nog het zelfde als op de dag van zijn 1e aflevering. Geen rammeltje, kraakje of sporen van gebruik in het interieur of uiterlijk, enz. En dát is de kwaliteit die je, zeker tegenwoordig, nergens (meer) ziet. Ik ben blij dat ik enkele maanden geleden niet gezwicht ben voor de aankoop (en verleiding) van een nieuwe auto. Ten eerste, dan was ik nu al ruim Euro 5.000 aan afschrijving kwijt, ten tweede ik zou geen enkele "band" met zo'n auto krijgen of hebben en ten derde, nooit zoveel (zorgeloos) plezier! Dat het voor veel mensen maar 'een oude Mercedes' is, doet daar voor mij in ieder geval niets aan af.
Ik weet wel beter. Op naar de 185.000! Dat duur niet lang.
Dan krijgt-ie een grote beurt. Kan nog net voor de juni vakantie, als-ie me naar Kroatie mag brengen om te gaan zeilen.
Wordt vervolgd.
Tussen rapport
- 178.000 km
Ruim 6.000km in net twee maanden. Maar, ai!! Hij gaat net de grote beurt van 185000 niet halen zonder dat er iets aan gebeuren moet. Bobine nummer 2 heeft het begeven (nr.1 is bij de aanschaf al vervangen) en het controlelampje van de remblokken begint te branden. Dat betekend in dit geval dat de voorste remblokken er aan zijn en dat na pas 22.000km! Is waarschijnlijk het gevolg van de peperdure remschijven die MB-Klassiekers voor de aflevering nog gemonteerd heeft. Dat zijn van die schijven met van die sleuven erin. Remt als een blok, maar vreet kennelijk ook blokken.
Maar ja, wat kost een setje remblokken nou. Een paar tientjes, dus..... Die bobines hebben kennelijk de zelfde eigenschap als gloeilampen. Ze gaan even lang mee, of anders gezegd, na elkaar kapot. Knap hoor, hoe ze dat fabricagetechnisch voor elkaar krijgen. Bobine vervangen (zelf gedaan)> half uurtje en Euro 100,- verder. Remblokken ook zelf vervangen, 3 kwartier en een paar tientjes verder. Voor de rest nog steeds super tevreden en blij met dit kanon. Bobine is jammer en pech, remblokken is gewoon slijtage. Deze auto is nog steeds super betrouwbaar en geeft geen krimp. Olieverbruik nog steeds 0. Rammeltjes o.i.d? ook geen!
Ga hem maar eens verwennen met een "na de winter" poetsbeurt, want die kan-ie wel gebruiken. Ziet-ie er weer uit als nieuw. Grappig.....zo rijdt-ie ook nog steeds.
- 191.000 km
Vanaf het vorige tussen rapport (mei 2010) tot en met nu ruim 13.000 km gereden. In drie maanden tijd dus. Daar zat een (vakantie) rit naar Istrie bij, die met 3.000km heen en terug natuurlijk ook lekker aantelt. Tijdens deze rit heeft deze auto zijn kwaliteiten weer eens bewezen. Aangezien wij 's nachts reden kon er bij onze oosterburen hier en daar even flink 'gegast' worden en hebben we kunnen constateren dat 240 km/uur (op LPG) geen enkel probleem was en de koek ook nog niet op! Het is overigens een algemeen bekend feit dat dit type Mercedes bij snelheden van boven de 160km/uur pas echt lekker gaat rijden en steeds meer aan het asfalt gaat kleven. Heeft te maken met de aerodynamica, heb ik gelezen. En, het is zo. "wie am Schnur gezogen" zeggen ze in Duitsland. Op de eindbestemming in Istrie aangekomen zijn we in een noodweer terecht gekomen, welke zijn weerga niet kende. Een staart van de stormen in Zuid-Frankrijk. Regen, hagel, onweer, rond om ons heen vallende bomen, bliksem die om ons heen insloeg en even later reden we tot aan de onderzijde van de portieren door het water en de modder. Bijna een boeggolf producerend, zijn we voorzichtig doorgereden tot aan onze eindbestemming, waar het veiliger was. In tegenstelling tot veel andere auto's die vanwege het vele water het loodje legden, ging onze Benz onverstoorbaar door, net als laatste winter,toen wij tijdens de terugreis van de wintersport, door sneeuwstormen overvallen werden. Werkelijk, op zulke momenten ga je zo'n auto echt waarderen.
