Wereldwijde terugroepactie Porsche Taycan, ‘auto soms maanden van de weg’

Klein risico, grote gevolgen

Porsche Taycan

Porsche roept wereldwijd alle Taycans terug vanwege een mogelijk defect aan de remmen. Vanwege de aard en de omvang van het probleem heeft de oplossing nogal wat voeten in de aarde, met als gevolg dat Taycans soms noodgedwongen lang stilstaan.

Jawel, álle Taycans moeten terug naar de dealer vanwege een potentieel probleem met de voorste remleidingen. De RDW omschrijft het defect als volgt: “De remslangen op de vooras links en rechts zijn constructief met een te geringe buigradius uitgevoerd, waardoor er remvloeistof kan lekken en er een lagere remdruk kan ontstaan.” ‘Alle Taycans’ betekent naar verluidt zo’n 150.000 auto’s. In Nederland zijn er volgens onze gegevens tot nu toe zo’n 2.600 verkocht.

Het moge duidelijk zijn dat dit technische foutje tot serieuze problemen kan leiden en niet via een over-the-air-update kan worden opgelost. Taycan-rijders zijn in de afgelopen maanden uitgenodigd om langs te komen voor een ouderwets mechanische oplossing. Dat kan echter even duren. AutoWeek verneemt van insiders dat ten minste één van de benodigde onderdelen in backorder staat en dus niet kan worden geleverd, wat gezien de plotselinge vraag niet verwonderlijk is.

Bijkomend probleem is dat Porsche er gezien de risico’s niet happig op is om een nog niet gerepareerde Taycan aan een klant mee te geven. Het gevolg is dat auto’s die voor ongerelateerde zaken binnenkomen, denk aan een beurt of een lekke band, worden vastgehouden totdat het onderdeel kan worden besteld en de reparatie kan worden doorgevoerd. Dit kan naar AutoWeek begrijpt maanden duren.

Vervangend vervoer

Omdat dit nu volgens de geruchten voor steeds meer klanten speelt, stijgt de irritatie bij hen en wordt het naar verluidt voor dealers steeds lastiger om aan passend vervangend vervoer te komen, waar de klant in zo’n geval uiteraard wel recht op heeft. Nu is het wellicht niet zo’n ramp om een paar dagen in een gehuurde middenklasser rond te rijden, maar we kunnen ons voorstellen dat de goed betalende Taycan-klant dat anders ervaart als de situatie maandenlang voortduurt.

Importeur Pon bevestigt het bestaan van de wereldwijde terugroepactie, maar verwijst voor alle technische vragen naar de fabriek, die in zo’n geval verantwoordelijk is voor de officiële perscommunicatie. Taycan-rijders kunnen zich uiteraard wenden tot de dealer.

'1 procent kans'

Taycan-modelbaas Kevin Giek gaf in een eerder interview met Autocar aan dat er niet zoveel aan de hand is zolang er geen waarschuwing verschijnt op het display van de Taycan. Gebeurt dat wel, dan dient de klant in kwestie contact op te nemen met de dealer. Is de melding rood, dan kan de auto niet meer worden gebruikt. Volgens Giek krijgt slechts 1 procent van de Taycans te maken met dit probleem. Taycan-rijders worden uiteraard zo goed mogelijk op de hoogte gehouden en kunnen voor alle vragen terecht bij de dealer waar de auto wordt onderhouden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (218)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.