Zeekr 7X: elektrische SUV met ruim 600 kilometer bereik vanaf €53.000
De derde, de grootste
Het Chinese Zeekr breidt zijn leveringsgamma in Nederland uit met de Zeekr 7X. De Zeekr 7X is een elektrische SUV met een bereik van ruim 600 kilometer. Zeekr pakt door en maakt direct de Nederlandse prijzen van de 7X bekend.
Highlights Zeekr 7X
- 4,88 meter lange elektrische SUV
- Geheel nieuw Zeekr-design
- Tot 615 kilometer bereik
- Vanaf €52.990
Zeekr gaat met een elektroklapper het jaar uit. Kort voor het eind van het jaar presenteert het namelijk de voor Nederland bestemde versie van de 7X. De Zeekr 7X is een splinternieuwe elektrische SUV waarvan je ongetwijfeld al wist dat hij in het vat zat. Al in juli konden we je de eerste afbeeldingen van een ingepakt exemplaar laten zien, kort daarop gevolgd door de foto's van het daadwerkelijke model zónder camouflageplakkers. Vervolgens passeerde de SUV nog tweemaal de digitale revue. Dat de Zeekr 7X ook naar Nederland zou komen, stond nagenoeg al vast. Nu is de auto door de Nederlandse importeur daadwerkelijk voorgesteld, inclusief de Nederlandse vanafprijs.
Eerst de Zeekr 7X zelf. Want wat is dat precies? Uiteraard een elektrische SUV. De 7X is na de X en 001 het derde model van het merk in Nederland en is hier direct de hoogste. Hij meet 4,88 meter in de lengte, is 1,65 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,9 meter. Daarmee is hij korter dan de minstens zo elektrische 001 die erboven is geplaatst, maar wel tien centimeter hoger. De 001 is immers meer een grote elektrische hatchback. De Zeekr 7X troont op het PMA2+ geheten platform dat hij deelt met de Smart #5 en de hier (nog?) niet leverbare Zeekr 007 waar de 7X het SUV-alternatief van is.
Zeekr 7X
De Zeekr 7X is in Nederland de eerste Zeekr die breekt met de Lynk & Co-achtige designtaal die je kent van de 001 en X. De koplampen met daarin onder meer twee verticale elementen tref je op de 7X niet aan. Het ontwerp van de 7X is met aanzienlijk minder hoekige lijnen en vormen doorspekt dan zijn hier bekende zustermodellen. De SUV heeft een bagageruimte van 539 liter achterin en beschikt daarnaast over een frunk - een opbergruimte onder de voorklep - waar je 66 liter aan spul in kunt wringen. Het dashboard is helemaal volgens het boekje Autodesign 2024+ vormgegeven en is dus vrij minimalistisch van opzet. Zeekr meldt trots dat de 7X de snelste processor aan boord heeft van al zijn modellen. We zien een digitaal instrumentarium, een 16-inch infotainmentscherm en optioneel levert Zeekr een 36,2 inch breed head-up display met augmented reality-technologie.
En wat kan de Zeekr 7X dan precies? Daar gaan we. De Zeekr X komt beschikbaar als Premium en als Long Range die beide een 421 pk sterke elektromotor op de achteras hebben. In de Premium wordt die elektromotor gevoed door een 75-kWh LFP-accu. De Zeekr 7X Premium schopt het tot een bereik van 480 kilometer. Ga je voor de Long Range? Dan krijg je een 100 kWh (geen LFP maar NMC) groot accupakket dat goed is voor een bereik van 615 kilometer. Zowel de Zeekr X Premium als de Long Range bereikt vanuit stilstand in 6 tellen een snelheid van 100 km/h.
Zeekr 7X
Geen elektrische SUV zonder variant met twee elektromotoren en dus meer vermogen. Ook de Zeekr 7X krijgt er een en die heet Performance. De Zeekr 7X Performance heeft ook de 100-kWh accu, maar combineert die met twee samen 639 pk en 710 Nm sterke elektromotoren. Met dat vermogen sprint de Performance-variant zich vanuit stilstand in 3,8 seconden naar de 100 km/h. Het elektrisch bereik van deze variant: 543 kilometer. Volgens Zeekr kan de 7X in theorie met 480 kW DC-laden, al moet je voorlopig genoegen nemen met 360 kW. Ongeacht de gekozen aandrijflijn mag de 7X tot 2.000 kilo trekken.
Prijzen Zeekr 7X
De eerste exemplaren van de Zeekr 7X komen in de zomer van 2025 naar Nederland. De Zeekr 7X Premium kost €52.990, de 7X Long Range wisselt vanaf €55.990 van eigenaar. Sportieve topversie Performance kost €62.990.