Voor de vakantietrip wel nog even preventief de derde bobine vervangen. Nu zijn ze tenminste alle 3 nieuw en heb ik er één als reserve liggen, voor als er over 2 ton kilometers weer eentje stuk gaat. Na het vervangen van de remblokken voor, (zie vorige verslag) zijn de voorremmen hardnekkig blijven trillen. Nieuwe schijven boden geen uitkomst. Na een week weer trillen. Wederom nieuwe schijven, maar in dit geval originele laten monteren, i.p.v. universele van de automaterialen shop (Brezan). Conclusie: einde parkinson tijdens afremmen. Meerprijs origineel t.o.v. universeel: Euro 0,= Behalve dat ik beter gelijk originele had kunnen monteren. De originele heb ik overigens laten monteren.
Verder valt er gewoon niets meer te melden. Vanaf het laatste verslag tot aan nu dus 13.000 km en alleen maar genieten. Olieverbruik: nog steeds niets! Idem koelvloeistof of wat dan ook. LPG verbuik blijft ook mooi constant, behalve dat duidelijk is geworden hoeveel brandstof optrekken en stads/file verkeer kost. Hier, tijdens mijn werkverkeer enz. is het verbruik een constante 1:7, zo'n 520 km uit een tank LPG. E.e.a. afhankelijk van gebruik van de airco, want die neemt aardig wat extra brandstof. Toch snel zo'n 20km op en tank minder. Tijdens de trip naar Kroatie, waarbij de km. teller continue boven de 160 km stond (behalve waar dat niet mocht natuurlijk) haalden we ruim 540-560 km uit een tank. Kun je zien, dat lange afstanden rijden gunstig zijn voor wat betreft het brandstofverbuik. Maar, ongetwijfeld zal dit bij elke auto weer anders zijn.
Sinds kort is de auto in onderhoud bij een specialist, t.w. autobedrijf André Boer in Wezep. Hier is mijn Benz in goede handen, betaal je zeer schappelijke prijzen en heeft men echt verstand (en liefde) van deze auto's (ook voor Chevrolet Corvettes!) Het oplossen van het trillen van de voorremmen was daar een mooi voorbeeld van. Ik heb zelf geen tijd, zin en gelegenheid meer het onderhoud zelf te doen en ben zeer blij een goed adres gevonden te hebben. Dit vakmanschap betaald zich zelf terug, daar ben ik van overtuigd. Als ik ter afsluiting van dit verslag nog iets positiefs mag noemen over deze auto, dan is dat ook de verbazend goede kwaliteit van de lak (mits goed onderhouden natuurlijk) De auto gaat nu aardig richting de 200.000km, maar echt, dit is hem niet aan te zien. Ook het interieur geeft geen krimp en ziet er nog net zo uit als toen de auto van de lopende band kwam. In Duitsland noemen ze deze auto ook wel "der Unkaputtbare", maar het is verdorie ook nog zo! Ik heb best regelmatig te maken met vooroordelen en cliche uitroepen van "hey, taxi" enz.,je kent ze wel, maar als in die dagen meer dan 60% van alle taxi ondernemingen voor deze auto kozen, had dat beslist een (goede) reden! Ik heb gezegd, op naar de 200.000km.
Mijlpaal!
- 200.000 km
Vandaag, 23-10-2010 de 200.000 km mijlpaal bereikt!Toch altijd een leuk moment, wat je even op de foto vastlegd.
