AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Wel en wee: Hyundai i30

'Gematigd tevreden met verkoopresultaten'

Gouden Stuurwiel 2017
Hyundai i30
Hyundai i30 Wagon
Hyundai i30 Wagon
Hyundai i30
Hyundai i30 Fastback
Hyundai i30 Fastback
Hyundais i30 heeft inmiddels de kans gehad zich te mogen bewijzen op de Nederlandse automarkt. Wij vroegen Hyundai Nederland hoe het de auto tot op heden vergaat.

Hyundai trok tijdens de IAA van Frankfurt in 2016 het doek van de huidige derde generatie i30. Sinds begin vorig jaar is de Hyundai als vijfdeurshatchback in de Nederlandse prijslijsten te vinden, een prijslijst die medio vorig jaar werd uitgebreid met de i30 Wagon. Begin dit jaar voegde Hyundai zelfs een voor de i30 volledig nieuwe variant aan de line-up toe: de i30 Fastback. Tijd om uit te zoeken hoe de auto tot op heden heeft gepresteerd.

Volgens Hyundai Nederland zijn vorig jaar in totaal 652 i30's verkocht. Daarmee overtreft de huidige i30 net het niveau van de vorige i30, die in zijn laatste levensjaar (2016) 646 kopers wist te vinden. Een jaar eerder stond de teller op 990 stuks. Daar moet bij worden vermeld dat van de vorige i30 in de genoemde jaren meer carrosserievarianten leverbaar waren. De huidige i30 Wagon staat immers pas sinds medio 2017 in de prijslijsten.

Momenteel is ongeveer een derde van de i30-verkopen een Wagon. Hyundai Nederland plaatst daar de kanttekening bij dat de i30 SW in combinatie met de 1.0 T-GDI niet met Eco-pack te krijgen is. "Daardoor is de prijsstap van hatchback naar Wagon in het geval van de 1.0 T-GDI groter dan bij de 1.4. Samen met het feit dat de i30 Wagon later verscheen, zorgt dat ervoor dat de mix lager is dan verwacht, wat niet wegneemt dat de stationwagon wel beter wordt ontvangen." Hyundai zegt "gezien de prijspositionering ten opzichte van de concurrentie gematigd tevreden te kunnen zijn met de huidige verkoopresultaten".

Grofweg de helft van de huidige i30-kopers is volgens Hyundai Nederland overgestapt uit een vorige i30, de andere helft is dus voor de i30 een nieuwe groep eigenaren. 90 procent van de kopers opteert voor een benzinemotor, terwijl de overige tien procent de CRDi kiest. 95 procent van de verkochte i30s beschikt over een handgeschakelde transmissie. De overige 5 procent is - je raadt het al - uitgerust met een automaat. De 1.0 T-GDI in Comfort-uitvoering is vorig jaar de populairste uitvoering gebleken.

i30 Fastback

En die nieuwe i30 Fastback dan? Die staat pas sinds begin dit jaar op de prijslijsten en heeft daarom nog geen tijd gehad om zich te bewijzen. Hyundai verwacht dat het dit jaar tussen de 100 en 200 exemplaren gaat verkopen. Onlangs hebben we de eerste kilometers met die interessante variant gereden. De video daarvan is hier terug te zien.

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 3
De ioniq zal ook aardig wat i30 rijders lokken net als de Kona, dat scheelt allicht wat i30 klanten.
Van de komende Kona EV zijn er in Noorwegen al 13000 pre-orders, dus of ze nog veel productiecapaciteit voor Nederland hebben in 2018 betwijfel ik.
Anoniem
Anoniem
  • 0
de rage zal uitgebreid worden met een i30N
dus ook voor de snelle jongens onder ons is er meer te keizen..

