AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Zes autoconcerns in 2010'
47
Sergio Marchionne is er heilig van overtuigd dat de economische ontwikkelingen ook op lange grote gevolgen hebben voor de auto-industrie. Volgens de Fiat-CEO zijn er eind 2010 nog maar zes grote autoconcerns over.
Dat vertelt hij Automotive News. Volgens Marchionne zijn er over 24 maanden een Chinees concern, een Japans concern, een Frans-Japans concern, een Duits concern, een Amerikaans concern en nog een laatste Europees concern. De Fiat-CEO stelt dat een concern jaarlijks minimaal 5,5 miljoen auto's moet verkopen om levensvatbaar te zijn. Ook Fiat is hierdoor volgens Marchionne te klein om zelfstandig te overleven.
Volgens analisten komen vooral de concerns die in handen zijn van rijke families in de problemen. BMW is bijvoorbeeld voor 46,6 procent in handen van de Quandt-familie en PSA is voor 30 procent van de Peugeot-familie. Mede hierdoor gaat het hardnekkige gerucht dat BMW Opel los wil weken bij General Motors.
Volgens analisten komen vooral de concerns die in handen zijn van rijke families in de problemen. BMW is bijvoorbeeld voor 46,6 procent in handen van de Quandt-familie en PSA is voor 30 procent van de Peugeot-familie. Mede hierdoor gaat het hardnekkige gerucht dat BMW Opel los wil weken bij General Motors.
PRIVATE LEASE Fiat
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Waarom de Panda de ziel van Fiat is
Nieuws
Dit zijn de vijf goedkoopste tweedehands auto’s met een hoge instap
Achtergrond
Waarom elke Fiat als basis voor camper als tweekoppig monster door fabriek rijdt
Nieuws