Als je er één 0 van af zou halen, zou je het ook geloven. Onverstoorbaar legt de auto elke week zo'n 1200 km af. Er is alleen iets vreemds aan de hand. Sinds de laatste (kleine) beurt is het brandstofverbuik gedaald naar zo'n 1: 7,5. Terwijl er aan de motor niets is gebeurd, behalve olie ververst. Wel olie van een ander merk als voorheen. Zou dat.....? Nee, geloof ik niet. Er liep wel een remklauw iets aan, maar dan zou dat vanaf het begin zo geweest moeten zijn, wat onwaarschijnlijk is. What-ever, ik rij nu met gemak ruim 550 km op een tank LPG i.p.v. 510-520 km.
Straks gaan de winterbanden er weer onder. jammer, die "jankers" bederven het geluidscomfort aanzienlijk. Maar ja, de veiligheid is er weer mee gediend. Nog 9.000 km tot de volgende (grote) beurt.
Ik verwacht geen bijzonderheden, alhoewel ik de fusékogels verdenk van beginnende speling. Mag na 2 ton kilometers.
Nog steeds geen olie en/of koelvloeistof gebruik. Geen drup!
Tussen rapport, grote beurt.
- 210.000 km
Vandaag is mijn 320-E weg geweest voor een grote beurt. De vorige (kleine) beurt was in september vorig jaar. Dus, in ruim 4 maanden 16.000 km afgelegd. Hoe zijn ze verlopen, dit keer. Goed en nagenoeg probleemloos. Nu moet ik toegeven dat dit de eerste grote beurt is, sinds de aanschaf bij 158.000km. Tussentijds is er wel onderhoud gepleegd, in den beginnen door mij zelf en sinds een jaar door een Mercedes-specialist. Maar echt een grote beurt heeft de auto bij mij nog niet gehad. Dat betekend automatisch, dat je afwijkt van het reguliere onderhoudsschema en dat heeft vaak consequenties. Niet van beurt naar beurt kunnen rijden zonder bezoek aan de werkplaats is zo'n consequentie. Deze keer gooide een bougie wat dat betreft roet in het eten. Na ruim 38.000 km. bougie te zijn geweest vond een van de bougies het welletjes en gaf de geest. Zo ook een van de nieuwe bobines, die er direct bovenop zit en kennelijk zijn spanning niet meer kwijt kon en dus prompt ook doorsloeg. Omdat de auto nog niet zo ver van zijn grote beurt af was, maar alvast 6 nieuwe laten monteren. Plus weer een nieuwe bobine vanzelf. Da's wel jammer, maar je doet er niets aan. Zo'n bougie die finaal doorslaat is gewoon pech. De auto kan er niets aan doen in ieder geval. Ook zijn er een aantal lampjes gesneuveld, maar ook dat is iets wat nu eenmaal af en toe gebeurd. Zij het, dat ze bij mij altijd allemaal direct achter elkaar stuk gaan. Kun je er daarna weer even tegen, dat is dan het voordeel.
Verder 4 nieuwe winterbanden aangeschaft. Good-year Ultragrip 7+. De oude Uniroyals hebben 60.000 km (op 2 auto's) meegedraaid en hadden nog 3.5mm profiel. Da's te weinig. Wat een verbetering zeg, die Good-years! Het waren overigens ook de laatste die nog op voorraad waren. En we hebben ze ook nodig gehad. Tijdens onze jaarlijkse wintervakantie in Tsjechie zijn we dit jaar verrast met een sneeuwpak van tot 1.70m. Onderweg veel sneeuw, ijzel en ander ongerief, maar....perfect. Overal ploegde de Benz doorheen met het grootste gemak. Toch wel prettig hoor, zo'n achterwiel aandrijver met een beetje druk op de achterwielen.
