AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zo had de Bugatti Chiron kunnen zijn

Oud designvoorstel opgedoken

Bugatti Chiron ontwerp
Bugatti Chiron ontwerp
Bugatti Chiron ontwerp
Bugatti Chiron ontwerp
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
Eind februari schudde autoland op zijn huisvesten toen Bugatti de langverwachte opvolger van de Veyron uit zijn hok liet. Nu we tijd hebben gehad te kunnen wennen aan het uiterlijk van de Chiron, kunnen we een ouder designvoorstel laten zien.

De Chiron kreeg dit jaar van Bugatti de ogenschijnlijk onmogelijke taak de illustere Veyron van passende opvolging te voorzien. Een wederom met vier turbo's uitgeruste W16 perst 1.500 pk en een rugwervel tergende 1.600 Nm naar het asfalt. Op papier een meer dan indrukwekkende set cijfers, al gingen er geluiden rond van mensen die de Chiron het liefst in een andere jas hadden gezien.

Het ontwerp van de Chiron is een stevige evolutie van het design te noemen dat de Veyron sierde. Scherpere lijnen, een overweldigende hoeveelheid extra koelopeningen en een ditmaal compleet opengewerkte bilpartij: de Chiron doet zijn best een stevige indruk te maken.

Het Amerikaanse CNET heeft een stel afbeeldingen in handen gekregen van een eerder designvoorstel dat de finish niet heeft gehaald. Het ontwerp dat we te zien krijgen is van de hand van Sasha Selipanov, een ontwerper die na zijn inzending bij Bugatti aan de slag mocht. Het front werd door het bestuur van Bugatti uiteindelijk niet goedgekeurd. De imposante kont heeft het eindstadium wél weten te halen.

We leggen de bal bij jullie. Met welk front is de Chiron indrukwekkender? De versie met zijn acht ogen of dit oudere ontwerp?

Lezersreacties (36)

Reageren
Sub-reacties inklappen
PH039
PH039
  • 0
Euhm, ik stemde op de "8 ogen" maar mijn stem is dus naar het oude ontwerp gegaan?!
Ramshoek
Ramshoek
  • 7
Is mij om het even.
Ik heb sowieso niks met de Bugatti's uit het VW tijdperk.
Maar goed, wellicht begrijp ik het allemaal niet en is zo'n ding in je garage gewoon een must ... als belegging ofzo.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Ramshoek: Juist omdat u het wellicht niet begrijpt, staat er bij u schijnbaar geen Bugatti in de garage. U zou er eens een keer mee moeten rijden...
Anoniem
Anoniem
  • 2
Typische een geval van of je nu door de hond of de kat gebeten wordt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind hoe de chiron er nu eruit ziet veel gaver!
Anoniem
Anoniem
  • 3
Heb voor het eerste model gekozen, tenminste iets van durf, maar ja te revolutionair voor VAG. Voor de rest ben ik het eens met Ramshoek het Bugatti van VAG heeft helemaal niets maar dan ook niets met het Bugatti van Ettore te doen, ik denk zelfs dat die lag te tollen in z'n graf al hij wist wat er in zijn naam op de markt word gebracht.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik hoef beslis geen Bugatti, hooguit als belegging zou ik Bugatti interessant vinden.

Die Bugatties zijn veel te plomp voor een hypercar.
Ligtgewicht en wendbaarheid met een aandrijflijn zoals een LaFerrari spreekt mij veel meer aan om in te rijden anex racen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@Jaco P. : Ik dacht bij de chiron al aan Alfa 159, maar SZ zou ook kunnen. Hoe dan ook is de neus van Alfa gejat.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@ Blank:

Vertel, hoe rijdt de Bugatti??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zijn die led stripjes de koplampen? Dan moet je wel lef hebben om daarmee in het donker 300km/u te rijden.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Vindt de oudere tekening mooier! Echt iets aparts! Maar hoe die nu is is hij ook Ubervet! Wel mooi ook dat het nog steeds kan!
A Wever
A Wever
  • 0
8 ogen koplamp zooooo audi
oude ontwerp lijkt op een air intake van een jet fighter.
Deze vindt ik mooier.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Thiago: De Veyron is werkelijk adembenemend! Alles wat waar ik tot dat moment in heb gereden, was gewoon niet vergelijkbaar. De acceleratie is oneindig en zelf het comfort is fantastisch. Toen ik naar huis moest rijden in mijn 991, was het wel even ontnuchteren. De nieuwe Chiron is door een goede vriend van mij inmiddels besteld. Ik kan niet wachten. Dan gaan we weer lekker rijden met een volle tank. Blijft natuurlijk een verschrikkelijk dure auto. Maar ja, wanneer iemand alles al heeft............
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Blank
Geloof je graag dat die Bugatti geweldig is Maar p een bochtige Bergweg.... Rijdt je die dan net helemaal zoek met uw eigen 911?
Anoniem
Anoniem
  • 2
@FA: Je zou het verwachten met dit gewicht maar de auto heeft juist een fantastische wegligging. Ik denk niet dat ik een Veyron "zoek zal rijden" ondanks het feit dat ik al sinds 1984 beschik over een internationale racelicentie. Je moet werkelijk eens in een Veyron hebben gereden. De grootste achtbaan ter wereld is er niets bij. De kosten per kilometer heb ik maar niet uitgerekend. Gelukkig hoef ik deze kosten niet zelf te betalen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Blank: Gelukkig nemen de totale kosten per km af als je ze door meer kilometers kan delen....
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ben er nog nooit 1 tegengekomen en dat zegt eigenlijk wel genoeg,

