Wintervoorbereiding
Klaar voor de kou
- AutoBild
- Achtergrond
Voor auto’s is het koudste seizoen een grote uitdaging: motoren starten moeilijk en accu’s moeten alles geven wat ze in zich hebben. We geven je enkele tips om probleemloos door de winter te komen.
BOUGIES
Bougies zorgen er bij benzinemotoren voor dat het brandstofmengsel in de cilinders tot ontbranding wordt gebracht. Voor auto’s is het koude seizoen een grote uitdaging: motoren starten moeilijk en accu’s moeten alles geven wat ze in zich hebben. We geven je enkele tips om probleemloos de winter door te komen.
DAAROM MOET JE WISSELEN
De thermische belastingen zijn hoog, de elektroden verslijten in de loop van de tijd.
HIEROP MOET JE LETTEN
Gebruik bougies die geschikt zijn voor de betreffende auto. Let erop dat ze schoon zijn; er mag geen vuil in de verbrandingskamer belanden. Draai de bougies eerst met de hand vast, kijk goed of je ze er niet scheef in draait. Draai ze vervolgens goed vast met een draaimomentsleutel.
INTERIEURFILTER
Het ventilatiesysteem trekt de buitenlucht door het filter het interieur in en zorgt zo voor de nodige verfrissing van de lucht.
DAAROM MOET JE WISSELEN
Het filter raakt in de loop van de tijd verstopt, de zuurstofvervanging wordt verstoord. Het gevolg: de automobilist raakt sneller vermoeid, de ramen beslaan aan de binnenzijde.
HIEROP MOET JE LETTEN
Koop altijd een filter met actieve koolstof. De koolstof voorkomt niet alleen dat stof het interieur binnendringt, ook schadelijke stoffen zoals stikstofoxide belanden zo niet in de auto.
RUITENSPROEIER EN RUITENWISSERS
Een goede winterreiniger in de ruitensproeiervloeistof en nieuwe ruitenwisserbladen zorgen ervoor dat je goed zicht behoudt.
DAAROM MOET JE WISSELEN
Alcohol voorkomt bij koud weer dat de ruitensproeiervloeistof bevriest. Als er te weinig vorstbescherming in het water zit, vriezen met name de sproeikoppen snel dicht. Voor de ruitenwisserbladen geldt dat ze in de loop van de jaren poreus worden.
HIEROP MOET JE LETTEN
Meng de zomeren winterreiniger niet, dat kan voor vlokvorming zorgen, wat er weer toe leidt dat de sproeikoppen gaan dichtzitten. Geconcentreerde vloeistoffen zijn goedkoper dan kant-en-klare vloeistoffen, maar je moet ze nooit ongemengd toevoegen. Nog een belangrijke tip: gebruik de ruitenwisserbladen niet als ijskrabbers. Voorkom dat de gevoelige rubberbladen vastvriezen met behulp van een scherm, een stuk karton of bijvoorbeeld een kurk onder de stangen van de ruitenwissers.
REMMEN
De remmen van een auto moeten in topconditie zijn. Dat is extra belangrijk als je met je auto door de bergen rijdt tijdens de wintersportvakantie. Op steile bergwegen slijten de remschijven namelijk een stuk sneller. Voor de remvloeistof geldt dat deze niet te oud mag zijn.
DAAROM MOET JE WISSELEN
Remvloeistof is hygroscopisch, wat wil zeggen dat het goedje water aantrekt. Dat is een slechte zaak, want water kookt al bij 100 graden Celsius en op grote hoogte nog eerder. Als het kookpunt van remvloeistof onder de 155 graden Celsius komt, moet deze dringend worden vervangen. Het is echter beter dit te doen als de temperatuur onder de 180 graden Celsius komt. Voor de remblokken en -schijven geldt: als ze al aan het begin van de vakantierit zo goed als versleten zijn, heb je in de bergen een probleem.
HIEROP MOET JE LETTEN
Je moet remvloeistof niet simpelweg bijvullen. Als er een deel is weggelekt, moet je de oorzaak daarvan achterhalen. Dat kan aan sterk versleten schijven liggen, of wellicht is er een lekkage in het systeem. Belangrijk bij het bijvullen: vermeng nooit DOT 4 en DOT 5, de samenstelling van beide middelen verschilt en kan tot schade leiden. Om het kookpunt te bepalen, beschikt de garage over een testapparaat voor remvloeistof. Laat de remschijven en -blokken tijdig vervangen. En graag aan beide kanten van een as. Bij de apk betaalt zich een dergelijke aanpak uit.
MOTOROLIE EN FILTER
Motorolie doet veel: het spulletje smeert, koelt de lagers en zorgt ervoor dat vreemde stoffen blijven zweven en worden afgevoerd richting het filter.
DAAROM MOET JE WISSELEN
Tijdens het rijden komen er vreemde stoffen in de olie, zoals brandstof, roet en afgesleten stukjes metaal. Ook de additieven in de olie worden in de loop der jaren minder effectief: de olie verliest langzaam zijn positieve eigenschappen.
