Zo wordt de nieuwe elektrische Fiat Panda

Weinig Centoventi, maar óók weinig C3

Fiat Panda Patent
Fiat Panda PatentFiat Panda PatentFiat Panda PatentFiat Panda PatentFiat Panda PatentFiat Panda Patent

Fiat trekt dit jaar het doek van een compleet nieuwe Panda. Dat wordt een technisch zustermodel van de nieuwe en relatief goedkope Citroën C3. Net als van die Citroën komt er ook van de nieuwe Panda een volledig elektrische versie. AutoWeek kan je de patentplaten van wat mogelijk de splinternieuwe elektrische Fiat Panda is nu al vanuit alle hoeken laten zijn. Zou hij Fiat Panda-e gaan heten?

Voor het eerst sinds 2011 komt Fiat dit jaar met een tot op het kleinste moertje nieuwe Panda. Die nieuwe Fiat Panda verschilt op heel wat vlakken van de inmiddels dertien jaar oude Panda die je nu in de Fiat-showrooms vindt. Vooropgesteld: de nieuwe Fiat Panda wordt geen directe opvolger van die oude vertrouwde Panda. Althans, niet vanaf zijn marktintroductie. De oude mild-hybride Fiat Panda wordt namelijk nog tot zeker 2026 naast het splinternieuwe model geleverd, op dezelfde wijze als de technisch totaal van elkaar verschillende Fiat 500e en 500 Hybrid naast elkaar worden gevoerd. Fiat presenteert de nieuwe Panda later dit jaar zelf, maar AutoWeek heeft de patentplaten van het nieuwe model al voor je opgevist, al houden we nog een slag om de arm.

De Fiat Centoventi Concept uit 2019.

In 2019 blikte Fiat met de Centoventi Concept al in grote lijnen vooruit op de nieuwe Panda, maar van dat studiemodel blijft maar heel weinig overeind in de nieuwe Panda. Is de nieuwe elektrische Fiat Panda die je op deze platen ziet dan vooral een Citroën ë-C3? Ook niet. Sterker nog, de Panda heeft vooral een eigen koetsje gekregen. Hoewel we in zaken als de portieren en de handgrepen erin overeenkomsten zien met de ë-C3 is verder alles anders, van de motorkap tot de het front en van de derde zijruitjes – die de ë-C3 niet heeft – tot de achterzijde.

De elektrische Fiat Panda heeft een front met geniepig de wereld in turende kijkers, exemplaren die de auto een totaal ander gezicht geven dan het aaibare huidige model. Tussen de koplampen zien we een strip met daarin een stel streepjes waarvan Fiat ongetwijfeld zal zeggen dat ze verwijzen naar de verticale sleufjes in de snuit van de oer-Panda. Lager in het front nemen we speels vormgegeven led-dagrijverlichting waar. Voor de vormgeving van die lager geplaatste units heeft Fiat wél naar de Centoventi gekeken. Ook lijken de 'ribbels' die die showauto rondom sierden de overgang naar productiemodel te overleven.

De Fiat Panda zoals je die nu kent, blijft nog tot zeker 2026 bestaan.

Vrolijker is de achterzijde van de Fiat Panda. Daarin zien we eigenwijze en vierkante achterlichten met afgeronde hoeken, een knipoog naar dergelijke vormen die je in en rond de huidige Panda aantreft. De achterlichten worden in tweeën gekliefd door een over de gehele breedte van de bips lopende strip. Belangrijk detail: op deze patentplaten zijn zaken als naden die bumperwerk en plaatwerk van elkaar scheiden niet te zien. Het lijkt hier dan ook te gaan om een nog niet volledig 'ingevulde' variant van de nieuwe Panda. Kijk niet gek op als de definitieve versie op detailwerk van dit model gaat afwijken.

In het ontwerp van de nieuwe Fiat Panda zit maar héél weinig C3.

Waar de Panda zoals je die nu kent onder de 3,7 meter blijft, is de Citroën ë-C3 juist iets langer dan vier meter. De nieuwe Panda wordt voor een Fiat met die naam dus ongekend groot, al blijft het een hatchback van bescheiden formaat. Wat formaat betreft lijkt de (elektrische) Panda een soort opvolger van de Punto. In zijn laatste Europese verschijning was die immers zo'n 4,05 meter lang.

Wat je op technisch vlak van de nieuwe en ook elektrische Fiat Panda kunt verwachten? Reken voor de elektrische Panda op een 113 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft, net als de Citroën ë-C3. Voor die 113 pk sterke variant rekenen we op een accupakket van 44 kWh, goed voor een bereik van zo'n 320 kilometer. Ook verwachten we een milder gemotoriseerde variant die genoegen moet nemen met een bereik van zo'n 200 kilometer en die in ruil voor een lagere vanafprijs ook minder vermogen heeft. De nieuwe Fiat Panda rolt straks in Servië van de band.

Slag om de arm

Is dit écht de nieuwe Panda? Het lijkt er bijzonder sterk op, al houden we een kleine slag om de arm. Het is namelijk ook mogelijk dat we de patentplaten van de nieuwe Fiat Uno voor de Zuid-Amerikaanse markt voor ons hebben, al zijn de tekeningen gewoon in Europa door Stellantis Europe vastgelegd. Laat je overigens niet van de wijs brengen door de afbeeldingen waarop de auto van opzij te zien is. Veelal zijn de overhangen aan voor- én achterzijde op dit soort patentplaten groter dan ze in werkelijkheid zijn. Vooral driekwart van achteren bezien is goed te zien dat dit géén model is in het segment van de Fiat 600e. Ook opvallend: Fiat heeft het ontwerp schijnbaar al in 2021 vastgelegd.

Vind jij de niet Fiat Panda geslaagd, of is het niet helemaal wat je ervan had verwacht? Laat het ons weten in de reacties!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.