Maar het eerdere design voorstel wil ik nog wel eens een keertje ontmoeten,

En dat kan dus niet.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Vreemd dat Volkswagen haar prestigeobject voorziet van een varkensneus. Je zou denken dat het boven haar macht grijpt.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik twijfel nog of ik mijn Veyron erop moet inruilen. Ik heb alleen geen zin in lange levertijden. Om ze onder druk te zetten ga ik morgen gewoon weer met de Mazda naar dat gebouw waar ik als loonslaaf wordt uitgebuit. Dat zal ze leren die vlegels van VAG
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Melissenp: Dat denk ik niet: 4 nieuwe banden € 30.000,- (vervangen na maximaal 5.000 km) Nieuwe velgen: € 35.000,- (vervangen na maximaal 20.000 km) Jaarlijkse beurt: vanaf € 16.000,- (in Molsheim) Brandstofverbruik gemiddeld 25 liter / 100 km. Afschrijving voor een Veyron inmiddels 0 euro. De auto's worden duurder i.p.v. goedkoper. De prijzen voor de opvolger zullen niet goedkoper zijn....
Anoniem
Anoniem
  • 1
Blank, ja tegen zoiets wegen zelfs de vaste kosten van wegenbelasting en verzekering niet op....afschrijving is niet nul maar negatief, ik heb op veilingen Veyrons nooit hun nieuwprijs zien halen. (i.t.t. Enzos).
Anoniem
Anoniem
  • 1
De front van de Chiron (die in productie gaat) lijkt op een erg slecht ontworpen kitcar, bah
De front van deze fotos is wel mooi (mooi'er
Anoniem
Anoniem
  • 0
@MelissenP: Nu de Veyron niet meer wordt geleverd, kost een gebruikt exemplaar nu al meer dan de toenmalige nieuwprijs.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Blank, zoals ik zei, alle Veyrons die ik tot nu toe op veilingen hebben gezien gingen onder de nieuwprijs. Komende maand heeft RM Sothebys in Monterey een Grand sport uit 2012 die geschat wordt op 1.7 tot 2.1 mln dollar. We zullen zien wat de uitkomst wordt. Wat kostte die ook weer nieuw in Euros? Vorig jaar had RM de eerste en de laatste Veyron in Monterey, die gingen voor resp 1.8 en 3.2. Ik heb er verscheidene gezien die voor ver onder het miljoen zijn verkocht.
Banshee001
Banshee001
  • 0
Volgens de EU app mijn ideale auto.
Ik heb wel mijn banksaldo nog niet aan de app gelinkt...
Anoniem
Anoniem
  • 1
Had net zo goed een nieuwe JSF kunnen zijn....
EWi e
EWi e
  • 0
Hmmm, dit nieuwe/oude voorstel lijkt zowaar enige sierlijkheid te bezitten. Ik snap dat de VW directie daar niet voor heeft gekozen... Waarschijnlijk niet protserig genoeg...
Jeroen Iedema
Jeroen Iedema
  • 0
oei wat een misser om dat schitterende en unieke design niet te kiezen. ik durf te wedden dat er mensen zijn die toch dat prachtige lijnenspel willen en daarvoor een doorzonwoning aan meerprijs voor over hebben.
Pauli
Pauli
  • 0
Ik zie liever dat ze wat normalere auto's gaan bouwen.
Een grote luxe sedan/coupe b.v.
Een soort R.R. Phantom/Wraith,Bentley,of Aston-Martin concurrent.
Hier liggen toch veel meer kansen voor Bugatti?
PedigreePaul
PedigreePaul
  • 0
Er zit zelfs nog een verwijzing naar Ettore Bugatti in het front.
Als je goed kijkt vormen de luchtinlaten de letters EB. Leuk designdingetje