Verder heeft de auto dus zonder problemen of op en aanmerkingen in een zeer korte tijd weer zeer veel super comfortabele kilometers afgelegd. In deze 16.000km is er een half litertje olie bijgevuld en that's it! Welnu, de auto heeft vandaag dus een standaard grote beurt gehad. Olie, filters, remmen schoonmaken,enz. Wel zijn er een paar aanvullende zaken aan het licht gekomen en direct verholpen. De remolie was volgens de garage net cola en moest dringend ververst worden. Zo ook de olie en het filter in de stuurbekrachtiging. Omdat de auto stationair ietwat een ratelend geluid begon te maken en in koude toestand wat "grommerig" was, is hier ook naar gekeken. Conclusie: een iene miene klein spanningsdempertje, ik geloof van de multisnaar, was defect en een luchtpomp welke in koude toestand de luchttoevoer naar de motor en katalysator regelt was kaduuk en lag er zelfs een slang compleet af! Was allemaal op voorraad en is netjes verholpen. Ook is de vrije slag in het stuurhuis een weinig opgesteld. Resultaat: de auto loopt werkelijk als een naaimachien. Super stil en trillingsvrij. Bovendien stuurt hij weer messcherp. Ik weet nog niet wat de kosten van deze beurt zullen zijn, maar het is elke cent waard. Ook lof weer voor de garage (Andre Boer in Wezep). Netjes bellen over de bijzonderheden, als de auto klaar is en alle oude, vervangen onderdelen klaar hebben liggen als je de auto ophaalt, om uitleg te geven van hoe, wat en waarom. Zo hoort het! Als (gratis) leenauto een Daewoo Nubira meegekregen!! Dan weet je, met alle respect voor deze auto, gelijk weer waarom je een Benz rijdt, als is die al 18 jaar oud.
Bij 225.000 km weer een kleine beurt en 2 nieuwe zomerbanden. Dat weet ik nu al. Kan ik vast gaan sparen. Kijken of we deze afstand weer net zo zorgeloos en comfortabel gaan afleggen. Ik heb er het volste vertrouwen in. Ik heb nog steeds geen enkele spijt van de aanschaf van deze auto. Integendeel. Soms vragen mijn klanten wel eens naar de reden waarom ik juist deze auto rij. Als ik daar dan op antwoord dat ik geen 13 in een dozijn auto wil rijden, maar graag wel degelijk, veilig en vooral betrouwbaar, wordt mijn keuze nogal eens bevestigd als ik dan alle ellende aanhoor die zij met hun moderne, vol met electronica zittende, auto hebben moeten doorstaan. Ook de "premium-merken" met alle respect. Ook jongere Mercedessen, met nog meer respect!
Tussenverslag
- 225.000 km
Afspraak gemaakt voor een kleine beurt. Mijn garagehouder vroeg of ik het wel goed had, want hij heeft pas net een grote beurt gehad! Ja, klopt. Dat was inderdaad 'pas net geleden', maar er zitten nu eenmaal wel weer 15.000 km op. In ieder geval begint het houden aan het onderhoud schema van Mercedes zijn vruchten af te werpen. Van beurt naar beurt zonder problemen of extra werkplaatsbezoek, behoudens de winterbanden/zomerbandenwissel. Hierbij moet ik aantekenen dat de zomerbanden ook vernieuwd zijn, vanwege gecupte Bridgestones met de nodige hoogteslag bovendien. Nu ook Good-Year zomerbanden, naast de winterbanden van het zelfde merk, die uitstekend zijn bevallen. De zomerbanden overigens ook. De auto is tevens "vierkant" uitgelijnd en dat moet voorkomen dat de banden weer gaan cuppen en/of scheef afslijten. Hij stuurt in ieder geval superstrak. Zoals gezegd, van beurt naar beurt nu, zonder enig mankement of wanklank. Nog niet een drupje motorolie, koelvloeistof of wat dan ook hoefde er bijgevuld te worden! Ik vind het fantastisch, want hoe je het wendt of keert, hij is wel 18 jaar en heeft een respectabele 225.000km achter zijn kiezen.