zo word de range behoorlijk breed

Hyundai Readies i30 N Fastback

http://www.automobilemag.com/news/spied-hyundai-prepares-i30-n-fastback/
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 2
Hyundai maakt kwalitatief goede auto's maar ze missen emotie. Hyundai's koop je voor 90% met je verstand. Daarbij komt de gedateerde styling van deze I30., en het gewicht ( even zwaar als een Opel Astra J) Dit alles zorgt voor tegenvallende verkoop. En in mijn ogen zou het dashboard meer op dat van de I20 moeten lijken, want dat vind ik het mooiste dashboard van alle B-segmenters.
Wulp
Wulp
  • 1
de Fastback is wel de moeite waard, net als de i30 N, maar de rest is zo zoutloos. Ik vind zelfs de oudere Kia Cee'd er beter uitzien. Als men een saaie hatchback wilt gaat men wel voor de Golf, Astra of 308
LM 1
LM 1
  • 0
Waar de i30 het elders wel goed doet sta ik echt te kijken van hoe weinig er in Nederland van zijn verkocht.
Dat het merendeel voor de station gaat valt te begrijpen maar dat vind ik echt de lelijkste station in z'n segment. De hatchback is dan een stuk beter te pruimen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@ Bird Nerd,
ook jij een mooie valentijnsdag!
FreeWilly728
FreeWilly728
  • 0
Ik heb de I30 van deze generatie nog niet zien rijden , zegt genoeg ! Oersaaie auto, behalve de N natuurlijk :P
En de 5 jaar garantie zonder KM beperking is geen gek aanbod. Nogmaals, ik vind het design slaapverwekkend ...zzzzzz
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn buurman heeft een i30 N ,ik moet zeggen het ziet er prima uit,en hij klinkt ook niet verkeerd als hij aan komt rijden.

hij is er tevreden mee.
het is nog te vroeg om te bepalen of hij betrouwbaar is..tot nu toe nog niks aan de hand.,
Anoniem
Anoniem
  • 0
De i30 is gewoon een nette auto. Ik zie hem dankzij een verkoper die hier in de buurt woont regelmatig rijden. Maar een nette auto op zichzelf verkoopt niet meer in NL. Een gewone C-klasse auto heeft tegenwoordig concurrentie van kleine en middelklasse SUV's. Het ene marktaandeel groeit daarmee ten koste van het andere marktaandeel. Vraag en aanbod.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik vind deze nieuwe I30 toch wel heel erg anoniem hoor. Dat hadden ze wat mij betreft wel wat sprankelender mogen doen bij de Hyundai. Hier laat de grijze muis zijn Golf niet voor staan, vrees ik.
Anoniem
Anoniem
  • 1
De wat droevige doorgezakte neus met de grofstoffelijke motorkapnaad maakt de uitstraling van deze auto nu niet direct tot een ebbeding van de eerste orde. Hyundai zou daar wat aan moeten doen. Omdat de techniek onweerlegbaar goed is, moeten de verkoopresultaten met een forse en letterlijke facelift in mijn ogen omhoog schieten.
Bofkont
Bofkont
  • 5
Sp1 heb het je toch al eens vaker gezegd

Ontopic;

Bijzonder fijne wagens maakt Hyundai, mijn vriendin heeft een 1 generatie I30 station van 2008, goed in de opties, gewoon een wagen die doet wat hij moet doen en er is nooit wat mee.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ben benieuwd naar de Belgische cijfers, ik zie hem hier toch bij regelmaat rijden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Quote uit het Juryrapport van het (nog) volslagen onbekende Stray Dogs Institute of Car Analytics, februari 2018:

Niks an.
MR PMG
MR PMG
  • 4
vanwege het motorkapnaad trauma van Lada Niva Urban, deze in vervolg graag afplakken met tape.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bofkont klopt,

maar goed,elke nieuw streepje op een VAG mobiel is wereld nieuws .
laat mij soms dan maar eens in herhaling vallen bij een ander merk ; )

