Zeekr 007: elektrische sedan van Volvo-neefje nu vanbinnen
Nu écht klaar voor debuut
Het Chinese Zeekr blijkt de kunst van het stapsgewijs onthullen van een nieuw model piekfijn te beheersen. Het lanceert deze week officieel de Zeekr 007 in zijn geheel, maar voor het zover is, geeft het merk nog eenmaal meer beeldmateriaal van zijn Model 3-concurrent vrij. Ditmaal is onder meer het interieur te zien.
Begin deze maand schreven we voor het eerst over de Zeekr 007. Dat is een elektrische sedan van Volvo's zustermerk Zeekr. Zeekr ken je vooralsnog enkel van de 001 en X en misschien wel van elektrische MPV 009, waar ook Volvo met de EM90 een afgeleide van verkoopt. De Zeekr 007 wordt niet alleen het eerste lage model en de eerste sedan van het merk, maar ook de eerste auto die een écht eigen exterieurdesign zonder elementen van Lynk & Co krijgt. We hebben je het exterieur van de auto al meerdere keren voorgeschoteld en nu hebben we ook de eerste platen van het interieur te pakken. AutoWeek is ook in de database van het Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie gedoken. Daar hebben we extra beeld én de eerste technische specificaties van de Zeekr 007 uit opgevist.
Zeekr 007
Het interieur van de Zeekr 007 sluit wat vormgeving en stijl betreft prima aan bij de werkplek van de 001 en X. Ook de Zeekr 007 heeft dus een vrij opgeruimd dashboard met daarin een groot horizontaal georiënteerd infotainmentscherm en een relatief klein digitaal instrumentarium achter het stuurwiel. Opvallend is de situatie achterin de 007. Recht boven de achterpassagiers zit namelijk een enorm gebogen glazen dakdeel. De beenruimte achterin lijkt op basis van de interieurplaten vrij riant.
Zeekr 007
AutoWeek kan melden dat de Zeekr 007 4,87 meter lang, 1,9 meter breed en 1,45 meter laag wordt. Daarmee is hij zo'n 18 centimeter langer dan een Tesla Model 3, maar ook 3 centimeter korter dan een BYD Seal en 9 centimeter korter dan een Volkswagen ID7. De wielbasis is met 2,92 meter vrij fors. De Zeekr 007 heeft daarmee 1 centimeter meer tussen de voor- en achteras dan de langere Seal.
Verder weten we dat de Zeekr 007 minimaal 2.150 kilo in de schaal legt. Ook weten we dat er een beresterke vierwielaangedreven versie komt met een 224 pk sterke elektromotor op de vooras en een 421 pk sterke unit op de achteras. Ook komt er een achterwielaangedreven variant met enkel de 421 pk sterke elektromotor op de achteras.
Over komst naar Nederland is officieel nog niets bekend, maar gezien de ambities van Geely lijkt het bepaald niet uitgesloten dat de Zeekr 007 ook Nederlands asfalt onder zijn wielen krijgt.