Zwaardere straf na ernstig verkeersdelict
Hardere aanpak verkeershufters
Het voorstel regelt ook dat de politie meer opsporingsbevoegdheden krijgt als een bestuurder na een ongeval met gewonden of erger is doorgereden. Ook kunnen straks meer dan nu het geval is, situaties worden bestraft waarin roekeloos wordt gereden, heeft Blok donderdag bekendgemaakt.
De nieuwe wetgeving is een reactie op onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar de bestraffing van de verkeersdelicten en de verbeterpunten die deze onderzoekers hebben geconstateerd. Over het algemeen zijn de straffen adequaat, maar bij de verkeersdelicten die Blok zwaarder wil gaan bestraffen, concludeerden de onderzoekers dat de straffen op dit moment geregeld te laag uitpakken.
Bij gevaarlijk rijgedrag (zonder ernstige gevolgen) is de wettelijke maximale straf bijvoorbeeld twee maanden cel. Dat is te laag voor de ernstige zaken waar het soms om gaat. Minister Blok noemt dit in zijn reactie een 'strafgat'. Het onderzoek is gedaan in opdracht van onderzoekscentrum WODC van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Hoe hoog de straffen worden, is nog niet bekend. Dit wordt mede op basis van het onderzoek bekeken.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt de maatregelen toe te juichen. "Liever vandaag dan morgen. Gevangenisstraf of het rijbewijs afnemen schrikt beter af dan boetes, want daar lachen dat soort mensen om", zegt een woordvoerster. VVN zou het liefst zien dat het geld dat wordt binnengehaald door de hardere aanpak, wordt gestoken in gedragscampagnes. Ook pleit de verkeersveiligheidsclub voor "meer blauw op straat" om overtreders te pakken.