Kia Launches New K3 Sedan

wat ook een mooie auto is om te zien,en zal denk een mooie auto zijn op de Nederlandse wegen,ik weet niet of wij hem hier krijgen,maar daar kan AW vast wel wat mee!
men wil er 150.000 stuks wereldwijd van verkopen.
Audi TT roadster
Audi TT roadster
  • 0
Doorsnee auto om te zien, liftback wel leuk. Gezien de garantietermijn waarschijnlijk technisch goede auto. In het vorige model kon ik niet zitten, ik kon niet meer goed door de voorruit kijken, maar keek tegen stijl boven de voorruit. Ik hoop voor Hyundai dat het nieuwe model meer ruimte op dit gebied geeft.
HarrieD
HarrieD
  • 1
Best een aardige auto. Zal ongetwjfeld kwalitatief in orde zijn en fijn en comfortabel rijden. Toch zal ik 'm niet snel op mijn verlanglijstje zetten.
Alleen als je deze i30 direct na verschijning koopt rijd je een paar jaar actueel. Daarna slaat Hyundai weer een compleet andere designrichting in. Voor mij het belangrijkste minpunt van dit merk. Na een paar jaar is je nog bijna nieuwe auto weer oud.
bernaards
bernaards
  • 2
Tja het is iig geen koppendraaier technische zal het wel in orde zijn.Deze auto koop je met verstand niet om de mooie lijnen.
daks
daks
  • 0
Haha wat een aantallen. Natuurlijk 3x niets. De Hyundai Excel, dat was pas..... ook geen auto maar verkocht volgens mij beter. Koop voor hetzelfde geld een 308, Focus, Golf of een Octavia en laat dit in Azie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ze worden wel steeds beter in het jatwerk
popolios
popolios
  • 0
Moest ik een nieuwe auto willen dan maakt deze zeker kans, mooi interieur, alles goed afgewerkt/goede materialen en lekker langs buiten
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als ik iets Koreaans zou willen deed ik via windscribe.nl mijn VPN wel aan.

In het c segment maar honderden auto's verkopen overkomt je niet als je in dat segment gewoon een concurrerende en kwalitatief goede auto in elkaar zet. Hyundai overkomt het wel.

Dus ik trek m'n conclusies.
Quadrifoglio Verde
Quadrifoglio Verde
  • 0
Het "uniqe selling point" is bij hyundai is helaas nagenoeg verdwenen; veel auto voor weinig geld. En als je voor hetzelfde geld iets kunt kopen van een bekend europees merk, doet men dat blijkbaar liever.

Overigens vind ik de fastback meteen gepromoveerd tot zo'n beetje de mooiste in het c segment. Had de gewone vijfdeurs i30 er niet zo uit moeten zien?
Rob GT
Rob GT
  • 0
Best een leuke auto, maar lijkt op bijna elke andere auto uit dit segment. Geloof niet er ooit een gezien te hebben...
Anoniem
Anoniem
  • 1
@ Mr. PMG: als dat zou kunnen dan zou dat wel heel fijn zijn ! Dank !
Dave thuis
Dave thuis
  • 0
qua uiterlijk net een golf enkel beter en betrouwbaarder en tevens meer garantie. Helaas is nederland een land van 'wat een boer niet kent, vreet ie nie'.
zolex
zolex
  • 0
Dit model heeft maar 1 probleem. Te ssai. Al de rest beheerst Hyundai al heel goed.
MR PMG
MR PMG
  • 0
Graag gedaan Lada, het valt me gewoon op dat je daar vaak over begint, dus het moet je wel storen. Ik had vroeger een A Ascona en bij die auto vond ik die naad rondom de motorkap juist wel mooi.
Wout2b
Wout2b
  • 1
Tja, geen onverdienstelijke poging; maar als je vergelijkt met zijn grote voorbeeld, de Golf, is er toch nog een behoorlijk kwaliteitsverschil. De consument ziet dat ook wel.
gerbrandicus
gerbrandicus
  • 0
95% van de verkochte I30's hebben nog zo'n stok uit de bodem steken om elke 40 seconden van 1 naar 4 en weer terug te roeren. Mijn hemel, dat is toch niet meer van deze tijd? Waarom schakelen Nederlanders zo graag? Mooie bergweggetjes hebben we hier niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nederlanders schakelen zo graag omdat een automaat vrijwel altijd een forse meerprijs betekend. Zo simpel is het eigenlijk. Als morgen alle fabrikanten de prijzen tussen handbakken en automaten gelijk zouden trekken zou de overgrote meerderheid voor een automaat gaan.