Xiaomi SU7: eerste EV van smartphonemaker heeft V8 of V6
Bijzonder
Eerder dan Apple heeft de Chinese smartphonefabrikant Xiaomi een volledig elektrische auto. Die heet Xiaomi SU7 en we kunnen je nu meer melden over wat hij te bieden heeft.
Eerlijk is eerlijk: het uiterlijk van de Xiaomi SU7 is geen al te grote verrassing. Al in november konden we je de auto niet alleen vanuit diverse hoeken laten zien, we konden je ook de eerste informatie over de EV vertellen. Nu zijn er meer cijfers. De 5 meter lange, 1,96 meter brede en 1,46 meter lage SU7 is wat formaat betreft vergelijkbaar met de Porsche Taycan en wordt door de Chinezen volgestopt met op papier potente hardware.
Xiaomi SU7.
Hoewel de Xiaomi SU7 volledig elektrisch is, krijgt hij toch een V8 of V6. Hoe zit dat? Welnu, Xiaomi noemt zijn elektromotoren HyperEngine V8, HyperEngine V6S en HyperEngine V6. De meest potente Xiaomi SU7 heeft de HyperEngine V8-aandrijflijn. Die bestaat - in de variant met Max-toevoeging - uit een 299 pk sterke elektromotor op de vooras en een unit van 374 pk op de achteras. Dat setje levert de ruim 2.200 kilo zware SU7 een systeemvermogen op van 673 pk. In de bodem zit een 101-kWh accupakket. Die combinatie helpt de EV in 2,78 seconden aan een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 265 km/h. De actieradius moet volgens Xiaomi 800 kilometer bedragen, al is dat vastgesteld volgens de Chinese CLTC-cyclus die afwijkt van de bij ons gehanteerde WLTP-methode. Deze topversie heeft onder meer Brembo-remmerij om de boel weer tot bedaren te kunnen brengen.
De V6-geheten elektromotor levert 299 pk De SU7 met deze elektromotor is beduidend minder rap, maar nog altijd behoorlijk vlot. Hij zoemt in 5,28 tellen naar de 100 km/h. In zijn bodem zit een kleinere 74,6-kWh accu die een rijbereik van 668 kilometer (CLTC) moet opleveren. Het gat tussen de 'V8' en 'V6'-versies van Xiaomi wordt opgevuld door de V6s. Dat is een 374 pk sterke elektromotor.
Xiaomi SU7.
De Xiaomi SU7 heeft onder meer een 16,1-inch wegklapbaar infotainmentscherm, een kleiner digitaal instrumentarium en een head-up display met een diagonaal van maar liefst 56 inch. Fysieke knoppen zijn er ook, opvallend voor een auto van een smartphonefabrikant. In de snuit van de SU7 zit een bagageruimte waarin je 105 liter aan spul kwijt kunt. Dankzij een uitgebreide set camera's, lidars en andere sensoren moet de SU7 de omgeving goed in de gaten kunnen houden én tot op zekere hoogte autonoom kunnen rijden.
Xiaomi heeft torenhoge ambities, maar of en wanneer de SU7 naar Europa komt, is nog niet bekend. Steeds meer niet-traditionele autofabrikanten wagen zich aan de ontwikkeling van EV's. Hoewel er al 10 jaar voor het eerst werd gesproken over de komst van een elektrische auto van Apple, is die er nog altijd niet. Het Chinese Huawei heeft samen met het eveneens Chinese Seres automerk AITO opgericht, Sony wil – samen met Honda – elektrische auto's gaan maken.