Nog steeds zie en voel je het er niet aan af. Integendeel zelfs. Ondertussen heb ik nu zelf zo'n 70.000 km met deze auto afgelegd en het verveelt nog voor geen meter. Ergo, hij bevalt steeds beter. Als je zoveel rijd als ik, dan wordt zo'n fijne, comfortabele en vooral betrouwbare auto gewoon een maatje van je. Overal waar ik ben, is hij er ook! Ik hoop dat hij het nog lang volhoudt. De automaat zal een keer de geest geven volgens de garage, want die hebben niet het eeuwige leven en ik ben volgens hem al 'over het gemiddelde'heen qua kilometers. Nou, lekker belangrijk, hij schakelt nog prima, en krijgt volgens het boekje onderhoud (lees schone olie en filter) en er hangt bijna nooit iets achter, dus.... De motor loopt nog als nieuw en verbruikt zoals genoemd nog steeds geen spat olie en koelvloeistof, dus ook hier nog niets verontrustends. Maar ja, het kan (en mag) een keer gebeuren. Aan de andere kant zijn de gebruiksomstandigheden haast ideaal. Na een koude start per dag, rijdt de auto alleen lange afstand snelweg kilometers. Idealer kan het eigenlijk niet.
Na de kleine beurt wordt de auto door de dealer gepolijst (krasjes weg) en wordt er een klein restyle deukje uitgehaald, die op een parkeerterrein is opgelopen. Is-ie weer lekker strak en staat hij er weer netjes bij. De lederen bekleding begon in de wangen van de rugleuning slijtageplekken te vertonen. Deze heb ik zelf zeer netjes, eigenlijk onzichtbaar, gerepareerd met een reparatiekitje van Colour Lock. Geweldig spul en super attente leverancier in Dronten! Mijn meubilair is echt weer nieuw, geen gebruikspoortje meer te zien. Ik kreeg als extraatje nog zwarte verf mee om het lederen stuurwiel op te frissen. Perfect, zulke service! Ik had gevraagd om de airco te controleren i.v.m. de komende zomer en de automaat te verversen tijdens deze kleine beurt, want de olie zat er nu al weer 60.000km in en moest volgens het onderhoudsschema ververst worden. Bleek niet nodig! Airco werkt zeer goed, dus....afblijven en de automaat kan gezien de gunstige gebruiksomstandigheden makkelijk een beurtje extra mee! Kijk, da's nog eens een garage die meedenkt en niet klakkeloos alles maar vervangd. Ik hoop dat de volgende etappe, naar de 240.000 weer net zo probleem en zorgeloos verloopt. Dan weer een grote beurt, met ik vermoed een kleine revisie van de voortrein (onderste draagarmen) Mag dan ook. Wordt vervolgd.
