Zestig jaar Bristol: Hemi voor Blenheim Speedster

Bristol Fighter (2006) met Bristol 400 (1946)
Bristol Fighter (2006) met Bristol 400 (1946)Bristol Fighter (2006) met Bristol 400 (1946)Bristol Blenheim3Bristol FighterBristol FighterBristol FighterBristol Fighter

"Bestaan ze nog?", dat is het eerste wat je denkt als je weer wat hoort van het Engelse merk Bristol. Nou en of ze er nog zijn. Dit jaar wordt zelfs het zestigjarig bestaan van het merk gevierd.

"Bestaan ze nog?", dat is het eerste wat je denkt als je weer wat hoort van het Engelse merk Bristol. Nou en of ze er nog zijn. Dit jaar wordt zelfs het zestigjarig bestaan van het merk gevierd.
Het automerk Bristol is direct na de Tweede Wereldoorlog ontstaan uit vliegtuigbouwer British Aeroplane Company. In 1946 werden de eerste auto's afgeleverd. Inmiddels is Bristol een excentrieke autofabrikant die per jaar een handjevol auto's op ambachtelijke wijze produceert. Er zijn alleen rechtsgestuurde exemplaren te koop.
In het jubileumjaar bouwt Bristol een speciale serie van de Blenheim Speedster die is voorzien van de 5,7-liter V8 Hemi-motor van Chrysler. In de Blenheim Speedster levert die 370 pk. Ook kondigt Bristol aan dat dit jaar wijzigingen worden doorgevoerd aan de Fighter, de tweezits sportauto van het merk. Die auto staat in de recordboeken omdat hij met een Cw-waarde van 0,2555 de laagste luchtweerstandcoëfficiënt van alle productieauto's heeft. Tot slot is er nog de Blenheim 3, het derde model uit het programma van Bristol. Die auto is al jaren hetzelfde en geïnspireerd op een prototype uit de jaren '50. "Built by hand up to a high standard rather than down to a price," zegt Bristol over die auto. Vrij vertaald betekent dit dat deze auto geheel met de hand is gebouwd, maar onbetaalbaar...

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.