Wel en wee: Hyundai i30
'Gematigd tevreden met verkoopresultaten'
Hyundai trok tijdens de IAA van Frankfurt in 2016 het doek van de huidige derde generatie i30. Sinds begin vorig jaar is de Hyundai als vijfdeurshatchback in de Nederlandse prijslijsten te vinden, een prijslijst die medio vorig jaar werd uitgebreid met de i30 Wagon. Begin dit jaar voegde Hyundai zelfs een voor de i30 volledig nieuwe variant aan de line-up toe: de i30 Fastback. Tijd om uit te zoeken hoe de auto tot op heden heeft gepresteerd.
Volgens Hyundai Nederland zijn vorig jaar in totaal 652 i30's verkocht. Daarmee overtreft de huidige i30 net het niveau van de vorige i30, die in zijn laatste levensjaar (2016) 646 kopers wist te vinden. Een jaar eerder stond de teller op 990 stuks. Daar moet bij worden vermeld dat van de vorige i30 in de genoemde jaren meer carrosserievarianten leverbaar waren. De huidige i30 Wagon staat immers pas sinds medio 2017 in de prijslijsten.
Momenteel is ongeveer een derde van de i30-verkopen een Wagon. Hyundai Nederland plaatst daar de kanttekening bij dat de i30 SW in combinatie met de 1.0 T-GDI niet met Eco-pack te krijgen is. "Daardoor is de prijsstap van hatchback naar Wagon in het geval van de 1.0 T-GDI groter dan bij de 1.4. Samen met het feit dat de i30 Wagon later verscheen, zorgt dat ervoor dat de mix lager is dan verwacht, wat niet wegneemt dat de stationwagon wel beter wordt ontvangen." Hyundai zegt "gezien de prijspositionering ten opzichte van de concurrentie gematigd tevreden te kunnen zijn met de huidige verkoopresultaten".
Grofweg de helft van de huidige i30-kopers is volgens Hyundai Nederland overgestapt uit een vorige i30, de andere helft is dus voor de i30 een nieuwe groep eigenaren. 90 procent van de kopers opteert voor een benzinemotor, terwijl de overige tien procent de CRDi kiest. 95 procent van de verkochte i30s beschikt over een handgeschakelde transmissie. De overige 5 procent is - je raadt het al - uitgerust met een automaat. De 1.0 T-GDI in Comfort-uitvoering is vorig jaar de populairste uitvoering gebleken.
i30 Fastback
En die nieuwe i30 Fastback dan? Die staat pas sinds begin dit jaar op de prijslijsten en heeft daarom nog geen tijd gehad om zich te bewijzen. Hyundai verwacht dat het dit jaar tussen de 100 en 200 exemplaren gaat verkopen. Onlangs hebben we de eerste kilometers met die interessante variant gereden. De video daarvan is hier terug te zien.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Hyundai i30
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i30 1.4 i-Drive|bluetooth|cruise|PDC|Isofix|Airco
- 2015
- 86.756 km

Hyundai i30 1.0 T-GDI (120pk) Comfort - climate - cruise - Apple Carplay / Android Auto
- 2018
- 75.901 km

Hyundai i30 1.5 T-GDi MHEV Premium | Leder | Camera | Cruise Control | Stoel/Stuur Wiel Verwarming | Afn. Trekhaak |
- 2021
- 60.487 km
Lees ook
Vijf betrouwbare stationwagons voor nog geen vijf mille
Een keurig, betaalbaar OV-alternatief voor €5.500: de Corolla is nog betrouwbaar ook
Hyundai i30: opnieuw vernieuwd en vanaf minder dan 32 mille
Hyundai i30 krijgt subtiele tweede facelift
Praktijkverbruik Hyundai i30 1.6 GDI: de laatste zonder turbo
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (35)
Reageren
Van de komende Kona EV zijn er in Noorwegen al 13000 pre-orders, dus of ze nog veel productiecapaciteit voor Nederland hebben in 2018 betwijfel ik.

@ Aw

dus ook voor de snelle jongens onder ons is er meer te keizen..
zo word de range behoorlijk breed
Hyundai Readies i30 N Fastback
http://www.automobilemag.com/news/spied-hyundai-prepares-i30-n-fastback/




Dat het merendeel voor de station gaat valt te begrijpen maar dat vind ik echt de lelijkste station in z'n segment. De hatchback is dan een stuk beter te pruimen.

ook jij een mooie valentijnsdag!

En de 5 jaar garantie zonder KM beperking is geen gek aanbod. Nogmaals, ik vind het design slaapverwekkend ...zzzzzz

hij is er tevreden mee.
het is nog te vroeg om te bepalen of hij betrouwbaar is..tot nu toe nog niks aan de hand.,




Ontopic;
Bijzonder fijne wagens maakt Hyundai, mijn vriendin heeft een 1 generatie I30 station van 2008, goed in de opties, gewoon een wagen die doet wat hij moet doen en er is nooit wat mee.


Niks an.


maar goed,elke nieuw streepje op een VAG mobiel is wereld nieuws .
laat mij soms dan maar eens in herhaling vallen bij een ander merk ; )
Kia Launches New K3 Sedan
wat ook een mooie auto is om te zien,en zal denk een mooie auto zijn op de Nederlandse wegen,ik weet niet of wij hem hier krijgen,maar daar kan AW vast wel wat mee!
men wil er 150.000 stuks wereldwijd van verkopen.


Alleen als je deze i30 direct na verschijning koopt rijd je een paar jaar actueel. Daarna slaat Hyundai weer een compleet andere designrichting in. Voor mij het belangrijkste minpunt van dit merk. Na een paar jaar is je nog bijna nieuwe auto weer oud.






In het c segment maar honderden auto's verkopen overkomt je niet als je in dat segment gewoon een concurrerende en kwalitatief goede auto in elkaar zet. Hyundai overkomt het wel.
Dus ik trek m'n conclusies.

Overigens vind ik de fastback meteen gepromoveerd tot zo'n beetje de mooiste in het c segment. Had de gewone vijfdeurs i30 er niet zo uit moeten zien?








Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.