Tussenverslag > Grote beurt
- 245.000 km
Vijfduizend kilometer over tijd! Gebeurd normaal nooit, maar het kon niet anders. Maar, het werd wel tijd en je kon merken dat de auto aan een beurt toe was. De bougies die destijds vóór de vorige grote beurt er al waren ingezet bijvoorbeeld, geven aan dat het tijd is om ze te vervangen. Je gaat allengs wat trekkracht missen. De remmen begonnen weer te "rubbelen" achter en de rechter voorste draagarm waarvan vorig jaar bij de APK al was aangegeven dat hij bij de volgende APK (nu dus) aan vervanging toe zou zijn, begon van zich te laten horen, door af en toe te rammelen, als je je oprit of zo oprijdt. Ook moest de auto APK gekeurd worden. Voor de goede orde; Van beurt naar beurt, dus in dit geval 20.000km, op een wiellager achter na, wat al heeeel lang aan vervanging toe was, heeft de auto probleemloos gefunctioneerd. Olie verbruik over 20.000km: 0,25 liter! Koelvloeistof: Nop! De avond voordat de auto naar de werkplaats moest, moest ik nog een rit van ruim 260 km afleggen Nijkerk > Emmen vv. Bij het uit de garage rijden van de auto viel me een wat rommelend geluid onder de motorkap op. Nou ja, morgen kijken ze er wel naar. Halverwege de rit, op de terugweg is het geluid wel bijzonder nadrukkelijk aanwezig. Ik vraag me zelfs af of ik thuis zal komen van uit Emmen naar Nijkerk!! Aircopomp kaduuk misschien. Spanrol van de multisnaar dan? Maar, die is al eens vervangen. Het blijft gissen en maar hopen dat-ie me toch thuisbrengt. Tuurlijk doet ie dat!! En ook de volgende morgen weer van Nijkerk naar Wezep, naar de garage. Maar veel verder was ik er waarschijnlijk ook niet mee gekomen. De Poelie van de luchtpomp (pompt extra lucht in de katalysator geloof ik) stond onder een hoek van ongeveer 40 graden op het motorblok! Dat had beslist niet lang meer geduurd, of die was....peng, door de radiateur geklets. Pfoeii, gelukkig goed gegaan. Nieuwe pomp? Stinkduur en niet te krijgen. Gelukkig was er nog een gebruikte voorhanden! Dank u, dank u garage Andre Boer! Geldt ook voor een soort recirculatiepomp die op het duoventiel van de gescheiden airco zit, die al jaren stuk is en nu maar eens vervangen moest worden. Ook geruild met een donorauto. Al weet men met gebruikte onderdelen ook wel wat men rekenen moet, het scheelt natuurlijk enorm. Buiten deze zaken om een gewone beurt en zijn de achterschijven weer vervangen omdat ze (weer) krom waren. Toch maar eens aanleren als ik de snelweg bij ons kom afbleren, bij het stoplicht mijn voet niet meer op de rem te houden en de auto in N te zetten. Zal ongetwijfeld schelen, zo is mij verzekerd. Oh ja, indien je het het een keer waagt om eens even boven de 200 km/uur te rijden (wat je oh zo makkelijk en snel doet), dan kun je daarna de automatische antenne afschrijven! Die is dan kromgetrokken door de rijwind en gaat elke keer dat hij vanaf dat moment op of neer gaat zwaarder, om er uiteindelijk mee te kappen. Gelukkig kan alleen de staaf super snel vervangen worden en kost deze zeer weinig. De onderste draagarm moet voor de APK inderdaad vervangen worden. Deze heeft inmiddels millimeters speling (kogel). Omdat het hier een Sportfahrwerk betreft moet hij speciaal besteld worden en kan niet als zogenaamd goedkoper alternatief (tweedelijns onderdelen)besteld worden helaas, wat honderden Euro's goedkoper was geweest! Slik. Dus, al met al wel een dure beurt dit keer, maar ja. Wel bijna 250.000km's en 18 jaar. Deel ik de kosten op de gereden kilometers, inclusief afschrijving etc. dan kan ik nog steeds niet goedkoper rijden, zeker niet gezien het comfort en plezier van deze auto. Nog niet te spreken van de enorme betrouwbaarheid van dit stuk degelijkheid. Onovertroffen gewoon. Nog een staaltje van die bouwkwaliteit. Ik werd er op attent gemaakt dat de middendemper van de auto zijn beste tijd gehad had en binnenkort ook wel vervangen zal moeten worden. Maar....da's nog wel de eerste montage demper werd mij verzekerd en getoond!!! Hoezo, kwaliteit? Achter is schijnbaar en zichtbaar al eens vervangen, maar dit is toch niet te geloven. 18 jaar! Ik ben deze auto nog lang niet zat, integendeel. Hij bevalt met de dag beter. De degelijkheid en stoicijnse betrouwbaarheid scheppen een band, die niet snel verbroken zal worden. Gewoon op naar de 300.000km!
Saai, saai, saai
- 278.000 km
Maar even een tijdje niets op de review geplaatst. Hij is al zoooo lang.