HIEROP MOET JE LETTEN
Motorolie moet voldoen aan de minimale eisen van de autofabrikant. Bij een diesel met roetfilter moet bijvoorbeeld een zogenaamde low ash-olie worden bijgevuld, die ervoor zorgt dat het roetfilter niet verstopt raakt. Vervang bij het verversen van de olie ook altijd het oliefilter: hierin verzamelen zich vreemde stoffen die ervoor zorgen dat het filter langzaam verstopt raakt.
ACCU
De auto-accu levert de stroom die nodig is om de motor te starten. De startmotor onttrekt daarbij met gemak 150 ampère aan de accu.
DAAROM MOET JE WISSELEN
Bij lage temperaturen loopt de motor niet mooi rond en slaat hij minder snel aan – de accu moet enorm veel vermogen leveren. Het probleem: de kou vermindert tegelijkertijd de accucapaciteit. Daarom geeft de accu vaak de geest in de winter.
HIEROP MOET JE LETTEN
Wie in de winter veel korte stukken rijdt, moet zijn accu af en toe even de tijd geven om op adem te komen. Dit kun je doen door hem bij te laden of een wat langere rit te rijden, waarbij de dynamo de accu bijlaadt. Het helpt ook om zo veel mogelijk stroomverbruikers uitgeschakeld te laten: de stoelverwarming en de radio bijvoorbeeld. Laat ook de achterruitverwarming niet langer aanstaan dan nodig is. Hierdoor blijft er meer stroom over om de accu bij te laden. Een eerste beeld over de staat van de accu krijg je door een meting met een voltmeter. Als de accu een spanning van 12,8 volt heeft, is hij volledig opgeladen. 12,4 volt is ook oké, bij 12,2 volt is het tijd om eens een langere rit te rijden. Als de waarde onder de 12 volt komt, moet de accu snel worden bijgeladen. En als de accu een spanning heeft van minder dan 10,7 volt, is hij vaak niet meer te redden. Let op: de spanningsmeting geeft alleen uitsluitsel over de laadstatus, niet over de verdere conditie.
BANDEN
Een winterband moet een restprofiel van minimaal vier millimeter hebben.
DAAROM MOET JE WISSELEN
Als de omstandigheden op de weg echt bar en boos worden, begin je niets met zomerbanden. Die kunnen niet uit de voeten met sneeuw en ijs. De remwegen zijn veel te lang en de grip is onvoldoende.
HIEROP MOET JE LETTEN
Winterbanden hebben een sneeuwvloksymbool op de flank van de band. Ook kleine lamellen in de profielblokken maken duidelijk dat je met een sneeuwspecialist van doen hebt. Weliswaar geldt ook voor winterbanden wetteljk een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter, maar dat is in de praktijk te weinig. Het is al bij vier millimeter zaak om nieuwe banden te monteren, als je elk risico wilt uitsluiten. Alleen dan kan een winterband zijn positieve eigenschappen benutten.
KOELVLOEISTOF
De koelvloeistof moet niet alleen voorkomen dat de motor bevriest, de vloeistof dient bijvoorbeeld ook als corrossiebescherming in de watercirculatie. Verder vermindert hij schuimwerking en cavitatie (het ontstaan van dampbelletjes) bij de waterpomp.
DAAROM MOET JE WISSELEN
Koelvloeistof veroudert, de additieven worden minder effectief en verliezen hun positieve, beschermende eigenschappen.
HIEROP MOET JE LETTEN
Open nooit het koelwaterdeksel als de motor warm is! De koelwatercirculatie werkt onder druk, het middel zelf kan meer dan 100 graden Celsius warm zijn. Het koelmiddel is op de motor afgestemd, als je het verkeerde middel toevoegt kan er schade aan de motor of de waterpomp ontstaan. Als er vloeistof ontbreekt, kun je in geval van nood drinkwater gebruiken, waarbij je er wel op moet letten dat het vriespunt daardoor niet te ver stijgt – vul antivriesmiddelconcentraat bij. Als je het niveau meet in het expansievat, krijg je verkeerde waarden. Let op: er zijn silicahoudende en silicavrije antivriesmiddelen. Deze mogen niet worden vermengd, want dan kunnen de antiroesteigenschappen verloren gaan.
SNEEUWKETTINGEN
Zelfs goede winterbanden bereiken hun grens op gladde wegen en bij een grote hoeveelheid sneeuw. Met sneeuwkettingen kom je een stuk verder.
DAAROM MOET JE WISSELEN
Als je in de bergen rijdt, is het zaak om je sneeuwkettingen bij je te hebben. Op veel bergpassen mag je alleen rijden met sneeuwkettingen om de banden.
HIEROP MOET JE LETTEN
Als de aanduiding ‘ÖNORM V’ ontbreekt, kun je met name in Oostenrijk problemen met de politie krijgen. Belangrijk: elke ketting heeft zijn specifieke eigenschappen. Het kan een lastige klus zijn om ze om te leggen. Het is raadzaam om dat thuis te oefenen in een warme garage, zodat je later in de kou weet wat je moet doen. Tip: leg een goede zaklamp in je auto, dat scheelt een hoop gedoe in het donker.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.