Zwaardere straf na ernstig verkeersdelict

Hardere aanpak verkeershufters

Politiemotor
Daders van ernstige verkeersdelicten kunnen in de toekomst zwaarder worden bestraft. Het gaat om rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk, rijden zonder rijbewijs, maar ook gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen. Minister Stef Blok (Veiligheid en Justitie) werkt aan wetgeving die de hardere aanpak mogelijk moet maken.

Het voorstel regelt ook dat de politie meer opsporingsbevoegdheden krijgt als een bestuurder na een ongeval met gewonden of erger is doorgereden. Ook kunnen straks meer dan nu het geval is, situaties worden bestraft waarin roekeloos wordt gereden, heeft Blok donderdag bekendgemaakt.

De nieuwe wetgeving is een reactie op onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar de bestraffing van de verkeersdelicten en de verbeterpunten die deze onderzoekers hebben geconstateerd. Over het algemeen zijn de straffen adequaat, maar bij de verkeersdelicten die Blok zwaarder wil gaan bestraffen, concludeerden de onderzoekers dat de straffen op dit moment geregeld te laag uitpakken.

Bij gevaarlijk rijgedrag (zonder ernstige gevolgen) is de wettelijke maximale straf bijvoorbeeld twee maanden cel. Dat is te laag voor de ernstige zaken waar het soms om gaat. Minister Blok noemt dit in zijn reactie een 'strafgat'. Het onderzoek is gedaan in opdracht van onderzoekscentrum WODC van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Hoe hoog de straffen worden, is nog niet bekend. Dit wordt mede op basis van het onderzoek bekeken.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt de maatregelen toe te juichen. "Liever vandaag dan morgen. Gevangenisstraf of het rijbewijs afnemen schrikt beter af dan boetes, want daar lachen dat soort mensen om", zegt een woordvoerster. VVN zou het liefst zien dat het geld dat wordt binnengehaald door de hardere aanpak, wordt gestoken in gedragscampagnes. Ook pleit de verkeersveiligheidsclub voor "meer blauw op straat" om overtreders te pakken.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.