Ongeveer 35.000km zijn er alweer onder de wielen van de 320-E doorgegaan, sinds het vorige verslag. Dat was na een grote beurt.
Welnu, 35.000 km gereden en niets te melden. Vandaag grote beurt gehad weer, en behoudens slijtagedelen zoals remblokken en (weer!) een paar nieuwe achterschijven, niets, niets, niets!! Geen druppel olie bijgevuld in 35.000km, noch koelvloeistof.
Nog steeds zit de originele uitlaat onder de auto (echt waar!!)Die zal het niet lang meer maken, zegt mijn garage, maar dat roepen ze al een jaar. Haha. Datzelfde zeggen ze ook van de automaat en de cilinderkop (vanwege het rijden op LPG). Voorlopig doet alles het nog als de dag dat ie van de lopende band kwam en maak ik me niet zo'n zorgen. En, mocht er iets stuk gaan, dan laat ik het echt repareren, want ik koop voor het geld van de reparatie geen andere, net zo fijne auto! Er is één ergernis en dat zijn de gemonteerde Good-year Optigrip zomerbanden. Perfecte banden in regen etc, maar menneke lief, wat een lawaai maken die banden, en cuppen!!! Ik rijd ze maar gewoon op en helaas lijken ze onverslijtbaar. Na 60.000km nog bijna 40% profiel. Maar, jammer is het wel. Het ongeevenaarde comfort van de auto wordt er door verstoord. Muziek maar wat harder en niet te veel naar luisteren! Volgende banden zijn Michelins. Minder met regen, maar iig stil en comfortabel, zoals dat bij deze auto hoort. We zijn mooi opweg naar de 300.000 km en wat mij betreft komt de 400.000 bij mij er ook op! Wordt vervolgd.
300.000km mijlpaal
- 300.000 km
Ja hoor, het is zo ver! De 300.000 ste kilometer is onder de wielen van de 65-HJJ-2 doorgerold. En even onverstoorbaar als de eerste. Weinig te melden. Vanaf begin 2012 een storing in het ABS/ASR/sper diff. Lampjes blijven branden. Eigen garage kan de storing niet uitlezen, belooft dit keer op keer te doen tijdens de eerst volgende onderhouds beurt, wat vervolgens niet gedaan wordt en uiteindelijk wordt me geadviseerd naar de dealer te gaan!? Nou ja! Ik ben klant bij de specialist omdat de dealer zegt: mijnheer, wij hebben zelfs geen monteurs meer bijna die even oud als uw auto zijn! Dus een storing uit laten lezen en vervolgens terug naar de specialist gaan, gaat me toch te ver. Uiteindelijk bij Sterren Service in Elburg terecht gekomen. Nieuw bedrijf, super ontvangst, super (schoon en net) bedrijf en in staat en bereid om de storing uit te lezen en te repareren. Conclusie: een slecht massacontact van de ABS pomp!!!Pfff, daar gingen mijn visioenen van peperdure reparaties, zoals een andere ABS pomp, stuurapparaat enz. Toch maar weer een dankbaar klopje op de motorkap van mijn trouwe Benz. Verder zijn de laatste kilometers ongemerkt verlopen. Wel heb ik uiteindelijk toch de rumoerige Good Year zomerbanden vervangen voor Michelins. Wat een rust!!! Ik wist niet dat die auto zo stil was, zeg! En, ik heb twee roestplekjes laten weg werken. Niet bijwerken, maar wegwerken! De eerste en hopelijk voorlopig de laatste. Soms voel ik me een verrader, want dan kijk ik stiekem naar een andere Benz. Maar ja! Wat? Een zelfde is er nagenoeg niet, of heeft nog niet de helft van de fijne opties die ik nu heb. Laat staan die fijne motor met spierballen en de 5 bak automaat. En, zoals hij er nu weer bijstaat, strak en stralend en vooral, probleemloos.......ach, kom op. Op naar de 400.000!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.