Camerasystemen in zelfrijdende auto's herkennen mensen met een donkere huidskleur minder goed. Volgens onderzoek worden gebruikers met een donkere huidskleur 5 procent minder vaak herkend dan mensen met een lichtere huidskleur.
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zelfrijdende auto's herkennen donkere huidskleur minder goed
Tot 5 procent verschil
24
Het onderzoek werd uitgevoerd door Georgia Tech, dat acht camerasystemen in zelfrijdende auto's heeft onderzocht. Al deze systemen bleken moeite te hebben met het herkennen van mensen met een donkere huidskleur.
Dit betekent dat de auto's deze mensen niet als voetgangers registreren. Dit kan ernstige gevolgen hebben als de auto moet uitwijken. De wagen anticipeert namelijk anders op objecten dan op voetgangers.
Gelukkig zijn niet alle auto's volledig afhankelijk van het herkennen van voetgangers via camerabeelden. Veel systemen combineren de beelden met radar en andere sensoren om tot een accurate analyse van de omgeving te komen. Het is niet bekend of voetgangers met een donkere huidskleur ook minder vaak worden herkend als deze systemen in combinatie met elkaar worden gebruikt.
Lees ook
Achtergrond

Dit is waarom mysterieuze auto’s met blauwe lampen andere auto's aan de kant duwen
Mijn eerste auto

Nu zijn ze duurder maar Wiborg kon nog voor relatief weinig een Mazda MX-5 als eerste auto kopen
Vergelijkende test

De ooit zo normale Opel Ascona en Ford Taunus zijn 50 jaar later net zo speciaal als Manta en Capri
Proefrit

Saab 9000 CS 2.3 LPT (1997) - We krijgen spontaan zin in een ritje naar Trollhättan
Vergelijkende test

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.